Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Barberer man "leppedun" så kommer det tilbake, bare tykkere? Myte eller ei?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en myte jeg gjerne vil oppklare. Det sies at om man shaver f.eks dunbarten sin, så vil denne komme tilbake, bare med tykkere og mer synlige hår osv. Jeg snakker om jenter nå, da gutter er ganske så eksludert siden vi får bart og skjegg og det som er.

Kan noen oppklare om dunet gror tilbake akkurat som det var før du shavet det, eller om det gror tilbake i tykkere og mer markert form?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dun er som regel gjennomsiktig/lyst, det blir etter en stund mørkere, det lange dunet du til slutt får kommer til å bli mørkere ved roten, uansett om du barberer det vekk eller ikke, men hvis du barberer det så gir det illusjonen av mørkere og større siden du ser rett på midten.

Spør de skeptiske heller hvorfor det skulle bli til skjegg/mørkere bare fordi man kutter over håret.

Har ikke noen kilder, men dun blir til skjegg uansett, så det har ikke noe å si om du lar det vokse til å bli 10 cm eller barberer det vekk ved 2mm.

Lenke til kommentar

Varierer like mye på kvinner som på menn.

Hadde et par i førstegangstjenesten som måtte barbere seg 2 ganger om dagen, andre hver fjerde dag, andre hver tredje uke.

Forresten, det er hårsekkene som bestemmer hvordan hårstråene blir, enkelte mennesker kommer aldri til å få skjegg, men kommer til å ha dun konstant.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Tenkt bare at det er noe usexy med stikkende skjeggestubb på overleppen på jenter jeg da.. men barberer man hver dag så ... Selv har jeg alltid nappet og det fungerer kjempefint - trengs ikke gjøres så ofte heller. Påstår ikke at håret hverken blir tykkere eller mer av det jeg da...

Lenke til kommentar
Jeg bruker voks, og det tar månedsvis før det i det hele tatt er antydning til hår der igjen.

Prøvde det jeg også - men ble irritert og sår i huden i flere dager etterpå :ermm: . Så nå har jeg brukt epilator og det funker fint hvis jeg gjør det om kvelden... smule vondt.. jada... men slipper å gjøre det så ofte da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...