ar Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hei. Jeg har nylig fått ADSL fra NGT, og er veldig fornøyd med hastighet og kundeservice. Men problemet er som følger: Jeg spiller flere onlinespill, og latency ligger alltid rundt 140-200. Derfor kjører jeg tracer for å finne ut hvor flaskehalsen er. Følgende resultat fremkom ved tracer til www.vg.no: 1 75ms 100ms 99ms 2 8ms 9ms 8ms 3 17ms 18ms 17ms For meg var det åpenbart at routeren var flaskehals, så jeg fikk tilsendt ny fra NGT. Med den nye har jeg akkurat samme problemet. Det rare er: - Pinger jeg routers ip adresse får jeg <1ms (ergo ikke min PC som sliter) - Pinger jeg www.vg.no får jeg 18ms. - Jeg har prøvd flere kabler, og flere utganger på router og i vegg, alt gir samme resultat. - Flaskehalsen er alltid 1. hopp, som produserer konstant rundt 100ms. - Spiller jeg ligger jeg fortsatt rundt 150-200ms. Modem er forøvrig standard Thompson 546i, og jeg har som sagt prøvd to ulike med samme resultat. Noen glupe der ute som har forslag til hva som kan forårsake problemet? (Kundeservice hos NGT er forøvrig meget bra, men saken ble sendt videre til seniorteknikere). Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Svaret er at dette er en 'feil' på firmware. Den sanne pingen din til VG er 18ms og blir ikke påvirket av denne feilrapporteringen i traceroute. Det er forøvrig flere speedtouch routermodem som har denne feilrapporteringen. Ikke noe å bry seg om a.f.a.i.k. Prøv pingplotter og se hva den rapporterer (har link til den på nettverkssiden min). Når det gjelder dårlig ping i spill så får du ta en traceroute til spillserveren og se hvor problemet ligger. Lenke til kommentar
ar Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Svaret er at dette er en 'feil' på firmware.Den sanne pingen din til VG er 18ms og blir ikke påvirket av denne feilrapporteringen i traceroute. Det er forøvrig flere speedtouch routermodem som har denne feilrapporteringen. Ikke noe å bry seg om a.f.a.i.k. Prøv pingplotter og se hva den rapporterer (har link til den på nettverkssiden min). Når det gjelder dårlig ping i spill så får du ta en traceroute til spillserveren og se hvor problemet ligger. Takk for hjelpen, mulig dette er en firmwarefeil. Jeg brukte pingplotter, og sjekket endel adresser, blant annet serveren jeg spiller på innen onlinespill. Fortsatt er det mellom 60-100 ms på hopp 1, det første hoppet til ruter. Alle andre hopp ligger rundt 18ms, med et maks på rundt 35 til spillets servere (har tatt flere traceroutes til spillserver før også, uten at det har vist spesielle flaskehalser). Detta samtidig mens latency i selve spillet ligger på rundt 150. Ergo er jeg fortsatt fristet til å tro at det er noe fysisk feil, og ikke bare firmware? Er det legitimt å trekke den konklusjonen etter testene med pingplotter? Edit: Jeg kan legge til at jeg har en kompis med nøyaktig lik PC, og likt modem, også fra NGT. Han opplever ikke denne feilen, og traceroute viser <1ms på første hopp. Jeg har som sagt fått denne på 2 modem. Endret 17. september 2008 av ar Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Det avhenger jo litt av hvilken linje du har, hvor mye kapasitet spillet bruker og om det evt må åpnes noen porter. Mulig at routeren også rapporterer det samme som pingplotter. Uansett så skulle du ikke ha 35ms til spillserveren men trolig 135ms om 'feilen' på 100ms hadde noen betydning. Har du noen andre onlinespill og er det samme problemet der? Hvis det er WoW du spiller er forresten en latency på 200ms50-100 helt normalt i følge sønnen min. Endret 17. september 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
ar Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Det avhenger jo litt av hvilken linje du har, hvor mye kapasitet spillet bruker og om det evt må åpnes noen porter. Mulig at routeren også rapporterer det samme som pingplotter. Uansett så skulle du ikke ha 35ms til spillserveren men trolig 135ms om 'feilen' på 100ms hadde noen betydning. Har du noen andre onlinespill og er det samme problemet der? Hvis det er WoW du spiller er forresten en latency på 200ms50-100 helt normalt i følge sønnen min. Okei, så du mener at jeg burde sett høyere ping i resten av tracerouten hvis de 100ms i 1.hopp skulle betydd noe? La meg legge til at jeg spiller altså konstant med mellom 150-200ms, mens ulike hopp i traceroute til spillserver ligger på 35ms ca. Viktig å ikke forveksle her. Jeg spiller forsåvidt både WoW og Age of Conan, men det er bare WoW jeg har tracet så langt (samt selvfølgelig www.vg.no osv). Altså for å oppsummere: - Eneste flaskehalsen på traceroute til spillserver er øyensynlig på 1.hopp i traceroute (som viser da 10.0.0.1 som er modeadresse) - I de to spillene ligger latency på mellom 150-200ms - Dette virker veldig konsistent og varierer lite. (Forøvrig har jeg ADSL Mega fra NGT, og kundeservice skrudde også opp hastigheten min når jeg tok kontakt for å se om det hadde effekt) PS: Hadde før kabelnett fra GET, og hadde helt normal latency (40-80 i WoW og AoC) med dette. Endret 17. september 2008 av ar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå