Gå til innhold

PC-skjerm med TV inngang?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte nettopp http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347599 fordi jeg hadde en veldig dårlig og gammel skjerm.

Men jeg ønsker også å få tv signal på skjermen. Skjermen har HDMI, så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å då dette til.

Jeg har en get dekoder med HDMI, men den står i stua, og skal stå der. Er det mulig å få enda en til dekoder? koster det ekstra?

Og er det mulig å kjøre tv signalet gjennom en DVD-spiller med HDMI inngang?

Akkurat nå har jeg bare vanlig kabel-tv på rommet.

Håper på gode svar! takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha flere dekodere på samme abonnement, ja. Hva dette koster hos ditt kabelselskap vet jeg ikke.

Du kan også trekke en lang HDMI-kabel fra dekoderen i stua til skjermen på rommet. Siden skjermen også har innebygde høytalere, får du da både TV-bilde og lyd. Men da må du se samme program som de ser på stua. Og dekoderen har sannsynligvis ikke to HDMI-utganger, da må stue-TV-en kobles til med SCART.

DVD-spillere har ikke HDMI-inngang (jeg har aldri hørt om det i alle fall, og hva skulle poenget være?), bare HDMI-utgang. På en DVD/harddisk-opptaker kan både HDMI-inngang og utgang ha et poeng. Men så vidt jeg vet har også disse bare utgang, skal man ta opp fra eksterne kilder får man bare ta opp fra analoge kilder som SCART.

Du kan selvsagt spille DVD på skjermen din ved å koble til en DVD-spiller med HDMI. Men, det er kanskje ikke noen vits, skjermen er vel koblet til en PC som kan spille DVD.

Edit: Rettet det som står med kursiv.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Beklager OT - men du kunne ikke si noen ord om den skjermen vel? :)

Har tv i samme design og "sikler" litt på den Samsungen :D

Vell, jeg har bare hatt den i noen timer. Men bare til nå er jeg storfornøyd. Tror det er mulig å henge den opp på veggen siden du må sette i foten selv, men er ikke sikker. Så er den overraskende lett å snu på.

Vell, du ser hva de sier på kommentarene på komplett :)

Lenke til kommentar
Du kan ha flere dekodere på samme abonnement, ja. Hva dette koster hos Viasat vet jeg ikke.

Du kan også trekke en lang HDMI-kabel fra dekoderen i stua til skjermen på rommet. Siden skjermen også har innebygde høytalere, får du da både TV-bilde og lyd. Men da må du se samme program som de ser på stua. Og dekoderen har sannsynligvis ikke to HDMI-utganger, da må stue-TV-en kobles til med SCART.

DVD-spillere har ikke HDMI-inngang (jeg har aldri hørt om det i alle fall, og hva skulle poenget være?), bare HDMI-utgang. På en DVD/harddisk-opptaker kan både HDMI-inngang og utgang ha et poeng. Men så vidt jeg vet har også disse bare utgang, skal man ta opp fra eksterne kilder får man bare ta opp fra analoge kilder som SCART.

Du kan selvsagt spille DVD på skjermen din ved å koble til en DVD-spiller med HDMI. Men, det er kanskje ikke noen vits, skjermen er vel koblet til en PC som kan spille DVD.

HDMI-utgang ja, det var det jeg mente. Jeg trodde det var mulig å koble vanlig kabel til DVD-spilleren og så HDMI kabelen fra DVD-spilleren til PC skjermen.

Lenke til kommentar
HDMI-utgang ja, det var det jeg mente. Jeg trodde det var mulig å koble vanlig kabel til DVD-spilleren og så HDMI kabelen fra DVD-spilleren til PC skjermen.

Men mener du DVD-spiller eller opptaker?

Vanlig kabel, mener du da sånn rund hvit coax antenne- og kabelTVkabel?

Det er vel DVD-spiller, og med kabel mener jeg vanlig TVkabel, en hvit coax kabel som går fra kontakten til TV'en :p

Lenke til kommentar

Og hvor skal du putte den kabelen i en DVD-spiller? ;)

Dersom det er en DVD-opptaker, med innebygget analog TV-tuner, kan du koble coaxen i opptakeren, HDMI fra opptaker til skjerm, og se de analoge kabelsendingene som opptakeren kan ta opp. Du får ikke HD-bilder og HD-kanaler, men det er et greit og billig alternativ

Lenke til kommentar
Og hvor skal du putte den kabelen i en DVD-spiller? ;)

Dersom det er en DVD-opptaker, med innebygget analog TV-tuner, kan du koble coaxen i opptakeren, HDMI fra opptaker til skjerm, og se de analoge kabelsendingene som opptakeren kan ta opp. Du får ikke HD-bilder og HD-kanaler, men det er et greit og billig alternativ

Ah, er det slik det fungerer. Hmmmm, tror nokk jeg må få meg en ekstra dekoder fra Get. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...