LeBateleur Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Skal skrive en oppgave om retrospektiv handling i norsk til imorgen, og skal i tillegg komme med eksempler på retrospektiv handling i Et Dukkehjem. Har lest Et Dukkehjem, men synes det er vanskelig og finne eksempler på retrospektiv handling. Kan noen hjelpe meg? Noen som har en god definisjon på retrospektiv handling, eller har eksempler på det fra Et Dukkehjem? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 At noe foregår retrospektivt, betyr at handlingen ikke forekommer i rett rekkefølge. Dette bør være lett å få øye på, de aller fleste tekster henter informasjon fra fortiden og setter den i sammenheng med den "nåværende" historien på en eller annen måte, direkte eller indirekte. Nå er det noen år siden jeg gikk på ungdomsskolen og leste utdrag fra "et dukkehjem", men jeg regner da med at den hadde retrospektiv handling. Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Siden "Et dukkehjem" er et drama betyr ikke retrospektiv handling det samme som det gjør i episk litteratur. Dette er fordi et av kravene til drama er at handlingen skal skjer "her" og "nå". I drama betyr retrospektiv handling at en handling fra fortiden er vesentlig for hvordan den nåværende handlignen kommer til å utspille seg. I "Et dukkehjem" vil det altså si at det at Nora lånte penger i fortiden er den retrospektive handlingen fordi det er den som gjør at konflikten oppstår. Vet ikke om du leser eller ser stykket, men det er mye lettere å forstå når du ser det... men var dette forståelig? Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Beklager villedenheter fra min side. Jeg var ikke klar over at retrospektiv handling hadde en annen betydning enn den jeg er vandt til innenfor vanlige romaner. Takk til Birthe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå