Eplekaka88 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hei Godtfolk inv_biggrin.gif Eit lite spørsmål... Eg har desse såkalte 18-55mm eller 55-250mm objektivet fra Canon... Kan dette bli eit Makroobjektiv ved å kjøpe ein mellomring 25mm + Canon Close Up Lens 500D? http://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm Billigaste pris: Mellomring: 1 137kr (MPX) 500D: 628kr (Deal) Totalpris: Ca. 1800... Canon EF-S 60mm: 2900kr. Er dette eit bedre kjøp? Vist eg må kjøpe Makroobjektivet, må eg ha ny kamera bag = ekstra kostnader. Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Canon 500D kan jeg trygt anbefale. Jeg har med en slik en når jeg har 105mm eller 180mm min med på tur. Forstørrelsen er ikke overlag, tipper ca 1:3 - men det er fint til blomster etc. Hvordan den vil virke sammen med mellomring(er), vet jeg ikke. Canon 500D er beregnet for brennvidder fra 85mm og oppover så vidt jeg husker, så den kan/bør ikke brukes på 18-55mm din. 55-250mm på ca 200mm + Canon 500D og jeg tror du blir fornøyd, dersom det ikke er flyvende insekter du skal skyte. edit - mellomring til kr 1137, det hadde iallefall ikke jeg kjøpt. Du får sett til kr 200 på ebay. Endret 17. september 2008 av arela Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Takker for rask respons. Men er det berre prisen du tenker på med mellomringen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Takker for rask respons. Men er det berre prisen du tenker på med mellomringen? De mellomringene han snakker om får du ikke autofokus.da må du opp i en ca. 500.- på eBay. Canon´s sin mellomring EF-25 II får du autofokus,den kan du bruke fra 55mm og oppover. Med en mellomring så flytter du nærgrensa nærmere objektivet,akkurat hvor mye vet jeg ikke. Hvis du bare skal prøve macro så kjøp det billigeste du finner,men skal du satse litt mer seriøst på macro er et dedikert macroobjektiv og foretrekke uten tvil. Du kan si at 100mm macro er en mellomting verken fugl eller fisk,under til blomster over til insekter. Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 De mellomringene han snakker om får du ikke autofokus.da må du opp i en ca. 500.- på eBay. Sorry - glemte at folk bruker autofokus på macro. Da kan det kanskje hende at prisen ikke er så ille likevel. Uansett så kan du jo prøve med en av tingene først, for å føle deg fram. Lenke til kommentar
norlæning Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Sjekk ut hva de har på Cyberphoto først... Jeg kjøpte et sett med nærbildlinser; Cyberphoto og de fungerer fin-fint på standardobjektivet (16-85mm), og enda bedre på 105mm makroen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå