Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

grov hardware feil? på BEGGE pcene?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kameraten min bestilte PC for litt siden, og vi bestilte 100% nøyaktig samme deler.

Når jeg bygde pcen min, var det overhodet ingen problemer. Jeg fikk startet den opp, instalert vista og alt fungerte som det skulle. Når kameraten min skulle gjør det samme derimot, var ikke alt som normalt. Han fikk instalert windows, driver til hoved/skjermkort og restartet for å oppdatere systemet. Når han restartet kom det en lyd fra hovedkortet, en pipelyd som varer vel i ca n1-2 sekunder..

Feilsøk startet. Jeg satt skjermkortet mitt i PCen hans, da fikk vi bootet den opp. Endte med at vi sendte kortet i retur da vi antok at det var defekt. I dag fikk vi kortet tilbake, men det viser seg å fungere helt fint med vedlagt test av 3dmark som bevis.

PCen min har som sagt fungert 100% perfekt hele tiden, så vi begynte feilsøket. Igjen satt jeg skjermkortet mitt i pcen hans, denne gangen fungerte det ikke. Da byttet vi metode, og startet feilsøket videre. Tok først rammen og skjermkortet hans og plasserte det i PCen min, som hele tiden har fungert som den skal.. Denne gangen fikk PCen MIN den samme lyden fra hovedkortet, en pipelyd på ca 1-2 sekunder, omtrent rett etter at du trykker på powerknappen.

Alle mistanker slo til, så jeg prøvde å sette rammen/skjermkortet mitt tilbake i pcen min igjen, men den samme pipelyden kom! Skjønner virkelig ikke dette, PCen min fungerte jo fra før helt feilfritt!

Så nå sitter vi her, med to av alle deler og to pcer med den nøyaktige samme feilen. Det er den 8 pcen jeg bygger så jeg har ikke akkuratt montert CPUn opp ned eller hamra skjermkortet inn, og PCen min fungerte jo også feilfritt i nesten 1 måned før kortet kom tilbake fra test i dag og vi skulle feilsøke...

EDIT: Prøvde nettopp å starte den opp igjen. På hovedkortet er det et lite display som viser en viss kode, og koden betyr noe i manualen for kortet. Jeg startet den opp og det kom ingen pipelyd. Selve maskinen starter, men den "booter" ikke (altså den lyden du hører når maskinen jobber og du ser pcen starter opp)... skjermen var selvsagt fortsatt svart, og det stod 7F på det lille displayed på hovedkortet. Det står for POST error check = Check P OST error and display them and ask for user intervention.

Prøvde så å trykke på reset, i håp om at den kanskje bootet nå.

Selve pipelyden kommer på "25 og 26", som står for

Shadow VBIOS = Shadow system/video BIOS

26 Clock Gen = Init Onboard clock generation and sensor

det er i tillegg ett langt etterfulgt av 2 korte pip på begge pcene, og hver gang ender displayet på 7F med den POST koden :(

Så spørsmålene jeg svært gjerne ønsker besvart er

1) Hvorfor kom den lyden av kun en restart når den fungerte fint for instalasjon av vista og drivere, og at en uskyldig restart fucker den sånn?

2) Hvor ligger feilen, og hvordan fikser jeg det?

3) Hvorfor i alle dager er pcen min kanakkas nå til tross for at den er koblet helt likt som tidligere i dag med de nøyaktig samme komponentene?

PCene består av følgende komponenter:

Intel 6850 core2duo

XFX 9800 gtx pciE

Cruical 4gb 8500 ddr2 ram

corsair 620w PSU

EVGA nforce 780 SLI

På forhånd takk for alle svar,

mvh Lars og André :)

Endret av haugmaister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha nei, er du dum?

Vi stod i dusjen! :p som sagt så er jeg ikke helt grønn når det gjelder PC, men dette har virkelig tatt knekken på meg... skjønner virkelig ikke hvorfor min begynte å krangle i tillegg etter å kun ha byttet ut ram og skjermkort, og hvorfor den andre PCen begynte å krangle etter en reboot..

Endret av haugmaister
Lenke til kommentar

Men skjermkortet ditt ble testet og det viste seg at det ikke var noe feil med det, så da kan ikke de pipelydene være grafikkortet? :hmm: Hadde vært greit nok om én av pcene deres baila, men BEGGE :p er bare å begynne å feilsøke en og en hardware del, tenker jeg.

By the way, har dere testet med en annen Vista/winXP versjon? Kan jo også være en bug med den dere har? Eller setter dere fingeren på at det er et hardware problem?

Lenke til kommentar

Syk pipelyd rett etter at du trykker på powerknappen kommer ofte av at man har glemt å sette i strømkabelen som skal inn i skjermkortet. Når dere holder på å bytte frem og tilbake så er det fort gjort å glemme å sette i kabelen igjen. Husker første gang jeg glemte det og jeg trodde at maskina (og ørene) skulle eksplodere :cry:

Sjekk strømkabel til CPU også, bare for å være sikker.

Lenke til kommentar

Skulle ønske det var så enkelt som en løs kontakt, men alt er sjekket. Ting sitter som de skal. Det pussige er jo at den ene pcen gikk i stykker bare ved bytte av skjermkort/ram. (stod på tarkett og pcen lå på glassbord, så jeg antar at det ikke er ESD... but still begynnr å lure når begge har samme feil?)

Skrev samme problem på produsentenes side. Feilkode 7F som står på hovedkort betyr 7F means the system detects your components correctly...

og de foreslå at jeg skulle ta ut batteriet til hovedkortet og vente 15 min med å sette det inn igjen.

ps; bios har lite med saken å gjøre, det kommer ikke noe bilde på skjermen i det hele tatt. PCen booter ikke, dvs den lyden kommer etter omtrent 3-5 sek etter jeg trykker på power, og du hører ikke de lydene fra harddisken at den laster bios osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...