MacPaal Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hei, jeg er en ivrig amatør som har null peiling på foto. Jeg har siden våren 2006 storkost meg med mitt Canon d350, som jeg har knipset i vei med og fått masse kjempeflotte bilder med. Nå har jeg plutselig fått et Canon 5d i hendene, med et 24-105 EF L IS USM objektiv (er i alle fall det som står rundt ringen) med ø77mm. Fordi jeg har følelsen av at objektivet er forholdsvis kostbart, vil jeg gjerne ha fatt i et (eller flere om nødvendig) filter, i all hovedsak for å beskytte selve linseglasset mot smuss, støv og andre partikler som i verste fall kan slite på glasset. Et slags "all-round" filter hadde vært å foretrekke, om det lar seg gjøre - det vet jeg ikke. Hovedbruken er ute i dagslys, og inne i innelys. I tillegg tar jeg av og til litt bilder under konserter, altså omtrent ikke lys. Jeg tar bilder av mennesker og dyr, stein og trær. Det aller, aller meste med andre ord. Jeg hadde helt sikkert klart å finne noen gode råd om jeg hadde brukt mere tid på å leite i forumet, men det gjorde jeg altså ikke (derav denne posten) - så jeg håper jeg kan få noen gode tips og råd til hva jeg bør velge; gjerne med en forklaring på hvorfor slik at jeg kan lære meg dette litt bedre og kanskje kunne hjelpe andre en gang i fremtiden med det samme. På forhånd takk Lenke til kommentar
andersno Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Til den bruken du nevner trenger du ikke noe filter. Men hvis du absolutt vil ha noe til å beskytte frontglasset på objektivet er det et uv-filter du trenger. Det kan stå på hele tiden og fungere som en slags beskyttelse. Det er mange diskusjoner på nødvendigheten av dette og om det forringer bildekvaliteten. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Istedenfor å svi av en tusenlapp på et filter bør du heller spare pengene og kjøpe deg en 50mm f1.4 eller lignende til konsertbilder og innendørs bruk. Glasset på objektivet er veldig hardt, så det skal endel til for å ripe det, og om du skulle få en ripe har det ingenting å si for bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hvordan har du plutselig fått tak i utstyr du ikek vet hva er? Filter har ikke noe med kamera å gjøre, kun objektiv... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Når du nevner ordet filter her så tenner du på mange lunter så kan hende det blir noen smell ettervert. Det er som sagt at du kan få redusert kvalitet på bildene men for en som ikke er fotofetish vil du ikke se noen forskjeller,det vil si at du må kjøpe et av beste kvalitet,de billigeste ser du tydelig forskjell på bildekvaliteten. i Norge må du opp i en 600/1000.- kroner for et bra filter,en 150/300.- for samme kvalitet på eBay. Det du eventuelt trenger er et UV-0 eller nøytralt filter,de filtrene kan stå på hele tiden,men hvis du får sterke lys direkte inn i frontellementet til objektivet kan du få noe som heter "flare" Det som er fint og ha er et sirkulært polariserings filter,det bruker du når det er mye lys/refleksjoner ute foreksempel i vann eller hvis det er snø. med et pola filter så får du bedre kontraster og farger på bildene. Et beskyttelsefilter trenger du i utgangspunktet ikke,men er du i miljøer som er sterkt forurenset for et objektiv er det og foretrekke,hva som forurenser et objektiv kan være mye "barn,stein,salt,sand etc" hvis du likevel vil benytte et beskyttelsefilter kan jeg anbefale denne nettbutikken. http://hvstar.net/ Dette beskyttelsefiltret er det du burde kjøpe. http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...&ProdID=106 Ser dem har et sett med pola og uv filter+div. annet stærs bla.rensepenn,til en ca 550Nok + frakt/mva. http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...&ProdID=687 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hvordan har du plutselig fått tak i utstyr du ikek vet hva er? Det lurer jeg også på. Det virker som om du er veldig langt fra et nivå der du kan få gleden av et slik kamera, og dermed ikke burde bruke penger på det. Men gjort er gjort, og elg er fremdeles elg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Når du nevner ordet filter her så tenner du på mange lunter så kan hende det blir noen smell ettervert. Trenger det ikke bli om alle kan akseptere at det finnes flere meninger om dette og at ens egen nødvendigvis ikke er den rette Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Nå har jeg plutselig fått et Canon 5d i hendene, med et 24-105 EF L IS USM objektiv :!: Skulle ønske jeg også BARE kunne få en 5d + L-optikk i hendene Om ikke solblenderen er nok, så må du nok skaffe deg uv-filter (som ikke er lagd i Malaysia)..!! 24-105mm EF L har vel litt liten lysstyrke for konserter, men den pluss et uv filter (helst også et polariseringsfilter) fungerer ellers fint til all annen random fotografering..... Endret 21. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå