Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sliter med å snakke med folk

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med å snakke med folk. Når jeg sitter med noen, er det bare helt stille. Det kan ha noe med at jeg får mye respekt og at jeg er sjenert. Så har dere noen forslag om hva jeg kan snakke om? Hadde vært fint om at det hadde vært morsomt også. :)

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Været kan være et alternativ! Alltid en klassiker! Hehe! Du er 14 år, så finn noe du liker... En felles interesse. Det kan være seg fotball, musikk, filmer, skole you name it... Bare prøv å finne noe felles. Det er ikke så vanskelig... Dersom du har en smule innsikt i hva som skjer rundt i verden, og vet sånn tålig hvordan person du sitter med, så skal det ikke være så veldig vanskelig å dra igang en samtale! Bare prøv deg fram! Øvelse gjør mester, og for å bli en flink taler, så må du bare drite deg ut litt innimellom, og bare la være over å tenke over det! Dessuten vil jeg foreslå å bli med i en klubb som 4H eller sånn, for der lærer du å bli VELDIG sosial ;)

Lenke til kommentar
Hei, jeg sliter med å snakke med folk. Når jeg sitter med noen, er det bare helt stille. Det kan ha noe med at jeg får mye respekt og at jeg er sjenert. Så har dere noen forslag om hva jeg kan snakke om? Hadde vært fint om at det hadde vært morsomt også. :)

Takk på forhånd. :)

Det er stille fordi du får mye respekt?

Det er viktig at samtaler ikke er noe du planlegger på forhånd :) det at det kommer naturlig er viktig. En del av det er å ikke være redd for å drite deg ut, vær sikker på deg selv. Kanskje enkelt å sitte og si, noe annet å gjennomføre. Det vanskeligste er vel å komme i gang, men når en samtale først er startet burde det ikke være noe problem å fortsette.

Lenke til kommentar
Været kan være et alternativ! Alltid en klassiker!

Heheh, nå måtte jeg faktisk le!

Ikke mange dagene siden jeg tok den "var heldig med været i dag da?!".

Kanskje du er sammen med feil type mennesker?

Når jeg snakker med venninne går skravla i det uendelige.

Gamle kjente feks "hei hvordan går det, bra? det er bra...tralallallla...ellers?".

Lenke til kommentar

Man kan prate om alt mellom himmel og jord. Velg ut det som passer best. På bussen: "jeg skjønner ikke hvorfor bussjåfører alltid kjører så hinsides fort!" På skolen: "du tror ikke du kan hjelpe meg litt med denne oppgaven?" (sikker vinner om du vet at personen du snakker med kan hjelpe deg, ego-boost er alltid bra) Hjemme: "hei, vet dere hva jeg har gjort/skal gjøre?"

Lenke til kommentar

Beste samtale-emnet ever!

Og jeg lover deg, dette er et emne folk definitivt ikke snakker mye om.

Det fantastiske emnet er så mye som:

Hermetiske Tomater!

Du kan snakke om hvor røde dem er, men likevel ikke knallrøde, men mer sånn tomatrød. Du kan snakke om konsistensen, lukten, smaken når den er stekt, når den er kokt eller utilberedt.

Du kan snakke om alt mulig.

Så lenge du ikke går i visse feller:

Aldri si noe fordi du føler at du .

Aldri si noe for å få andre til å le eller for å imponere dem.

Aldri tenk at nå må du si noe kult for så å si det.

Skal du si noe skal du si det fordi du selv ønsker, fordi du synes det er gøy, fordi du har noe fantastisk kult du bare MÅ dele med andre.

Snakk om ting du synes er utrolig morsomt eller kult. Entusiasme smitter. Hvis du synes noe er skikkelig kult vil andre synes det også.

Du virker som en innadvent person, ikke akkurat jentenes helt eller den kuleste fyren i klassen. Du vet at det ikke trenger å være slik, sant?

Ta med deg disse tipsene og ting vil gå bra for deg. Og ett til: Lær deg å drite i hva andre tror og mener. Bygg opp selvtillitten. Selvtillitt er nøkkelen til alt.

Lenke til kommentar
Det kan ha noe med at jeg får mye respekt og at jeg er sjenert.

Mener sikkert at han har mye respekt for noen folk og sammen med sjenansen gjør dette det vanskelig for ham å ta initiativ.

4H, ja! Hehe ;) Utrolig sosial klubb ;)

Er en avlegger av den trondheismbaserte Club 4.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

hvem nevnte været?! no offense, men makan til tørrprat finnes ikke :)

IKKE snakk om været uansett hva som skjer.

mange av rådene som du får her kommer nok ikke til å hjelpe - "si dette og dette, det og det kan du prate om" kommer nok ikke til å hjelpe hvis du i utgangspunktet er sjenert og sliter med dårlig selvtillit (eller?) i sosiale situasjoner.

kommunikasjon er mye mer komplisert enn det vi tror, men samtidig også utrolig simpelt når man først skjønner det. husker ikke tallene nøyaktig, men det er slik at 70 % av kommunikasjon mellom mennesker er kroppspråk, 21 % tonefall og 9 % innholdet som faktisk ramler ut av kjeften din.

med andre ord, hvis du sier noe som kanskje virker lurt, så funker det rett og slett ikke hvis ikke kroppspråk og tonefall er med. du sender forskjellige signaler, og når signalene fra kroppspråk og tone ikke samsvarer med det du sier, så merker folk dette med en gang. dermed oppfattes du som en lite selvsikker person. de fleste tenker ikke over det, men alle reagerer på det.

det hard truth, kompis, er at hvis du er usosial og innadvent så er det ingen quick fix på noen som helst måte. du må rett og slett trene de sosiale musklene dine, og det kan ta lang tid.

sosial intelligens er noe som utvikler seg hele tiden og har vært i utvikling siden du først begynte å leke med kids i barnehagen, og om du har mista litt underveis i utviklinga så tar det faktisk en stund å ta det igjen.

jeg sier ikke at du er en type som sliter med dårlig selvtillit, dårlig kommunikasjon o.l., men jeg antar det når skriver dette innlegget.

lykke til!

Lenke til kommentar

Okay. Jeg får respekt på grunn av at folk syntes jeg er god i fotball (ikke for å skryte). Og når noen snakker med meg, er det nesten alltid fotball. Drit i om jeg ikke er "populær" eller er det. Er jo mange som vil være med meg og sånt da. Er ikke en sånn usosial fyr, men når jeg snakker med en fyr/dame, vet jeg ikke hva som skjer.

Takk for alt uansett! :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver jeg. Jeg syns også det var vanskelig å prate på tomannshånd med folk, spesielt folk jeg ikke kjente godt, når jeg var 14-15, og til og med i dag kan jeg syns det er ubehagelig f.eks. å stå foran forsamlinger og alle skal høre på meg.. uff :o)

Men det blir lettere med årene. Jeg er mye mer pratsom og åpen i dag enn jeg var som tenåring. Man blir tryggere på seg selv når man får noen år til på baken. For min del så hadde det veldig med hvem jeg snakket med også. Det er ofte lettere når man prater med noen som skravler hele tida.. Det verste syns jeg var når jeg skulle snakke på tomannshånd med noen som var like sjenert som meg selv. Når man var flere sammen var det lettere, for da lå ikke alt på meg, følte jeg. Da var det alltid noen andre som kunne dra i gang samtalen.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg, for som du skriver, du er populær og det er vel mer den to og to praten som du sliter med. Det er helt normalt det, særlig i den alderen du er i nå. Det kommer nok etterhvert. Bare vær deg selv :o)

Endret av Tjorven02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...