Gå til innhold

Kjøpe gaming CPU: Duo eller quad? AMD eller Intel?

Gachapen

Anbefalte innlegg

Siden det ikke virker som om det er noen som klarer å svare på det "krevende" spørsmålet mitt, så skriver jeg en som kanskje er litt enklere å svare på =P

Jeg skal ha ny cpu til en helt ny pc med helt nye komponenter som jeg skal bygge selv. Jeg har ikke så alt for mye peiling på dette og spør da om hjelp.. Dette skal bli en spill PC og skal også brukes til bilde redigering og DVD ripping. Det jeg da lurer på er om jeg burde ha quad eller duo?? Også AMD eller Intel?? Da etter en pris på rundt 1000-2000. Vil ha mest for pengene og kanskje overclocke litt :) Vil også kunne spille spill som kommer om noen år også.

Første tekst:

Skal bygge en helt ny PC til ikke alt for mye over 5000-6000kr(ikke medregna Windows) og ser derfor på CPU'er. Dette blir min første bygge pc med litt hjelp av en annen.

Jeg har sett flere steder og kommer ikke fram til hva jeg burde. Så det jeg lurer på er først om jeg burde ha AMD eller Intel. Så om jeg skal ha duo eller quad core. I det heletatt hva jeg burde velge til mitt bruk. (Her snakker jeg forresten også i forhold til pris).

Så kommer i tilleg det med hastighet, cache, osv.. hva burde jeg ha? Prisen burde være noe mellom 1000 - 1500(muligens 2000, men helst ikke).

Jeg kommer for det meste å bruke Pc'en min til spill. Dette er da spill som:

Spore, TrackMania United Forever, Halo 2, CnC 3 og Orange Box.

Og ikke minst Diablo 3 når det kommer!

Jeg vil helst kunne kjøre dem på best kvalitet(AA ikke like viktig) på oppløsninga 1680x1050 uten lagg.

Ellers bruker jeg den noen ganger til å rippe DVD'er og fikse en del bilder i Photoshop/Paint.NET. Også surfe en del på nettet og slike ting.

jeg skal ha et xfx 8800GS skjermkort og 4 gigabyte med RAM. I tilleg Vista home premium 64-bit. Også vil jeg kunne bruke denne noen en del år fremover på nye spill som kommer.

Håper ikke dette var for mye/lite, si i fra :)

Noen som kan gi noen tips/foreslag? :)

Endret av sudermager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke driver med profesjonell redigering, og å spille krevende spill er E8400 et bra og veldig populært kjøp. E8400 kommer også i en ny utgave hvor du kan overklokke veldig mye, E8600 kan overklokke ekstremt mye.

Flerkjernet er fremtidsrettet, men når det vil for alvor slå til tror jeg det er ingen som kan forutsi. Kanskje mange mange år.

Lenke til kommentar
Jeg ville også gått for intel, og duo siden du hovedsakelig skal ha gaming pc.

E8500 har multiplier på .5 mer enn E8400, så den kan gi deg en høyere overklokk ift. en eventuell FSB-begrensning på hovedkort.

Men; hundre kroner - hvorfor ikke? :D

ok. Jeg så i sammenligninga på komplett at det ikke var noen annen forskjell enn 0.16GHz klokkehastighet mer på E8500. Er det verdt en 100-lapp til?

Er litt nybegynner og skjønte ikke heeelt hva du mente med "så den kan gi deg en høyere overklokk ift. en eventuell FSB-begrensning på hovedkort" =P kunne du ha forklart?

Så også noe om core i7 prosessorene og skal ikke kjøpe pc før november desember eller noe, bør jeg vente og se på den også?

Lenke til kommentar
ok. Jeg så i sammenligninga på komplett at det ikke var noen annen forskjell enn 0.16GHz klokkehastighet mer på E8500. Er det verdt en 100-lapp til?

Er litt nybegynner og skjønte ikke heeelt hva du mente med "så den kan gi deg en høyere overklokk ift. en eventuell FSB-begrensning på hovedkort" =P kunne du ha forklart?

Så også noe om core i7 prosessorene og skal ikke kjøpe pc før november desember eller noe, bør jeg vente og se på den også?

0,16GHz er ikke verdt 100 kroner, nei :)

Men 9,5 i multiplier fremfor 9,0 kan være verdt det, hvis du er på jakt etter en høy overklokk, da du tenger høy FSB, noe ikke alle hovedkort er glad i.

En høyere multiplier lar deg nå en (litt) høyere klokk en en liten med samme fsb:

E8400: 333fsb x 9,0 = 3GHz vs. E8500: 333fsb x 9,5 = 3,16GHz

4GHz: 444 x 9 = 4,0 vs. 421 x 9,5 = 4,0

Skal du bare overklokke litt etterhvert, ville jeg da gått for E8400 - men du blir fort hekta :D

Ift. i7 og ny sokkel osv, ville jeg ventet med å gå til innkjøp av det til din neste oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...