Morti_90 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg har sendt inn hk'et 3 ganger, og er på vei til å sende det inn for fjerde gang sammen med psu'en. Dette er sansynligvis på grunn av psu'en, men er det min feil? Idet jeg monterte hadde jeg ingen overgang fra en 6 pins til en 4 pins kontakt (hk'et har en 4pins inngang rett overfor cpu'en). Jeg hadde dårlig tid så jeg "modifiserte" ved å klippe av 2 av lederne, jeg sjekket selvfølgelig at disse passet med spenning osv. Men jeg lurer på om spenningen under belastnig kanskje faller mer i en 4 pins enn en 6 pins fordi 6pins'en er laget for å tåle større belastninger som f.eks. skjermkort, og derfor brenner hk'et? ubelastet ligger spenningen på 12,3 ca.(bios). Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hvis du plugga alt inn riktig vei, så burde det i grunn fungere. Men det blir på en måte din feil siden du ikke brukte en "sertifisert" PSU, altså det at du modda selv. Lenke til kommentar
Morti_90 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Hvis du plugga alt inn riktig vei, så burde det i grunn fungere. Men det blir på en måte din feil siden du ikke brukte en "sertifisert" PSU, altså det at du modda selv. Ja det er jeg enig i, men jeg har skaffet en 6 pins kontakt som jeg skal lodde på plass før jeg sender den inn... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hvilken 4-pins kontakt ved CPU er det snakk om? 12V ATX? http://www.playtool.com/pages/psuconnector...rs.html#atx12v4 Det finnes vel ingen PSU som ikke har slik kontakt. På nyere PSU er det dog en 8-pins EPS, som enten plugges rett inn, eller deles i to 4-pins. En 6-pins PCI Express kontakt kan ikke brukes. Den er koblet motsatt, så det blir full kortslutning. http://www.playtool.com/pages/psuconnector...html#pciexpress Lenke til kommentar
Morti_90 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Jeg satt den jo selvfølgelig oppned og sørget for at den satt godt(sjekket koblingskart først), men det jeg ikke så var at 8 pin'en var 2 stk av 4 pins. Tror du det likevel er den som har ødelagt hk'et? Endret 17. september 2008 av Morti_90 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Var det en 8-pins som kunne "knekkes" i 2stk 4-pins? Godt mulig at det ødela hovedkortet, men send inn da (igjen) og bruk en av de 4-pins neste gang da =) Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 det skal ikke ødelegget hk, forutsatt at du snudde 6 pin kontakten slik at de gule lederene (12V) og de svarte (jord) sto på samme plass som de hadde stått med 4 pin kontakten. hvis pcen starter er det ikke koblet feil da datamaskinen vanligivs ikke starter i det heletatt om cpu ikke får strøm (det er det 4 og 8 pin kontakten er, 12V til cpu). Lenke til kommentar
Morti_90 Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Ja alle hk'ene har funka en liten stund, men startet tilslutt å flimre og frøys i f.eks. google earth og "krevende spill". det andre funka i ca halvt år før det startet å få regnefeil i hot cputester. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 da skal det ikke være det måten du har koblet til strøm til 12V CPU kontakten i hvertfall. Men siden du ikke har brukt kompoentene korekt (tvunget pci-e kontakten ned i 12V kontakten) kan butikken nekte å refundere varen (selv om det trolig ikke er din skyld at den slutter å funke) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå