Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det lik spenning på en belastet 6 pins kontakt som en 4pins?

Anbefalte innlegg

Jeg har sendt inn hk'et 3 ganger, og er på vei til å sende det inn for fjerde gang sammen med psu'en. Dette er sansynligvis på grunn av psu'en, men er det min feil?

Idet jeg monterte hadde jeg ingen overgang fra en 6 pins til en 4 pins kontakt (hk'et har en 4pins inngang rett overfor cpu'en). Jeg hadde dårlig tid så jeg "modifiserte" ved å klippe av 2 av lederne, jeg sjekket selvfølgelig at disse passet med spenning osv.

Men jeg lurer på om spenningen under belastnig kanskje faller mer i en 4 pins enn en 6 pins fordi 6pins'en er laget for å tåle større belastninger som f.eks. skjermkort, og derfor brenner hk'et? ubelastet ligger spenningen på 12,3 ca.(bios).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du plugga alt inn riktig vei, så burde det i grunn fungere.

Men det blir på en måte din feil siden du ikke brukte en "sertifisert" PSU, altså det at du modda selv.

Ja det er jeg enig i, men jeg har skaffet en 6 pins kontakt som jeg skal lodde på plass før jeg sender den inn...

Lenke til kommentar

Hvilken 4-pins kontakt ved CPU er det snakk om? 12V ATX?

http://www.playtool.com/pages/psuconnector...rs.html#atx12v4

Det finnes vel ingen PSU som ikke har slik kontakt. På nyere PSU er det dog en 8-pins EPS, som enten plugges rett inn, eller deles i to 4-pins.

En 6-pins PCI Express kontakt kan ikke brukes. Den er koblet motsatt, så det blir full kortslutning.

http://www.playtool.com/pages/psuconnector...html#pciexpress

Lenke til kommentar

det skal ikke ødelegget hk, forutsatt at du snudde 6 pin kontakten slik at de gule lederene (12V) og de svarte (jord) sto på samme plass som de hadde stått med 4 pin kontakten. hvis pcen starter er det ikke koblet feil da datamaskinen vanligivs ikke starter i det heletatt om cpu ikke får strøm (det er det 4 og 8 pin kontakten er, 12V til cpu).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...