Gå til innhold

Hva ser du på som respekt når det kommer til religiøse personer?

Anbefalte innlegg

Sett i fra de religiøses ståsted ja.

Er det så vanskelig å se for seg?

Altså, JEG og DU vet at vitenskapen har rett, punktum finale, men muslimer vet at Islam har rett.

De bryr seg ikke om vitenskapelige bevis, fordi alt har jo en mening til sin eksistens på jorden.

Jeg sier ikke at det er like lett å tro på religion som f.eks vitenskapen, men er det vanskelig å si at ateisme er et livs-syn på lik linje som religion slikt sett?

Jeg sier igjen ikke at man ikke skal kunne motbevise religioners argumenter, det er ikke dette tråden handler om, men hvorvidt man burde la dogmer forbli urørt av angrep type Muhammedkarikaturen?

Ytringsfrihet jada, jeg vet det, men er det respektløst?

Dette handler igjen som sagt ikke om hvordan jeg ser på religioner sammenlignet med ateismen, det får være en annen tråd.

Dette handler om at dogmer bør kunne respekteres og holdes fri for personangrep om man kan kalle det dèt.

Det er stor forskjell på å forsøke å motbevise et argument ved hjelp av vitenskaplige bevis, og å blande inn "Allah er et pedofilt fantasifoster".

Det er alt jeg mener burde være en selvfølge, ikke at religion skal forbli immun, jeg mener bare at man kan holde seg for god til dogme-angrep på den måten.

Personangrep på en dogme er et personangrep på alle troende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Igjen vil jeg legge vekt på RWS på at jeg mener ikke at religion på NOEN måte skal ha mer respekt enn noe annet, og du kan bare glemme å prøve å anta at jeg ikke vet hva ordet ateist innebærer Scientia, jeg klarer derimot å kunne se hvordan det kan oppfattes respektløst å rakke ned på Gudebilder i en samtale med en religiøs.

Det er mulig du vet hva ateisme er, men det virker ikke som du vet hva vitenskap er. Jeg får ikke uttalsen om at du "VET at vitenskapen har rett" til å gi noen mening. Rett i hva da?

Lenke til kommentar

Det er en vanvittig stor forskjell mellom tro og vitenskap. Tro kan hverken bevises eller motbevises, mens vitenskap kan bevises eller motbevises av hvem som helst, bare de gidder å sette seg inn i det - det er jo også derfor vitenskapen utvikler seg forholdsvis fort - folk utforder påstander, finner nye hypoteser, og i prosessen finner de kanskje ut at de ikke greier å motbevise det med den kunnskapen og teknologien vi har i dag, men i morgen er situasjonen en helt annen.

Denne konstante letingen etter sannheten, gjør at vitenskapen utvikler seg konstant - og vi finner ut mer og mer, mens religionen er som en isbre - det beveger seg ekstremt sakte, og kun når resten av verden står og "dytter". Hadde det ikke vært for vitenskapen, hadde vi fortsatt betalt tiend til kirken, brent hekser, og sunget salmer om vår flate jord som solen går rundt, mens vi hyller en gud som skapte alt på 7 dager for 7000 år siden.

Lenke til kommentar
tror du virkelig at du kan overbevise en f.eks muslim, om at dinosaurer gikk på jorda når du ser hvilke konspirasjons-teorier de har mot vesten noen av de?

Nei, men det forandrer ikke på sannheten. Dinosaurer gikk på jorda uavhengig av hva muslimer og andre tror. Sannheter er ikke relative. Det blir meningsløst å si at hvorvidt dinosaurer vandret på jorda varierer fra person til person. Det er et faktum. Fakta kan naturligvis benektes, lærebøker kan omskrives, skjeletter kan tilintetgjøres og historien kan forties, men det forandrer ikke på sannheten.

Lenke til kommentar
1. JEG og DU vet at vitenskapen har rett, punktum finale, men muslimer vet at Islam har rett.

2. dogmer bør kunne respekteres

1. Viten forutsetter både at det man vet er sant, at det eksisterer beviser som man har satt seg inn i og forstått. De kan hevde sikkerhet, men de kan ikke vite.

2. Mener du virkelig dette?

Lenke til kommentar
1. JEG og DU vet at vitenskapen har rett, punktum finale, men muslimer vet at Islam har rett.

2. dogmer bør kunne respekteres

De BØR ikke respekteres nei! Hvor mye dritt har ikke folk før i tiden måtte tåle pga disse dogmene? Hekse brenning? Forfølgesle av de som ikke trodde på disse dogmene? Og så skal du ha oss til å respektere disse dogmene? Si meg, er du et kristentroll i "ateistisk" innpakning eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...