Gå til innhold

Hva ser du på som respekt når det kommer til religiøse personer?

Anbefalte innlegg

For å unngå at en annen tråd glir helt over i off-topic sumpen lager jeg et nytt emne om temaet, hvis det eksisterer en slik tråd allerede beklager jeg.

Uansett, enkelt og greit:

Når du sier at du respekterer en religiøs person, hva legger du i det?

Respekterer du vedkommede og dens tro, i den forstand at du lar vedkommede får tro hva han/hun vil?

Respekterer du kun personen og ikke deres tro i den forstand at du sier til de at deres tro er feil?

Eller respekterer du kun personen og ikke deres tro, i den forstand at du "lar de" få tro hva de vil, men du vet at de tar feil?

For å kanskje forklare litt bedre klipper jeg inn tidligere poster som dette om emnet:

Jeg respekterer da folk som er religiøse, jeg respekterer ikke troen deres, men jeg vil uansett kjempe for retten deres til å tro hva de vil. Akkurat som at jeg forbeholder meg retten til å si at religion er tull og tøys. At jeg ikke respekterer folks meninger betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke respekterer vedkommende som person.

Er et noen grunn til at jeg skal respektere troen på en gud? Jeg synes ikke irrasjonalitet fortjener respekt jeg, respekt er noe man gjør seg fortjent til. Jeg respekterer ikke automatisk alle folk jeg møter, jeg starter med å vise respekt, men folks handlinger kan fort gjøre at jeg mister respekten for dem.

Å bruke en eventyrfigur som grunnlag for tidsregningen vår gjør at kristendommen får en fot innenfor. Ved å godta terminologien så sier man samtidig: "Jepp! Jesus, Guds sønn, ble født for ~2000 år siden." Jeg synes det er rimelig frekt og ikke minst tullete når det ikke finnes noe som helst bevis for at en slik begivenhet har funnet sted eller at Gud i det hele tatt eksisterer. Hvorfor skal vi gi kristendommen denne sannhetsgehalten?

-Nikka Yoichi

Men er det virkelig å vise respekt ovenfor en religiøs når man rakker ned på religionen hans/hennes og omtaler deres høyeste skapningen på lik linje med Julenissen?

Å være respektabel eller iallefall ærbødig ovenfor en religiøs i min mening er iallefall å respektere deres tro i den forstand at de tror like mye på dette som du tror på vitenskapen.

Selvfølgelig skal det kunne debatteres, men å blande inn en figur som Julenissen i samtlige diskusjoner om religion, og rakke ned på religionen vil ikke jeg kalle respekt.

Jeg er heller ikke kristen, men jeg holder meg for god til å si til noen at din Gud eksisterer ikke, sånt er bare respektløst.

-Snurreleif

Ut i fra dette har det blitt en liten diskusjon om emnet, som jeg heller vil skal fortsette her enn i den aktuelle tråden.

Kjør debatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være et veldig interessant tema å diskutere...

Jeg har et lite spørsmål først... i forhold til noe du skriver.

Å være respektabel eller iallefall ærbødig ovenfor en religiøs i min mening er iallefall å respektere deres tro i den forstand at de tror like mye på dette som du tror på vitenskapen.

Hva mener du med "tror på vitenskapen"?

Lenke til kommentar

Lignende tråder har vi hatt ti talls av....

Så jeg skal derfor svare kort:

Det hele begynte med at du syntes det er respektløst å sammenligne gud med julenissen, men er det egentlig det? For meg, og for alle andre her på jorden, er det ikke flere bevis for en gud enn for en julenisse, tusser, tannfeer eller troll.... og jeg kan ærlig talt ikke forstå hvordan du kan si at det er respektløst å sammenligne dette? Hadde sammenligningen vært f eks politisk hadde du ikke kimset av dette i det hele tatt, det hadde vært greit, men fordi du, og sikkert mange andre, har en overdreven respekt for religion syntes du dette er respektløst. Det syntes ikke jeg. Det er en grei sammenligning, thats it!

Hvorfor skal vi vise relgion mer respekt enn andre ting? Fordi de tror på dette? Eller kanskje fordi SÅ mange tror på dette? Javel, vil det da si at vi skal respektere nazisme fordi mange tror og trodde på det også? (Uten sammenligning forøvrig annet enn for sammenligningen av hvor mange som trodde på dette også...)

Respekt er noe en skal gjøre seg fortjent til og der vil jeg si at religion har et ufortjent forsprang i forhold til mye annet rart. Det er viktig å huske på at IKKENOE av det de hevder kan de bevise på noen måte, akkurat som tannfeer, enhjørninger og den selsamme julenissen... Det er bare en uttrykksmåte for sammenligning av bevis, men det ser ikke du for kristendommen er enda "hellig" for deg.

Og det er det religion er, en "hellig" ku som i alt for mange år har vært hevet over diskusjon og kritikk, men det er det slutt på nå er jeg redd....

Lenke til kommentar
Når du sier at du respekterer en religiøs person, hva legger du i det?

Respekterer du vedkommede og dens tro, i den forstand at du lar vedkommede får tro hva han/hun vil?

Respekterer du kun personen og ikke deres tro i den forstand at du sier til de at deres tro er feil?

Eller respekterer du kun personen og ikke deres tro, i den forstand at du "lar de" få tro hva de vil, men du vet at de tar feil?

Jeg respekterer folk med religiøs tro slik jeg respekterer folk med en annen politisk oppfatning enn meg. Det vil si at jeg tar meg den frihet å si nøyaktig hva jeg mener, om anledningen byr seg. I det daglige er jeg nok ganske kompromissvillig, fordi jeg vet at det er mange mennesker, enten de er religiøse eller ikke-religiøse som bare har en oppfatning, men som ikke nødvendigvis er ute etter å diskutere den eller misjonere.

Men når man går på nettet for å diskutere religion(eller politikk), da har man inngått en kontrakt om at man er villig til å høre motforestillinger. Da kommer mine motforestillinger uten filter, men er til gjengjeld kun rettet mot argumentene, snarere enn personen bak dem, fordi anonymiteten (mer eller mindre da) skjuler mennesket.

Og så er det det der med "å hate synden, men elske synderen", som jeg synes er en bra leveregel, enten det gjelder religion eller politikk (med mindre personen virkelig skiller seg ut som et utrivelig menneske på alle måter).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Julenissen. Man viser ingen respekt for troen på Gud ved å dra den sammenligningen, men troen har da heller ikke gjort seg fortjent til noen respekt i større grad enn troen på Julenissen.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det er respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Julenissen. Man viser ingen respekt for troen på Gud ved å dra den sammenligningen, men troen har da heller ikke gjort seg fortjent til noen respekt i større grad enn troen på Julenissen.

Jamenijøssenavnda... :)

Det er en sammenligning over to ting som har like mye bevis... Hva i all verden har dette med respekt å gjøre?

For å snu dette på hodet:

Er det kanskje mer respektfullt å komme bort til meg for å tilby meg en tro som har like stor legitimitet som det er å tro på tannfeer? Er det mer eller mindre respektfullt syntes dere?

Viktig at vi holder fokus på sammenligningen her....

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det er respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Julenissen.

Hmm.. kan du utdype det litt? F.eks er det respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Tor og Odin?

Ja, hva er det dere som syntes dette er respektløst vil at vi skal sammenligne religiøs tro med? Kan dere komme på noe eller skal vi rett og slett la religion stille i den klassen de har vært i til nå, der de er hevet over enhver tvil og sammenligning?

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det er respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Julenissen.

Hmm.. kan du utdype det litt? F.eks er det respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Tor og Odin?

Ja, men jeg mener heller ikke at de som tror på dette fortjener respekt for det de tror på.

Lenke til kommentar

Ja, men jeg mener heller ikke at de som tror på dette fortjener respekt for det de tror på.

Ok.....

Hva med.. er det respektløst å sammenligne tro på Gud med tro på Allah?

Lenke til kommentar
Det må du nesten spørre de kristne om.

Det skjønner jeg ikke helt... Hvorfor det? Hvorfor har du et synspunkt om det ene, men ikke det andre?

Det er åpenbart for alle kristne at Julenissen ikke eksisterer. Om det er like åpenbart for dem at Allah ikke eksisterer, er jeg usikker på. Han er uansett ikke så ulik Gud, så jeg vil tro de fleste kristne vil finne en sammenligning med Allah mindre respektløst enn en sammenligning med Julenissen.

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg ikke helt... Hvorfor det? Hvorfor har du et synspunkt om det ene, men ikke det andre?

Det er åpenbart for alle kristne at Julenissen ikke eksisterer. Om det er like åpenbart for dem at Allah ikke eksisterer, er jeg usikker på. Han er uansett ikke så ulik Gud, så jeg vil tro de fleste kristne vil finne en sammenligning med Allah mindre respektløst enn en sammenligning med Julenissen.

Men for en ikke troende er det jo like åpenbart at Gud ikke eksisterer på samme måte som Julenissen ikke eksisterer, derfor er det jo ikke respektløst av en ikke-troende å sammenligne dette.

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Men for en ikke troende er det jo like åpenbart at Gud ikke eksisterer på samme måte som Julenissen ikke eksisterer, derfor er det jo ikke respektløst av en ikke-troende å sammenligne dette.

My point too!!!

:)

Det er en sammenligning med to ting som innehar like stor sansynlighet og like mye bevis... Kan ikke skjønne hvorfor dette skal være respektløst jeg! De kristne innrømmer jo at det ikke er bevis som gjør at de tror, men tro. De innrømmer jo at det ikke finnes bevis for noen gud.... og tro gjør barn på julenissen også... Ser dere sammenhengen? :)

Lenke til kommentar
Respektløst overfor de kristne.

Men ikke overfor de som tror på Julenissen? Eller Tor og Odin?

Jo, men slike troer har heller ikke fortjent respekt. Poenget mitt er at mangel på respekt ikke nødvendigvis er noe negativt.

Det er en sammenligning med to ting som innehar like stor sansynlighet og like mye bevis... Kan ikke skjønne hvorfor dette skal være respektløst jeg! De kristne innrømmer jo at det ikke er bevis som gjør at de tror, men tro. De innrømmer jo at det ikke finnes bevis for noen gud.... og tro gjør barn på julenissen også... Ser dere sammenhengen? :)

Jeg har aldri påstått at tro på julenissen skal respekteres.

Lenke til kommentar
Jo, men slike troer har heller ikke fortjent respekt. Poenget mitt er at mangel på respekt ikke nødvendigvis er noe negativt.

Ok, men da blir jo konklusjonen at enhver sammenligning av en tro med en annen tro respektløs. Og det er jo forsåvidt et greit synspunkt.... ville bare forstå hva du mener.

Men jeg vil fremdeles gjerne vite hvorfor du mener det er respektløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...