Gå til innhold

kjøping av amerikanske dollar

daniel1812

Anbefalte innlegg

hello, jeg hørte nettop fra noen at sponsoren til manchester united ellerno hatt måtte ta et krise milliardlån så det ble børskrakk? hørte at dollaren skal gå ned til 2 kroner?? ja ihvertfall er det lurt å kjøpe en del dollar nå også gjøre det over til norske kroner? eller kommer ikke dollaren opp til 5,6,7 kroner igjen.. jeg er litt usikker, så hadde vært fint med svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg hørte nettop fra noen at sponsoren til manchester united ellerno hatt måtte ta et krise milliardlån så det ble børskrakk?

Var vel motsatt.

hørte at dollaren skal gå ned til 2 kroner??

Tviler sterkt den synker så mye, den er vel på 5.5 eller noe slikt nå, men ja man kan tjene penger på å kjøpe utenlands valuta billig og selge når den stiger.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Uten at jeg tar noe standpunkt i forhold til vår elskede dollar - som jeg personlig har 75 % av formuen min i - vil jeg bare gjøre det klart for deg:

Hvis du regner med at dollarkursen synker fra 5,5 til 2 kroner - hvordan får du det da til å lønne seg å kjøpe dollar NÅ?! Hvis vi følger ditt resonnement skulle vi jo ta de dollarene vi har nå, og kjøpe f.eks. NOK for.

Lenke til kommentar
Uten at jeg tar noe standpunkt i forhold til vår elskede dollar - som jeg personlig har 75 % av formuen min i - vil jeg bare gjøre det klart for deg:

Hvis du regner med at dollarkursen synker fra 5,5 til 2 kroner - hvordan får du det da til å lønne seg å kjøpe dollar NÅ?! Hvis vi følger ditt resonnement skulle vi jo ta de dollarene vi har nå, og kjøpe f.eks. NOK for.

hehe, jeg ble også skjokka når noen sa det, derfor jeg spurte her, fordi jeg hakke peilig :) så...

Lenke til kommentar

Selvsagt ikke lønnsomt å kjøpe dollar hvis dollarkursen skal ned, men det du derimot kan tjene mye på er å ta opp et såkalt valutalån (forutsatt at du har lån da) i dollar. Låner du f.eks. $ 100 000 i dag, får du en gjeld som tilsvarer ca 580 000 norske kroner. Om dollaren skal helt ned til en verdi på 2 kroner (noe jeg forøvrig tviler sterkt på at den skal), så vil du jo sitte med et lån som har krympet til 200 000 norske kroner, uten at du har rørt det.

Merk deg likevel at det er knyttet en vesentlig risiko til å spekulere på utenlandsk valuta, enten det er kjøp eller lån.

Lenke til kommentar

om det kommer en global resesjon eller depresjon skal det normalt virke styrkende for dollaren. Det som skjedde under depresjonen på 30 tallet var at de landene som ikke var på en gullstandard og vannet ut pengene mest som klarte seg best. Det måtte også en devaluering i 1932 til hvor verdien på gull økte fra 20 til 35 dollar før det ble bedre i økonomien. Med den kunnskapen tror jeg det er en fare for at dollaren skal svekke seg og at gull vil være en trygg havn fordi de som styrer i USA vil unngå en ny depresjon. Men om kongressen og de som styrer i usa er for trege til å bruke penger tror jeg dollaren vil styrke seg fremover. Jeg tror 8 kroner er mulig. Slik markedet er nå så står det og vipper.

Helt uavhengig av dette vil også rentene bli satt ned i hele Europa og Norge. Det vil virke styrkende på dollaren selv om de bruker penger og har store underskudd i USA.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Til de av dere som tenker på valutalån kan det være greit å lese hagfors' innlegg her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11817465

Kort oppsummert, bankene tar seg såpass godt betalt for denne tjenesten at du som forbruker mest sannsynlig vil tape.

En relativt enkel måte å spekulere er jo rett og slett å få seg en valutakonto, og deretter handle mot NOK. Din norske bank tar 25 basispunkter (eller noe sånt) av innskuddsrenten som korrespondentbanken i den aktuelle valutaen tilbyr, ellers er det stort sett gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...