Gå til innhold

Rette kabler til Seagate Barracuda disk


Rogev

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig kjøpt en ny harddisk fra Seagate for å øke lagringskapasiteten i tillegg til min eksisterende harddisk.

Siden begge diskene er fra samme produsent og har nesten identiske spesifikasjoner, bortsett fra at den nye har større lagringsplass, trengte jeg vel ikke å kjøpe nye kabler, tengte jeg. Derfor ble jeg en smule sjokkert når jeg fikk disken i posten å oppdaget at den ikke har en SATA kontakt, men en IDE(tror jeg), og ingen strømkabel fra strømforsyninga passa.

 

 

 

Okey, strømkabel først.

Har en kabel maken til denne. men de har feil kjønn. Finnes det alternativer?

 

SATA kabel:

Som sagt så har ikke disken dette, men en IDE(eller hva det enn er).Betyr dette at jeg må kjøpe en IDEkabel, koble den til hovedkortet mitt, hvor DVD spilleren er koblet til?

 

Fant denne adapteren på nettet og ser ut som et bedre alternativ. Er dette den rette veien å gå?

 

Har mest lyst til å bare levere den tilbake, men bestilte den i juni så da kan man vel ikke det?

Og hvis jeg skal kjøpe ny HD så hvordan kan man vite at hva slags kabler man må ha o.l?

 

Her var det mye spørsmål, men takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken huta heita strømforsyning er du har som IKKE har Molex?

Den er IKKE klar til utfasing enda så her må det være noe rart på gang.

Harddisker har enten SATA strøm kobling eller som oftest både den og standard IDE.

Men! Du må ALDRI koble til begge på disken din om begge finnes, da KAN det si poff.

 

Ellers skal du være obs på det er enten IDE eller SATA kontakt, og IDE kontakt MÅ finnes, kan ikke forstå at den skal mangle.

 

Kan du ta ett bildet av bakenden på disken din så jeg kan forstå hva du egentlig søker etter?

To tilkoblinger finnes, LANG kabel = IDE, kort kabel med klippsplugg = SATA, SATA pluggen og SATA strømpluggen ser lik ut, men strømmen er BREDERE, men ikke så bred som IDE.

Lenke til kommentar

Om det er de to øverste bildene som er fra din disk så sitter du med en IDE disk ja...

Kjenner igjen interfacet svært godt da jeg fortsatt kjører IDE disker.

Noen harddisker GÅR å "Kina konvertere" til SATA, har selv noen slike IDE til SATA liggende men de funker bare på enkelte disker og drev og vil ha en ekstra floppy kontakt.

Komplett selger disse og det er avbildet en lenger opp, men du har hovedsaklig fått feil harddisk.

Lenke til kommentar

Om det er de to øverste bildene som er fra din disk så sitter du med en IDE disk ja...

Kjenner igjen interfacet svært godt da jeg fortsatt kjører IDE disker.

Noen harddisker GÅR å "Kina konvertere" til SATA, har selv noen slike IDE til SATA liggende men de funker bare på enkelte disker og drev og vil ha en ekstra floppy kontakt.

Komplett selger disse og det er avbildet en lenger opp, men du har hovedsaklig fått feil harddisk.

 

Ja, det var det jeg regnet med.

Kan man få byttet den ut med en annen HD? Kjøpte den i juni så er vel litt sent kanskje.

 

Men takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...