Gå til innhold

Manuell innstilling av minne..hvordan??

Pep

Anbefalte innlegg

Dette gjøres jo i bios. 2T-3T-3T-6T feks.. slik jeg har forstått.

MEN, hva betyr disse tallene?Hvordan kommer jeg frem til hva som blir 133mhz(266) eller 166Mhz(333) osv??

Takker for snarlig hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OKI...takker for alle seriøse svar ;-)

Men hvordan får jeg stilt inn minnehastigheten da?

Problemet er at jeg har DDR333 minnebrikker, og har ett hovedkort som kun støtter DDR266. Likevel har hovedkortet av en merkelig grunn lagt minne på 333. Og maskina er ustabil som f...

Hvordan kan jeg manuelt legge inn så jeg får 266 (133)??

:-?

Lenke til kommentar
Jeg har ett nytt Asus P4G8X.....så gjennom inst.boka, men kunne ikke finne en dritt om det.. :(

du bør nok kjøre minnet slik hovedkortet støtter, fordi ikke overbelaste hk og jeg har ikke kjempepeil, men tror det i mange situasjoner er like bra om minnet har samme hastighet som resten av tilkoblingene til hk.

Dersom du har cpu som støtter 333MHz, ville jeg i ditt tilfelle kjøpt nytt hk eller brukt.

AMDturbo

Lenke til kommentar

Finner du en Intel CPU med 333mhz FSB så må du si ifra!! :)

Han har et Intel-hovedkort. Og Intel CPU'er bør kjøres i async for best ytelse. Men hvis maskinen er ustabil så hjelper det vel lite. Les i manualen om hvordan du setter hastighet på minne, det bør stå der.

Lenke til kommentar

Han får høyere ytelse også på Intel GB hovedkort hvis man kjører minnet async, det MÅ ikke kjøre sync. Dette gjelder spesielt hvis man har godt minne, men FSB på CPU ikke kan settes høyere fordi CPU-overklokkingen blir for høy. Men det hjelper ham lite hvis maskinen blir ustabil, som sagt.

Dessuten føler jeg at du skal roe deg ned litt. Jeg bare sa at dette dreide seg om Intel-hovedkort, nevnte jeg i det hele tatt at AMDturbo skulle jekke seg ned? Beklager hvis du føler deg uvel, såra eller vonbråten på vegne av AMDturbo på grunn av mitt innlegg. Men han bør vel vite litt om Intel-CPU'er og hovedkort for å hjelpe en med Intel-system? For all del, prøv å hjelp folk som best du kan. Men Pep kan kanskje bli litt forvirret hvis noen kommer å snakker om 333mhz FSB Intel-CPU?

Føler meg ikke så veldig oppesen heller, så nedjekking kommer ikke på tale. For deg er det kanskje derimot en god ide?

Lenke til kommentar

:lol: CPU og fsb er osv jeg stabil på...men akkurat det med minne så blir jeg usikker. Og jeg skjønner ikke hvorfor minne er satt til 166Mhz (333) siden hovedkortet offesielt bare støtter 133Mhz(266)..og hvordan skal jeg få den ned på 133Mhz(266)? Ikkeno er overklokket, men jeg kjører da rambrikker som klarer 413Mhz....men det skulle jo ikke ha noe å si.

Noen som kan forklare litt nærmere, og gjerne hvordan jeg utfører dette til korrekte innstillinger?

Jeg er ikke sikker på hva som er galt, men pcen er ustabil (låser seg veldig ofte), og mistenker det er raminnstillingene siden de er høyrere en det "korrekte"...eller så mistenker jeg kanskje for liten/ustabil PSU.Anyone?

Takker for evt. hjelp!!

Hardware facts:

Asus P4G8X Deluxe

Pentium 4 2,4Ghz 533FSB

1Gb Kingston HyperX DDR413Mhz (2 x 512Mb brikker)

ATI Radeon 9700 Pro

Aopen H600A m/300 watt PSU (for lite strøm????)

osv..

Lenke til kommentar
Ser ikke helt det store poenget med å kjøre minnet async, da CPU'ens båndbredde da blir forbigått av minnet. Og da sier det seg selv at poenget blir borte.

Med tanke på at P4 har 4x133mhz bus, mens DDR har 2x133mhz bus, og Dual Bank ikke gir dobbel så høy ytelse pga latency, sier det seg selv at det kan lønne seg å kjøre async i noen tilfeller, feks hvis man har overklokket CPU høyt.

Du kan selge meg HyperX brikkene! :) Blir kanskje 2x256mb HyperX 3500 på meg :)

Lenke til kommentar

Det er sant, det var ikke tema :p

Ved å for eksempel sette lavere latency-innstillinger på minnet får man bedre båndbredde. Likedan som f.eks ca 230mhz fsb 2.5-4-4-8-innstillinger gir ca samme båndbredde som ca 210mhz 2-2-2-5. Det er båndbredde du snakker om her ja? Og dess mer man overklokker FSB, så øker jo forskjellen fordi P4 bus'en ligger på 4x mens ddr ligger på 2x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...