osmark Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Kjenner jeg får angst, makk, krampe, spasmer og det som værre er når jeg hører om Ohm og Watt og Wott og Ampere og Ditt og Datt. Prøver å få min bærbare Packard Bell til å funke i bilen, men det vil seg ikke. Var på Elkjøp å kjøpte en sånn derre INVERTER på 150W. Siden det står skrevet at adaptret til maskinen er på 90W regnet jeg med at det skulle være tut og kjør. Men etter kort tid lukta det ville dyr i bilen. Inverteren satte rekord for temperatur på jordoverflaten osv. Heldigvis var det noe vernegreier på den sånn at den hadde vett til å slå seg av..... Så da har jeg holdt på å forske i dag. På supporten til Packard Bell fikk jeg beskjed om at jeg måtte være sikker på at Inverteren ga min 90W 19V og 4,7 ampere.... Noe jeg ikke var nært å skjønne.... Så jeg ringte til Dantax som har laget inverteren, og han på teknisk avdeling sa at det ikke skulle være noe problem med den inverteren. Helt til jeg sa 4,7 ampere..... Da mente han at 1 ampere var 230W og at jeg da måtte ha en inverter på 1081W!! Da fant jeg jo fort ut at det var jo faen ikke rart at den der inverteren min ikke funka, når de som jobber der ha så lite peiling.... Selv jeg, tror jeg, skjønner at her er det noe muffens.... Så da fant jeg ut at jeg bare leter etter et sånn derre strømadapter for å plugge rett i maskinen og sånn, og gir faen i hele inverteren. Men det finnes vistnok ikke så mange til Packard Bell maskiner... jeg fant en universal sak. Men den leverte bare mellom 2-3.5A.....så da ga jeg bare opp..... Er den noen sjeler der som på et eller annet vis kan forklare hva jeg trenger og hvor jeg får tak i det?? Hjertelig takk! Lenke til kommentar
avo Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Vi får begynne med et lynkurs i elekto. Det er tre enheter du sjonglerer her. Watt = effekt. Volt = Spenning. Ampere = Strøm. Watt = Strøm x Spenning. Så 90W = 19V x 4,9A Det er UT av strømforsyningen til laptoppen din. På 220V siden blir 90W langt mindre enn 4,9A. 90W/220V = 0,41A Det er sikkert litt tap i strømforsyningen, så du bør ha litt mer enn 0,41A / 90W. Med andre ord skal inverteren fint klare dette. Men inverteren er sikkert heller ikke 100% effektiv - det går mer effekt inn, enn ut i form av strøm, resten går bort i varme. Enten så tåler ikke inverteren din denne effekten over lengere tid, ellers må den bare ha litt mer luft/kjøling for å takle det. (Ellers holder den ikke det den skal). Dobbeltsjekk at inverteren klarer 150W kontinuerlig, og ikke bare i korte perioder. Endret 17. september 2008 av avo Lenke til kommentar
osmark Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Hjertelig takk, da skjønner jeg litt mer i allefall.... Så den enkle løsningen er å kjøpe en Inverter på 300W da skal jeg være helt sikker? Lenke til kommentar
avo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hjertelig takk, da skjønner jeg litt mer i allefall.... Så den enkle løsningen er å kjøpe en Inverter på 300W da skal jeg være helt sikker? Ja, du bør nok ha litt å gå på, siden maks effekt og kontinuerlig effekt ikke altid er helt det samme. Pass også på å montere den så den får nok kjøling. Luftig plassert, og eller med en stor kontaktflate mot karroseriet så den kan spre varmen utover... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå