Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Respons på en tekst?

Anbefalte innlegg

Norsk Skrivedag 16.09.08

(Essay oppgave 4: En usynelig fiende)

Usynelig synelighet

”Å kjempe mot vindmøller”= ”Å sloss mot en usynelig/ innbilt fiende”

På starten av 1600- tallet ble fortellingene om Don Quijote utgitt av spanske Cervantes, fortellingene omhandlet en mann av drømmer og fantasi, en mann som ubevisst underholdt seg selv ved å skape sin egen virkelighet. Boka er verdenskjent, kåret til verdens beste bok og oversatt til nesten like mange språk som bibelen. En russisk forfatter beskrev boken som en av verdens mest tragiske bøker, ironisk nok. Merkelig at en bok med slik en ulogisk, barnslig og useriøs handling kan bli så gigantisk. Er det ikke?

I samfunn over hele verden har det alltid vært lover, regler og moralske verdier som former oss og lar oss beherske lystene våre så vi ikke overdriver noe eller går ut i farlig terreng. Vi kan takke for at vi har slike retningslinjer som beskytter oss fra det onde og håpløse i denne verden. De som er på den andre siden er alltid fattige, syke, mentalt forstyrrede, kriminelle eller narkomane.

Mange unge i dagens samfunn misforstår og feiltolker ironiske poenger, kunst og underholdning og tar ting for å være den bokstavelige sannheten. Vi må jo ikke glemme alle ungdommene som har gått på blodige massakre etter å ha spilt ”Grand Theft Auto” eller tatt selvmord etter å ha hørt Ozzy Osbournes sang ”Suicide Solution.” Don Quijote er besatt av datidens ridderomaner, han opptrer og tenker som de i romanene. Han er pompøs, pretensiøs, overdådig og konstant overdrivende akkurat som denne linjen. Allikevel ikke like reflektert som denne linjen, og den er det kun ved å si at den er det.

Dyr vandrer rundt og gjør hva de vil, de spiser når de trenger mat. Greit nok, de må fange den selv, men det gjør vi også i butikken, de spiser når de trenger mat. De sover når de vil sove, de har sex når de føler for å forplante seg og de dør når de må dø. De lever et lett og naturlig liv. Vi som mennesker er så langt vekk fra dette, vi har laget problemer for oss selv. Vi har beveget oss vekk fra de dyrene vi er og nå kan vi ikke reddes, vi kan ikke sove ute hvor det er for kaldt, vi kan ikke spise rått kjøtt siden bakteriefloraen er for høy for oss. Vi har isolert oss i en liten plastikkboble og vi må holde oss der for så å leve kunstig i mange tiår mer enn hva vi burde ha klart. Vi har blitt et dopsamfunn som har det ”så bra” at vi må ha TV, alkohol, aviser, politikk, religion, seksuell nytelse, musikk, narkotika, utdanning, en mening med livet, og så videre, og så videre for å fungere og for å få oss til å føle oss lykkelig. Eller kanskje til og med bare for å føle.

Men vi har kommet oss hit selv. Fantasi har fått oss til å innse at vi kan skape, og skapelse er gud. Forskjellen fra dyr og menneske. Vi kan skape og vi kan skape fordi vi kan tenke. Vi har ikke rømt vekk fra naturen, vi har laget en ny. Så lenge det går an å lage det, så er det naturlig. Hvem kan påstå at plastikk er kunstig og uekte når man har laget det, når man står og holder i det? Alle kan det. Alle unntatt meg, jeg kan ikke det akkurat nå. Det ville plutselig ha blitt hyklerisk. Motsigende. Det komiske er at jeg nå ved å ha sagt dette kan si at vi ikke har noen problemer. Menneskeheten har gjort så vi kan ha rent hår og hvite tenner, i hundrevis av år. Vi kan elske og vi kan hate. Vi kan leve istedenfor å eksistere. Jeg sa det og jeg sa det uten å være hyklerisk. For jeg lagde en progresjon. En åpning i tankegangen som tillot en ny tanke.

Tankene er nemlig ikke ekte, jeg kan tro at jeg skal dø i morgen og det vil føles helt ekte om jeg tror på det. Tankene er nemlig heller ikke uekte, de er hva de er og de er hva vi vil at de skal være. Jeg kan si at menneskene er dødsdømte og har gravet sin egen grav, men jeg kan også si at vi lever og at vi kan nyte livet våres så lenge vi lever. Jeg kan til og med mene begge deler uten at det blir feil. Vi kan takke oss selv. For vi lager virkeligheten til det den er og hver enkelt av oss har våre individuelle virkeligheter. Hvordan du oppfatter navnet ”Don Quijote” kan være helt forskjellig fra hvordan jeg gjør det.

Don Quijote har laget sin egen verden basert på sine egne regler. Han har funnet en måte han liker å se på ting og en vindmølle er plutselig en stor og mektig, mytologisk skapning. Du kan høre på ”Suicide Solution” og tolke det som en grunn til å ta livet ditt, du kan tolke det som en sang som utagerer for deg, slik at du ikke ender opp med å ta livet ditt. Eller du kan høre på den som en fengende sang med kul melodi og fascinerende vokal. Vi lager nemlig alle våre egne kjempende vindmøller. Mange ”misstolker” setningen for å bety ”overmektig fiende” ikke ”usynelig fiende” og kanskje det var det den russiske forfatteren gjorde da han etter å ha lest om Don Quijote kategoriserte den som verdens mest tragiske fortelling. Han så en mann som brøt virkeligheten, normene, skikkene og tenkemåtene som medmenneskene hans var ved. Han så nihilisme, han så at ingenting var ekte. Men han så ikke det positive i det. Han så ikke at Don Quijote hadde et spennende, eventyrlig og lykkelig liv. Han så meningsløsheten som noe skremmende istedenfor noe befriende. Derfor har vi også laget moralske verdier, normer, lover og regler. Slik at mentalt svakere personer skal ha klare regler å følge. Rammer som kan gjøre de lykkelige. Det er en måte for oss å lettere lage roller, kategorisere folk og få verden til å gå rundt. De er satt på vanskelighetsgrad ”easy” i dette spillet som kalles livet. Ikke alle kan se lyset uten å bli deprimerte. Ikke alle kan se meningsløsheten som noe positivt.

Hvordan kan en så useriøs bok selge så bra? Fordi det er den mest seriøse boka som noen gang har blitt laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synlig og usynlig skrives uten "e"

Norsk Skrivedag 16.09.08

(Essay oppgave 4: En usynelig fiende)

Usynelig synelighet

”Å kjempe mot vindmøller”= ”Å sloss mot en usynelig/ innbilt fiende”

På starten av 1600- tallet ble fortellingene om Don Quijote utgitt av spanske Cervantes

punktum, stor bokstav

fortellingene omhandlet en mann av drømmer og fantasi, en mann som ubevisst underholdt seg selv ved å skape sin egen virkelighet. Boka er verdenskjent, kåret til verdens beste bok og oversatt til nesten like mange språk som bibelen.

Bibelen med stor b

En russisk forfatter beskrev boken som en av verdens mest tragiske bøker, ironisk nok.

Skriv: En russisk forfatter beskrev ironisk nok boken.....

Man kan mene at det er merkelig at en bok med slik en ulogisk, barnslig og useriøs handling kan bli så gigantisk.

I samfunn over hele verden har det alltid vært lover, regler og moralske verdier som former oss og lar oss beherske lystene våre så vi ikke overdriver noe eller går ut i farlig terreng. Vi kan takke være takknemmelige for at vi har slike retningslinjer som beskytter oss fra det onde og håpløse i denne verden. De som er på den andre siden er alltid fattige, syke, mentalt forstyrrede, kriminelle eller narkomane.

Andre siden av hva?

Mange unge i dagens samfunn misforstår og feiltolker ironiske poenger, kunst og underholdning og tar ting for å være den bokstavelige sannheten. Vi må jo ikke glemme alle ungdommene som har gått på blodige massakre etter å ha spilt ”Grand Theft Auto” eller tatt selvmord etter å ha hørt Ozzy Osbournes sang ”Suicide Solution.” Don Quijote er besatt av datidens ridderomaner, han opptrer og tenker som de personene i romanene. Han er pompøs, pretensiøs, overdådig og konstant overdrivende akkurat som denne linjen.

Hvilken linje?

Han er likevel ikke like reflektert som denne linjen, og den er det kun ved å si at den er det.

Hvilken linje?

Dyr vandrer rundt og gjør hva de vil, de spiser når de trenger mat. Greit nok, de må fange den selv, men det gjør vi også i butikken, de spiser når de trenger mat. De sover når de vil sove, de har sex når de føler for å forplante seg og de dør når de må dø. De lever et lett og naturlig liv. Vi som mennesker er så langt vekk fra dette, vi har laget problemer for oss selv. Vi har beveget oss vekk fra de dyrene vi er og nå kan vi ikke reddes, vi kan ikke sove ute hvor det er for kaldt, vi kan ikke spise rått kjøtt siden bakteriefloraen er for høy for oss. Vi har isolert oss i en liten plastikkboble og vi må holde oss der for så å leve kunstig i mange tiår mer lengre enn hva vi burde ha klart. Vi har blitt et dopsamfunn som har det ”så bra” at vi må ha TV, alkohol, aviser, politikk, religion, seksuell nytelse, musikk, narkotika, utdanning, en mening med livet, og så videre, og så videre for å fungere og for å få oss til å føle oss lykkelig. Eller kanskje til og med bare for å føle.

Men vi har kommet oss hit selv. Fantasi har fått oss til å innse at vi kan skape, og skapelse er gud.

Her mener jeg "gud" skal ha stor G

Forskjellen fra dyr og menneske. Vi kan skape og vi kan skape fordi vi kan tenke. Vi har ikke rømt vekk fra naturen, vi har laget en ny. Så lenge det går an å lage det, så er det naturlig. Hvem kan påstå at plastikk er kunstig og uekte når man har laget det, når man står og holder i det? Alle kan det. Alle unntatt meg, jeg kan ikke det akkurat nå. Det ville plutselig ha blitt hyklerisk. Motsigende. Det komiske er at jeg nå ved å ha sagt dette kan si at vi ikke har noen problemer. Menneskeheten har gjort så vi kan ha rent hår og hvite tenner, i hundrevis av år. Vi kan elske og vi kan hate. Vi kan leve istedenfor å eksistere. Jeg sa det og jeg sa det uten å være hyklerisk. For jeg lagde en progresjon. En åpning i tankegangen som tillot en ny tanke.

Tankene er nemlig ikke ekte, jeg kan tro at jeg skal dø i morgen og det vil føles helt ekte om jeg tror på det. Tankene er nemlig heller ikke uekte, de er hva de er og de er hva vi vil at de skal være. Jeg kan si at menneskene er dødsdømte og har gravd sin egen grav, men jeg kan også si at vi lever og at vi kan nyte livet våres så lenge vi lever. Jeg kan til og med mene begge deler uten at det blir feil. Vi kan takke oss selv. For vi lager virkeligheten til det den er og hver enkelt av oss har våre individuelle virkeligheter. Hvordan du oppfatter navnet ”Don Quijote” kan være helt forskjellig fra hvordan jeg gjør det.

Don Quijote har laget sin egen verden basert på sine egne regler. Han har funnet en måte han liker å se på ting og en vindmølle er plutselig en stor og mektig, mytologisk skapning. Du kan høre på ”Suicide Solution” og tolke det som en grunn til å ta livet ditt, du kan tolke det som en sang som utagerer for deg, slik at du ikke ender opp med å ta livet ditt. Eller du kan høre på den som en fengende sang med kul melodi og fascinerende vokal. Vi lager nemlig alle våre egne kjempende vindmøller. Mange ”misstolker” setningen for å bety ”overmektig fiende” ikke ”usynelig fiende” og kanskje det var det den russiske forfatteren gjorde da han etter å ha lest om Don Quijote kategoriserte den som verdens mest tragiske fortelling. Han så en mann som brøt virkeligheten, normene, skikkene og tenkemåtene som medmenneskene hans var ved. Han så nihilisme, han så at ingenting var ekte. Men han så ikke det positive i det. Han så ikke at Don Quijote hadde et spennende, eventyrlig og lykkelig liv. Han så meningsløsheten som noe skremmende istedenfor noe befriende. Derfor har vi også laget moralske verdier, normer, lover og regler. Slik at mentalt svakere personer skal ha klare regler å følge. Rammer som kan gjøre de lykkelige. Det er en måte for oss å lettere lage roller, kategorisere folk og få verden til å gå rundt. De er satt på vanskelighetsgrad ”easy” i dette spillet som kalles livet. Ikke alle kan se lyset uten å bli deprimerte. Ikke alle kan se meningsløsheten som noe positivt.

Hvordan kan en så useriøs bok selge så bra? Fordi det er den mest seriøse boka som noen gang har blitt laget.

Orket ikke pirke igjennom resten.

Hvordan var egentlig oppgaveformuleringen på denne teketen? Skulle det ha noe med DQ å gjøre?

Det blir litt for mye filosfiske betraktninger for min smak her.

Slike utsagn som dette treffer meg midt i sjøstjernen:

"Jeg sa det og jeg sa det uten å være hyklerisk. For jeg lagde en progresjon. En åpning i tankegangen som tillot en ny tanke."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...