Gå til innhold

Bush anti terror politikk rammer privatlivets fred i Norge!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble helt forbanna når jeg leste dette i Aftenposten denne morgenen.

I den siste tiden har jeg vært veldig interessert i USAs politikk og kommende valg. Med en god del utforsking, skapte jeg et rimelig reflektert men bestemt syn på de forskjellige meningene på både det republikanske og demokratenes parti.

Det som har gjort meg meget irritert den siste tiden, må være "The Patriot Act". For noe tull, for ikke å nevne all hysterien og politisk bias all media USA har.

The Patriot Act ble bare børstet av skulderen og folket tror faktisk at staten deres trenger rettigheter som å lese e-postene deres, se igjennom huset og lytte til telefonsamtaler, og så klart - følge med på all internett trafikk og elektroniske transaksjoner, alt for å ta terroristene. Alle blir sett på som en mulig trussel. "Innocent until proven guilty" har gått rett ut av vinduet.

Helt til i dag var jeg skråsikker på at Norge så gjennom all denne blinde og paranoide tankegangen administrasjonen i USA driver, og sprer ut via media, mye av det ren propaganda.

Men nå skal Norge helt plutselig forhandle med USA om de norske statsborgeres frihet?

Hvor går grensen? Hva skjedde med privat informasjon? Dette er ikke lenger amerikansk hysteri. Dette er blitt reality-tv der folkemassen ikke kan gi bort rettighetene sine raskt nok, og gleder seg bare til neste "Britney out of rehab" nyhet.

Hvor har det blitt av demokrati? Hvor er debatten og nasjonalt valg?

Hvis det virkelig ikke er en vei ut av dette, skal vi begynne å be om visum og andre personopplysninger fra alle amerikanere som besøker Norge. Det kan mulig virke barnslig i form av å "ta igjen", men det kan også gi dem et godt inntrykk av hvor latterlig systemet er.

Endret av Xpm
Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål til saken... utleveringen av disse opplysningene... skal det skje på generell basis (altså en generell amerikansk overvåking av norske folk), eller i forbindelse med enkeltpersoners reise til USA?

Når du søker visum til USA, eller bestiller deg en flybillet til USA. Ikke av hele folket.

Lenke til kommentar

Dette vil sikkert ekspanderes i sammenheng med datalagringsdirektivet som politikerne og eliten prøver å pushe igjennom. Det vil bli en aktuell sak i løpet av vintern/våren, når det skal opp i Stortinget. Og tro meg, vi er en del som ikke har tenkt å bare sitte å se på at staten gjør dette.

Lenke til kommentar

Herregud, la oss ikke rope ulv!!

Slik jeg tolker artikkelen saa gir det kun muligheten for PST og Amerikanske myndigheter aa utveksle informasjon ved mulig mistanke. USA vil ikke ha muligheten til aa spionere eller gjoere noe PST ikke gjoer fra foer. Eneste endringen er at de naa kan 'compare notes'.

Har vi i det hele tatt hatt problemer med terrorisme i Norge eller EU?

Uhm, du fikk ikke med deg T-banebombingen i London i 2005? Eller alle de som mista livet i Madrid?

Lenke til kommentar

Og mer spesifikt Norge? USA stopper ikke med bare å sammenlikne info, og det burde vi være klar over allerede. En tid sitter vi der og må passe på hva vi sier fordi meningene får en ustabil person med makten til å velge å gi ut litt for mye informasjon om individet. Går man litt lenger kan folket selv bli plassert i en stereotype og ytringene deres skal bli tatt med en klype salt.

Det har allerede foregått i USA i lang tid, der mennesker med gode kilder og fakta får slengt dritt i ansiktet og meningene deres rasjonalisert. Debattene tar så veldig lett en tur innom vedkommendes privatliv, istedet for å holde seg til saken.

Dette blir da altså akseptert, og gjort til det ekstreme. "Fair and Balanced" pff.

Endret av Xpm
Lenke til kommentar

Fy faen. Gjort midt på natta uten offentlig debatt, omtrent slik Gerd Liv Valla ringte Jens og befalte hva han skal gjøre.

Samtidig er dette en påminner overfor hvor vanskelig vi har stilt oss når vi har USA som vår sikkerhetspolitiske garantist - når USA samtidig sakte er på vei mot en full-blown fasciststat.

EU-medlemskap er kanskje ikke så ille allikevel, folkens? Da kan vi iallefall være med å påvirke og stemme og legge ned veto når direktiver blir vedtatt. Nå får vi jo bare politikk tredd ned over øra fra Washington, og om vi våger å si imot får vi bare et ultimatium: Either you're with us or you're with the terrorists.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Tvert imot! Med EU blir vi garantert påtvunget slike fascistlover som datalagringsdirektivet, mens når vi står utenfor kan vi i stedet forholde oss til vårt eget parlament, hvor det er en viss større sjanse for å få flertallet til å gå imot det! I vinter/vår kan bli første gang vi må si NEI gjennom EØS-avtalen, hvis vi sier nei til datalagringsdirektivet.

Lenke til kommentar

Om vi ikke legger inn veto så begynner jeg å kalle for et land som ikke liker folks frihet. Nesten slik du føler deg i england med alle kameraene.

Begynner å bli ei stund siden jeg foreslo at vi skulle lage et grunnlovstillegg som sier at det ikke er lov til å lage lover som begrenser folk frihet på den måten (altså overvåking av HELE folket).

USA er forøverig et lite fristende land, om jeg har lyst til å krysse kanalen så blir det til Cuba, Mexico eller Canada :)

Lenke til kommentar
Tvert imot! Med EU blir vi garantert påtvunget slike fascistlover som datalagringsdirektivet, mens når vi står utenfor kan vi i stedet forholde oss til vårt eget parlament, hvor det er en viss større sjanse for å få flertallet til å gå imot det! I vinter/vår kan bli første gang vi må si NEI gjennom EØS-avtalen, hvis vi sier nei til datalagringsdirektivet.

Med USA får vi tredd dette ned over hodet og får et ultimatium. I forhold til EU har vi ingen påvirkningsmuligheter, men vi har også få muligheter til å gjøre opprør siden vi bare er lydig hund der også fremfor å være stammemedlem. Status quo gir altså enda mindre folkestyre.

Hvordan skal vi sørge for egen sikkerhet, nå som verden går fra en unipolar til en multipolar maktfordeling og Russland blir stadig tøffere i kjeften?

Lenke til kommentar

Syns at en av deres egne landsfedre sa det best. Synd de ikke husker det da.

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.." -- Benjamin Franklin

edit: feil sitat, samme mening.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...