missvero Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg har Nikon D80 og Canon MP600R skriver og skulle skrive ut et bilde i raw kvalitet, men den ville ikke skrive det ut, "dette bilde kan ikke skrives ut" stod det og når jeg da prøvde å skrive ut Fine kvalitet så gikk det bra. Er det noen som vet hvordan jeg kan skrive ut bilder i raw kvalitet? er det noen innstillinger jeg må endre? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Du må laste inn bildet på PC'em og skrive det ut via et passende program. Printeren skjønner kun JPEG. Tom Lenke til kommentar
missvero Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Ok hvilke program er passende for det da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Det følger vel med et program med kameraet (Tror det heter ViewNX). Hvis du ikke bruker det, så kan du prøve å laste ned Picasa (gratis fra google). Eller Photoshop hvis du har det (kjøpeprogram). Tom Lenke til kommentar
morva Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Og dersom du har tenkt å skrive ut bilde fra raw-fila, vil du nok gjerne gjøre litt etterbehandling på den før du skriver ut.. Lenke til kommentar
missvero Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Ok:) jeg har ViewNX på pc,n. hvorfor burde man jobbe med bilde før man skriver det ut? er ny i dette:) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 RAW formatet er er bildet slik som kameret fanger det opp - så dermed er det ikke skarpet opp, fargene er ikke justert og kontrasten er nøytral. Tanken er at du skal foreta etterbehanding av bildet slik at det blir best mulig. Når du tar bilder i JPEG, så gjør kameraet en del med bildet slik at du kan bruke det "rett fra boksen". Tom Lenke til kommentar
missvero Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Ok, Tusen takk, det visste jeg ikke Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det tomsi42 sier stemmer generelt, men hvis du bruker VievNX blir RAW bilder hentet inn og vist med innstillingene som var på kameraet når bildet ble tatt. Hvis dette er det du ønsker behøver du ikke å justere noe mer før du skriver ut. Det er forresten bare eksponering og hvitbalanse som kan justeres i ViewNX. Hvis du vil justere mer må du bruke noe kraftigere, som f.eks. CaptureNX2. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det tomsi42 sier stemmer generelt, men hvis du bruker VievNX blir RAW bilder hentet inn og vist med innstillingene som var på kameraet når bildet ble tatt. Hvis dette er det du ønsker behøver du ikke å justere noe mer før du skriver ut. Det er forresten bare eksponering og hvitbalanse som kan justeres i ViewNX. Hvis du vil justere mer må du bruke noe kraftigere, som f.eks. CaptureNX2. Takk for info'en. Jeg er ikke så bevandret i programvaren til andre enn Canon, så jeg nøyde meg med noen age vendinger Når jeg tenker meg om, så vil det ikke forbause meg om programvaren til Canon (Zoombrowser) og de andre produsentene gjør det samme. Det vil også forklare hvorfor mange ikke skjønner vitsen med RAW etter å ha prøvd det litt ... Tom Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Når jeg tenker meg om, så vil det ikke forbause meg om programvaren til Canon (Zoombrowser) og de andre produsentene gjør det samme. Det vil også forklare hvorfor mange ikke skjønner vitsen med RAW etter å ha prøvd det litt ... Tom Canon legger da ved DPP? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Når jeg tenker meg om, så vil det ikke forbause meg om programvaren til Canon (Zoombrowser) og de andre produsentene gjør det samme. Det vil også forklare hvorfor mange ikke skjønner vitsen med RAW etter å ha prøvd det litt ... Tom Canon legger da ved DPP? Joda, og der er du selv som er sjef. Men ZoomBrowser har også en viss støtte for RAW. Og alt for mange kjenner ikke til DPP. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Joda, og der er du selv som er sjef. Men ZoomBrowser har også en viss støtte for RAW. Og alt for mange kjenner ikke til DPP.Tom Egentlig ganske mye man kan gjøre i Zoombrowser-raw programmet: RandiA Lenke til kommentar
missvero Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Hvilke program er aller best til redigering av raw formatet da? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hvilke program er aller best til redigering av raw formatet da? Preferanser, preferanser, preferanser ... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Hvilke program er aller best til redigering av raw formatet da? Det er ikke all verdens forskjell på de forskjellige programmene når det gjelder kvaliteten på RAW konverteringen, ihvertfall ikke for et utrenet øye, så jeg vil foreslå at du bruker det som kom med Nikon kamera ditt. Konverter fra RAW til TIFF formatet. Av en eller annen mystisk grunn vil ikke Canon's printersoftware åpne annet enn Jpeg hvis det åpnes rett i printerprogrammet, men printer fint TFF, og med bedre kvalitet enn Jpeg, via et annet program som har Canon printeren som "Plug In Printer". Jeg har bare printet TIFF på en Canon skriver med Canon's Digital Photo Professional (DPP). Print direkte fra album delen via Plug in printer på File menyen, eller dobbeltklikk på TIFF bildet som åpner i nytt vindu hvor du kan justere farger/contrast osv. men som man burde holde seg unna. Men skarphets funksjonen her er veldig anvendlig, rundt omkring 250%, men ikke mye over gir et generelt bra resultat. Bruk så File - pluginprinter. Da vil bildet åpne seg i Canon printerprogrammet. Det vil i mange tilfeller "se for jævlig ut". Overskarpet og oversaturert. Ikke bry deg om det før du har testprintet og gjør justeringen i PS eller liknende i forhold til dette. Å få til bra print er litt som en gjettelek; "hvor langt fra det som jeg ser på skjermen kommer printet til å se ut?" Hvis du får tak i DPP og ZoomBrowser, så er RAW konverteringen i ZoomBrowser i min mening bedre enn i DPP. Alternativt avansert RAW program som ikke koster penger, (husk å doner hvis du liker det og bruker det fremover) er RawTherapee. Endret 27. september 2008 av arthon Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Joda, og der er du selv som er sjef. Men ZoomBrowser har også en viss støtte for RAW. Og alt for mange kjenner ikke til DPP.Tom Egentlig ganske mye man kan gjøre i Zoombrowser-raw programmet: RandiA Det aller beste vis man har. Er en RAW pluggin for Photoshop! Der kan man gjøre mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå