Gå til innhold

2-taks olje: maritim vs vanlig


mrtg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det vil jeg ikke anbefale.

 

Står tross alt "outbord" på 2-taktsoljen som er til utenbordsmotorer.

 

Jo, men hva er forskjellen på disse oljene? Begge deler er jo ment å smøre en totakst-motor. Og begge blir jo svidd av mens motoren går. Hadde det vært snakk om 4-takts olje, kunne jeg skjønt det. Der er det jo en viss fare for at vann/saltvann kan komme og blande seg med oljen, og da kunne man jo tenke seg at "outboard"-oljen var tilsatt "noe" for å hindre saltet i å gjøre skade.

 

Men ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel, har merket meg at 1L med Shell Nautillus er endel tyngre enn 1L totaktolje til mopeden, så det vil vel si at den ihvertfall er tykkere.

 

Hørte med Esso Norge, og de svarte at den maritime 2-takts oljen er beregnet på vannkjølte motorer, mens "vanlig" 2-takts oljer er beregnet på luftkjølte motorer.

Og konklusjonen er at en luftkjølt motor med olje beregnet på vannkjølt motor, vil bli for varm og faren for at den går føyken er for høy til at man gidder å prøve :D

Bortsett fra oljens evne til å kjøle, er oljene like.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil tro det er ren bullshit.

 

De fleste totaktere fra 50ccm og oppover i dag er vannavkjølte (mopeder, lettmc, motocross, trial, gocart, atv osv)

 

Ingen av de skal gå på outboardolje.

 

Men det kan jo hende at utenbordsolje beskytter bedre mot vann enn vanlig olje, da det er fuktig luft med salt som kommer i innsuget på en påhengsmotor. (Mine tanker, skyt meg hvis jeg tar feil ang olja)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...