mrtg Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hva er forskjellen på såkalt maritim 2-taks olje og "vanlig" 2-takts olje? Har en kanne 2-takts olje beregnet på påhengeren, men trenger også 2-takts olje til motorsaga... Kan jeg bruke den maritime oljen der mon tro? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Nei, det vil jeg ikke anbefale. Står tross alt "outbord" på 2-taktsoljen som er til utenbordsmotorer. Lenke til kommentar
mrtg Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Nei, det vil jeg ikke anbefale. Står tross alt "outbord" på 2-taktsoljen som er til utenbordsmotorer. Jo, men hva er forskjellen på disse oljene? Begge deler er jo ment å smøre en totakst-motor. Og begge blir jo svidd av mens motoren går. Hadde det vært snakk om 4-takts olje, kunne jeg skjønt det. Der er det jo en viss fare for at vann/saltvann kan komme og blande seg med oljen, og da kunne man jo tenke seg at "outboard"-oljen var tilsatt "noe" for å hindre saltet i å gjøre skade. Men ikke vet jeg Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Vel, har merket meg at 1L med Shell Nautillus er endel tyngre enn 1L totaktolje til mopeden, så det vil vel si at den ihvertfall er tykkere. Lenke til kommentar
mrtg Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Vel, har merket meg at 1L med Shell Nautillus er endel tyngre enn 1L totaktolje til mopeden, så det vil vel si at den ihvertfall er tykkere. Hørte med Esso Norge, og de svarte at den maritime 2-takts oljen er beregnet på vannkjølte motorer, mens "vanlig" 2-takts oljer er beregnet på luftkjølte motorer. Og konklusjonen er at en luftkjølt motor med olje beregnet på vannkjølt motor, vil bli for varm og faren for at den går føyken er for høy til at man gidder å prøve Bortsett fra oljens evne til å kjøle, er oljene like. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Så det betyr at scooteren min med vannkjøling bør gå på nautillus? Lenke til kommentar
les_paul92 Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Vil tro det er ren bullshit. De fleste totaktere fra 50ccm og oppover i dag er vannavkjølte (mopeder, lettmc, motocross, trial, gocart, atv osv) Ingen av de skal gå på outboardolje. Men det kan jo hende at utenbordsolje beskytter bedre mot vann enn vanlig olje, da det er fuktig luft med salt som kommer i innsuget på en påhengsmotor. (Mine tanker, skyt meg hvis jeg tar feil ang olja) Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Husker jeg riktig bruker ATV'en min (på 400ccm) SW-40 olje. (Holder at dere skyter les_paul_92, så ikke skyt meg også hvis jeg tar feil ) Og om jeg igjen husker riktig, er vell ikke outboard-olje SW-40? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Jeg ville tro at de forskjellige oljetypene er laget for om de skal brukes på motorer med høy eller lavt turtall og hvor varm motorene blir..(?) Endret 2. november 2008 av gilera Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Har en del med varme å si ja, men ikke turtall... SW-40 = 40 grader? virker litt logisk.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Altså ikke evnen til å smøre ved høyt turtall? Endret 2. november 2008 av gilera Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Men en plombert 2T moped går jo på høyt turtall så å si uansett da, ellers drar dem omtrent ikke. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Turtall = varme Ja det vet jo jeg og, men da er kanskje forskjellen hvor varmt det må bli før olja tar fyr? Endret 2. november 2008 av gilera Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Nemlig. Hvis mopeden, i dette tilfellet motoren, blir over 40 grader, kan den ikke bruke SW-40 olje.. [PS: Noe jeg bare har tenkt ut selv..] Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Motoren blir da langt over 40 grader.. En vanlig bilmotor går jo med 90 grader? --------------- 1000 innlegg btw^^ Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Motoren blir da langt over 40 grader.. En vanlig bilmotor går jo med 90 grader?--------------- 1000 innlegg btw^^ Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 er ikke 40 et tegn på viskositeten? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Jo, men hva slags egenskaper i henhold til varme/smøring? Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Selve motoren blir nok varmere enn 40 grader ja.. Men tannhjul osv. som oljen faktisk smører? Og som sagt, jeg bare arbeidet frem en hypotese Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå