Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf III 94-mod - lugging og lavt turtall

Lunde84

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare gjøre et forsøk her for å se om jeg får noen tips som kan spare meg for noen 1000-lapper på verksted..

Har som nevnt en Golf III GL med en 1.8 liter.

Den fungerer i det store og hele bra, men ikke når det har vært kaldt på natta eller når det er fuktig/rått vær.

I disse tilfellene går den å lugger og napper (omtrent samme symptomer som ved kondens) og ligger på 4-500 rpm.

Det hender også at den dør helt og jeg må starte på nytt.

Om jeg holder på gassen går det helt fint å holde den på det turtallet jeg vil, men med en gang jeg slipper opp synker det drastisk.

Heldigvis gir dette seg når jeg har kjørt motoren varm så den ligger på rikitg nivå, men det er ufattelig irriterende når jeg ikke skal kjøre så langt at den rekker å bli varm.

Problemet er ikke noe særlig merkbart på sommeren hvis det ikke er veldig rått ute.

Er det noen som har noe tips om hva jeg kan prøve ut før jeg setter den inn til feilsøking?

Endret av Lunde84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har eksakt samme problem. Men endte opp med å hive den på verksted. Den blir forhåpentligvis fikset i løpet av dagen. Så om du klarer å vente litt så kan jeg komme tilbake med hva som måtte til på min.

Skal med glede vente på å høre hva som måtte fikses på din ja :new_woot:

Er jo lov å håpe at det er noe jeg kan få fiksa selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Har som nevnt en Golf III med 1.8 forgassermotor.

Siste modell av 1.8 med forgasser var 1987, og da var det Golf II. Fra 1988 har alle hatt innsprøytning. Kanskje du mener at du har monopoint (throttle body) injection, og ikke multipoint?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For å få til en målrettet feilsøking er det greit å vite nøyaktig hva man skal feilsøke på. Jeg har hatt 4-5 biler med monopoint av flere merker (Opel, VW, Fiat), og dette fungerer normalt utmerket, selv om feil naturligvis kan oppstå. Hva er motorkoden din?

Lenke til kommentar
For å få til en målrettet feilsøking er det greit å vite nøyaktig hva man skal feilsøke på. Jeg har hatt 4-5 biler med monopoint av flere merker (Opel, VW, Fiat), og dette fungerer normalt utmerket, selv om feil naturligvis kan oppstå. Hva er motorkoden din?

Fungerer i grunn godt, det gjør det. Men jeg er ikke veldig imponert over effekten.. Hadde en Golf II med myye mer futt i, samme 1,8 l med det "beste" av innsprøytningssystemene som er til Golf II.

Om jeg ikke tar helt feil er motorkoden min ABS uten at jeg tør å garantere det.. :p

Lenke til kommentar

Dette er standard feil på Golf III. Kan være 2 ting (somregel begge)

-Gummipakningen mellom manifolden og innspruten er sprekkt. Delenr "050 129 761 H" på VAG (møller) verksted.

-Vacumslangen som går fra innspruten til bremseforsterkern. (90graders bøy, blir høl i bøyen)

Fungerer i grunn godt, det gjør det. Men jeg er ikke veldig imponert over effekten.. Hadde en Golf II med myye mer futt i, samme 1,8 l med det "beste" av innsprøytningssystemene som er til Golf II.

Om jeg ikke tar helt feil er motorkoden min ABS uten at jeg tør å garantere det.. :p

ABS er 1,8l motoren.

Lenke til kommentar
Dette er standard feil på Golf III. Kan være 2 ting (somregel begge)

-Gummipakningen mellom manifolden og innspruten er sprekkt. Delenr "050 129 761 H" på VAG (møller) verksted.

-Vacumslangen som går fra innspruten til bremseforsterkern. (90graders bøy, blir høl i bøyen)

Håper på at det kan være en av de to tingene.. Hadde blitt fornøyd om jeg slapp å begynne å kødde med reg.reim.. :p

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...