Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersgrense på koffeinholdig leskedrikk


Smoker

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg arrangerer Lan party og lurer på hvor jeg kan finne info om aldersgrenser på koffeinholdig leskedrikker som burn, battery osv. i norge. Jeg har gjort noen søk.. men har dumpet bort i 14, 16 og 18 års grense.. Så jeg er litt forvirret over hva som egentlig er riktig.

 

Noen som vet noe om dette eller har ide på hvor jeg kan finne info om dette?

 

Mvh

Smoker

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke aldersgrense på disse tingene, selv om enkelte butikker opererer med det.. Ingen som nekter deg å kjøpe en trippel espresso, som har langt mer koffein enn en battery-box!

 

 

Er dette noe du er helt sikker på? eller bare noe du trur. Du skjønner jeg hadde ett tilfelle på mitt forige lan party med en yngre figur som jeg neppe ønsker å ha gjentagelse på. nå vet jeg ikke hva slags duracell brus han drakk. Hyggelig var det hvertfall ikke. Men er det ingen aldersgrense. Så kan jeg jo sette en slags grense på lan partyet mitt så jeg slipper tilfeller som dette. Jeg må bare vite dette helt sikkert. også i forhold til norsk lov så man unngår problemer. og når det gjelder trippel espresso (som jeg selv ville tatt i steden) så er koffein brusen mye lettere for yngre å innta regner jeg med. Dem fleste unge vil vel egentlig bare grine på nesa om dem smaker på den nydelige tripple espressoen som jeg forøvrig kunne trengt akkurat nå. :p

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Det er vel ikke aldersgrense på disse tingene, selv om enkelte butikker opererer med det.. Ingen som nekter deg å kjøpe en trippel espresso, som har langt mer koffein enn en battery-box!

Har du kilde på dette? Står jo på burn boksen at det er 14(?) års aldersgrense der.

 

 

Er det anbefalt aldersgrense eller lovgitt? Jeg så ett klipp på nrk .. men det var fra 2006 hvor dem sa anbefalt 14. Men så leste jeg 18 år ett sted og.. er bare kjempeforvirret over hva som gjelder. Om det er noe som gjelder.

Lenke til kommentar

Det står at anbefalt aldersgrense er 14 år på burn-boksen.

Edit: "Produktet er ikke egnet for unge under 14 år, gravide kvinner, de som er overfølsomme for koffein - eller de, som går tidlig i seng"

 

Personlig anbefaler jeg aldri brus til unger, men det står ikke på urge-flasken for det. (Urge innholder også koffein)

 

På lovdata finner jeg ingenting om koffein i det hele tatt. Er det legemiddelloven som regulerer dette?

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Koffein har vel ingen aldersgrense nei, men jeg stusser lltid når jeg ser det står "vis legitimasjon" i kassa på butikken når dem slår inn energidrikk?

 

Og voldsomt du overdriver en fjortiss på koffein. Koffein gir ingen berusende effekt, så at han det ble en lite behagelig situasjon har nok med ungens modenhet å si, ikke hva han har drukket

Lenke til kommentar
Det står at anbefalt aldersgrense er 14 år på burn-boksen.

 

På lovdata finner jeg ingenting om koffein i det hele tatt. Er det legemiddelloven som regulerer dette?

 

Kun visst det er rein koffein, koffein i brus og slikt er eit aroma middel.

 

Et aroma middel faktisk.. jaja.. men altså ingen lovgitt aldersgrense da?

Lenke til kommentar

I norge har man satt en innholdsgrense på 150mg/liter på koffeinholdige leskedrikker (tilsvarer omtrent en kopp god traktekaffe). Dette er nettopp fordi det drikkes av barn. Samtidig anbefaler man at det ikke drikkes av barn og gravide. Så selges det over disk i Norge burde det ikke være noe problem. Er det derimot smugla Redbull så kan du ha høyere verdier og andre effekter.

 

Det skal også sies at for små barn kan kombinasjonen av sukker-høy og koffein-gira være svært uheldig og ikke minst slitsomt. Men eldere barn har gjenre hatt en sakte tilvendigsfase av koffein i brus og blir heller ikke fult så hyperaktive av litt svingninger i blodsukkert.

Lenke til kommentar
Koffein har vel ingen aldersgrense nei, men jeg stusser lltid når jeg ser det står "vis legitimasjon" i kassa på butikken når dem slår inn energidrikk?

 

Og voldsomt du overdriver en fjortiss på koffein. Koffein gir ingen berusende effekt, så at han det ble en lite behagelig situasjon har nok med ungens modenhet å si, ikke hva han har drukket

 

desverre var ikke det en overdrivelse med fjortis'en på koffein. Dette var også 1 tilfelle.. ikke alle som drakk/drikker duracell brus..

koffein .. og spesielt for folk som er fintfølende på koffein kan få en ganske sterk reaksjon på det. For min egen del kan jeg drikke bøtter med kaffe osv uten spesiell effekt. Men frua mi klarer ikke mer enn en kopp før hu blir skjelven og gira. dette er heller ikke hardbarka kaffedrikkere som spiser kaffegrut til frokost og snuser frysetørra kaffe på vei til jobb.. men unge ungdommer..

Lenke til kommentar

en person på 8-9 år som er vokst opp i et hjem der det aldri er koffeinholdige leskedrikker vil nok kunne få en ekstrem reaksjon i forhold til en som er "flaska opp" på Cola. Og det er vel neppe snakk om en boks heller, men en mende man ikke hadde forventet en reaksjon bassert på at de aller fleste faktisk er vandt til noe koffein.

 

En annen effekt man har hos barn når de er høye på sukker (og koffein) er at de ikke reagerer på kommentarer. Dermed blir det bare enda mer slitsomt. Dette er jo ting som normalt ikke får noe særlig utslag, men på enkelte kan føre til ekstrem hyperaktivitet. Som sagt ikke så vanlig på eldere barn, men en en 9 åring som ikke er vandt til koffein vil reagere på samme måte som en 4 åring som ikke er vandt til koffein.

 

Vi vet jo lite om saken også. Det kan feks være en som sliter meg ADHD tendenser som i det daglige blir regulert med streng diett der man passer spesielt på blodsukkernivået. Kombinasjonen koffein+sukker kan faktsik gi ekstremt slitsomme personer.

Lenke til kommentar

Jeg merker ikke forskjell etter en kopp kaffe, battery eller noe som helst, har jeg aldri gjort. Tror ikke denne aldersgrensen blir tatt så høytidlig heller. Når du sier unge ungdommer, vil det da si sånn rundt 10 år? Ser liksom ikke helt for meg en 15åring løpe rundt etter å ha drukket en boks burn...

Lenke til kommentar
Jeg merker ikke forskjell etter en kopp kaffe, battery eller noe som helst, har jeg aldri gjort. Tror ikke denne aldersgrensen blir tatt så høytidlig heller. Når du sier unge ungdommer, vil det da si sånn rundt 10 år? Ser liksom ikke helt for meg en 15åring løpe rundt etter å ha drukket en boks burn...

 

han var vel 13 eller 14 da vi har 13 års grense på partyene våres. også var det ikke snakk om 1 boks.. men kanskje ett halvt brett.. og dette må ha vært på veldig kort tid. men poenget mitt er aldersgrense. har satt det til 18 men kommer vel å forandre det til 15 eller 14 om det er anbefalt. ungdommer under 15 blir vel gira nok av brus uansett stortsett. :p. Lan party'et skjer i nærheten av sverige også. så det er nok mange som drikker svensk energidrikk som sikkert inneholder mer koffein osv enn norsk burn og battery. Har hørt om folk som har dødd av redbull blandet med sprit. kan se den egentlig at 1 box er kanskje anderledes enn om man fortærer 10 - 15 bokser på en kveld, og spesielt blandet med sprit. Man får jo konsenterert redbull også i småflasker. Nå er ikke sprit ett problem hos oss da det er rusfritt så klart.. Men om det ikke finnes aldersgrense på dette så kommer jeg til å sette en grense på 15 eller 14.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...