Gå til innhold

har 2 problemer med ubuntu! hjelp?


1915

Anbefalte innlegg

får ikke innstallert opera :http://bildr.no/view/256077

 

kommer meg heller ikke inn på root kontoen.

 

jeg har root som brukernavn og et passord til root kontoen.

 

jeg skriver inn root som brukernavn og så passordet så kommer det bare opp på nytt at jeg må skrive det samme inn med kommer meg ikke inn.

 

hvordan fikse det ?

 

kjører ubuntu 8.04

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei. takker for rask svar ;)

 

er ikke problemet med passordet. er problemet med at jeg ikke kan logge inn. jeg bruker den vanlige velkomstskjermen og når jeg skal logge inn på root kontoen så står det at systemadminstrator kan ikke logge inn fra denne velkomstskjermen, jeg har ikke bytta velkomstskjerm eller noe. det er det standard som var der da jeg innstallert ubuntu ;S

 

så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få root kontoen til å funke fra standard welcome screen

Lenke til kommentar

Det trenger du ikkje, bare start opp terminal og skriv "sudo nautilus" så browser du maskinen din som root. Ellers er det bare å skrive "sudo" foran alle kommandoer for å kjøre de som root brukeren.

 

Evt. skrive "su" og du logger deg inn som root i teminalen

 

Det er vel egentlig ikke anbefalt å logge seg på som root brukeren i linux generelt har eg høyrt.. ?

Lenke til kommentar

Det er vel fortsatt ikke mange eksterne trusler som virus e.l selv om man er logget inn som root hele tiden på en linuxboks. Det som imidlertid er problemet med å kjøre som root, er at det blir så utrolig lett å ødelegge for seg selv, spesielt om man ikke har litt erfaring med linux-systemadministrasjon.

 

I tillegg er det jo ikke nødvendig å logge inn som root for å administrere systemet, da diverse grafiske konfigurasjonsverktøy spør om passord uansett. For ting i terminalen har man sudo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...