voluz Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Hei! Har satt opp et gjerde rundt eiendommen (type stakitt). Materialene som er brukt er impregnert trevirke, så sitter altså igjen med en del grønnskjær i plankene... Planen er å ha et mer eller mindre hvitt gjerde, men jeg lurer på om jeg skal male dette hvitt eller beise det hvitt? Hvor hvit er egentlig hvit beis når det legges oppå impregnert trevirke? Ser for meg at beis holder mye lenger enn maling? Eller? Hva vil dere anbefale - beis eller maling? Endret 25. september 2008 av voluz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Beis holder kortest, dekkbeis holder lengre og maling holder lengst. Jeg har malt huset med vannløselig maling, inkl vindus- og hjørnelistene på huset, men synes ikke det holder så lenge på listene. På bordkledningen, derimot, holder det fint (kanskje 10-15 år??). På gjerdet inkl topplisten brukte jeg løsemiddelbasert maling. Hvitt er vel hvitt, jeg kjøpte "Utehvit" til mitt gjerde, og den er litt grå-gul i forhold til helt hvit. Kan være like greit, dersom du bor i/nær trafikkert vei eller by/tettsted, blir det fort skittent der det er helt hvitt. Før du maler/beiser, vask rent og skrubb godt. Bland ut sopp- og algedreper i trykksprøyte og dusj på før du grunner (det tørker på kort tid). Jeg ville også dusjet på et lag med sopp- og algedreper utenpå grunningen før jeg beiset/malte. Svartsoppen kommer fort på lyse farger, og dersom du bare beiser/maler, kommer den i løpet av 1-2 år. Mange sier at dette ikke er nødvendig, siden både grunning og beis/maling inneholder sopp- og algedreper, men egen erfaring tilsier at dette ikke er tilstrekkelig. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Takk for utfyllende svar! Da blir det maling tenker jeg...... Ang. det med grunning osv. Ser ikke for meg at jeg orker å grunne "hundre" meter med stakittgjerde - her blir det nok ett strøk med maling uten grunning og that's it... vil det funke? Når det gjelder å male impregnert trevirke. Hvor lenge bør man vente? Naboen påstår at jeg bør vente noen måneder til treverket tørker (noen fjøler er "dynket" i impregneringsmiddel)? Isåfall blir det stående vinteren over uten maling. Er det ok? Eller er det bare å pøse på med maling med en gang......? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Ville nok ventet over en sommer slik at det fikk tørke skikkelig opp. Ett strøk med maling vil ikke bli særlig bra. Selv brukte jeg grunning + 2 strøk maling, og selv det ble ikke 100% bra. Lykke til! Lenke til kommentar
voluz Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Ville nok ventet over en sommer slik at det fikk tørke skikkelig opp. Ett strøk med maling vil ikke bli særlig bra. Selv brukte jeg grunning + 2 strøk maling, og selv det ble ikke 100% bra. Lykke til! Auch.... Hm... gjelder det samme om jeg velger å beise hvitt også? Må jeg likevel vente så lenge? Hadde jeg visst at jeg måtte vente så lenge hadde jeg muligens valgt ikke-impregnert materiale... dårlig research. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Jeg er ingen fagperson, men har holdt på med varierte husprosjekter i uvanlig stort omfang i mange år. Det viktigste er ikke at det blir fort ferdig, men at det blir bra (ikke nødvendigvis perfekt, men bra nok). Dersom du hadde valgt ikke-impregnert materiale i gjerdet ditt, ville det ikke holdt så lenge. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Takker for tilbakemeldinger. I følge IFI.no (iformasjonskontoret for farge og interiør) så gjelder følgende: "Hvis den trykkimpregnerte terrassen er ubehandlet, er det i alle fall ingen grunn til å vente. Det at slike materialer helst bør stå et år før man behandler dem er en myte; To uker tørketid er som regel mer enn nok! Venter du for lenge, blir bare jobben med forarbeid dobbelt så stor." Lenke til kommentar
byggmann Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 driver du med det nå, så kan det lønne seg å vente til sommeren med å male det. som sagt så kan det holde med ett par uker slik at det får tørket skikkelig. men sånn som det er på høsten nå, så er det ofte fuktig å kaldt på kvelden natta, så da kan det ta litt tid før all impregneringen er tørr. hvis ikke så kan det fort bli litt trøbbel iløpet av frostperioden i vinter. så det beste nå er å la det stå som det er, får så å male det til sommeren etter en fin varmeperiode på ett par uker. får så lenge det er impregnert så er det ikke noe problem å la det stå over vinteren, ellers hadde det vært litt bortkastet å kjøpe impregnert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå