robiwan Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Har i lengre tid hvert plaget av musesyke(ca 1 og et havlt år) å lurer på om noen som veit om noen billige alternativer til mus, f.eks. hodemus og hvor jeg kan få tak i dette. Lurer også noen som veit om et program som gjør at man kan få tale om til tekst? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Du kunne også prøvd et bedre skrivebord/stol, da dette ofte er en stor årsak til sånne plager. Har du prøvd trackball-mus? Da behøver du jo ikke bevege håndledd. Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 25. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2003 Har ganske bra skrivebord/stol, med riktige innstillinger. Bruker også trackball-mus, men er fortsatt plaget Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 kjøp en graphire2 av wacom, musen er da en penn, er sensitiv, trykksensitiv og veldig enkel og bruke, er kjempefin til tegning og en mus følger med. Er verdt å prøve tror jeg, har det selv. men har ike hatt musesyken Lenke til kommentar
kåre klut Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Et LITE tips til dette som løser alle muse_syke_relaterte_problemer er å strekke ut. Når du er varm strekker du ut armene med de forskjellige muskelgruppene. Dette krever litt trening men når du finner den muskelen du har vondt i å strekker denne forsiktig over en lengre periode..*phew* vil da plagene gradvis forsvinne! Har gjort dette selv -og på andre- (spilt piano i 15 år) og jeg skal love deg at det hjelper. Det ser kanskje litt rart ut for omgivelsene når du ligger på gulvet for å treffe den riktige muskelen! hehe Hadde senest vondt i en muskel/sene bak, inne i skulderen. Jeg ga meg ikke før jeg fant riktige utstrekkingsteknikk ;o) nå er det borte (smerten altså) Lykke til ;o) Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 kjøp en graphire2 av wacom, musen er da en penn, er sensitiv, trykksensitiv og veldig enkel og bruke, er kjempefin til tegning og en mus følger med. Er verdt å prøve tror jeg, har det selv. men har ike hatt musesyken Eg har ikke musesyke men har nettop skaffet meg den... Den er et helt bra peke verktøj men du må bruke den i ca ei veke få bli vant med den. Dette anbefaler eg til alle, særlig viss du har muse syke eller driver med art PS:Ikke forvent at musen(ikke pennen) som følger med er bra, den er bare ment for nødstilfeller... Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Et element jeg tror kan være viktig for å forebygge musesyke (hjelper kanskje ikke deg nå) er musematta. Jeg har begynt å kjenne antydninger til "musesyke". Byttet ut den gamle musematta (ca. 7mm høy) med en fUnc (ca. 3mm høy), og det synes jeg hjalp betraktelig. Armen får bedre hvile mot bordet, og vinkelen i håndleddet blir bedre. Kjøpte også et delt tastatur, det tror jeg også kan ha hjulpet litt. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Et element jeg tror kan være viktig for å forebygge musesyke (hjelper kanskje ikke deg nå) er musematta. Jeg har begynt å kjenne antydninger til "musesyke". Byttet ut den gamle musematta (ca. 7mm høy) med en fUnc (ca. 3mm høy), og det synes jeg hjalp betraktelig. Armen får bedre hvile mot bordet, og vinkelen i håndleddet blir bedre. Kjøpte også et delt tastatur, det tror jeg også kan ha hjulpet litt. samme her, byttet til 2mm tykk everglide optica, det hjapt betraktelig Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Har hatt litt problemer med håndledd selv. Dårlig kombinasjon av mus-bruk og trening Jeg fikk meg en skumgummi ball, ganske myk, på størrelse med en tennisball som jeg gikk rundt med. Kastet den fra hånd til hånd og klemte mye på den. Det hjalp! Hadde da vært plaget av håndledda mine i over et halvt år. Gikk over på kun uker. Holdt meg unna utstrakt bruk av pc i den perioden. Knut Lenke til kommentar
MaxPain Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Dere burde også prøve Mousetrapper, det er iallefall noe som blir brukt mye her på jobben av de som blir plaget med musesyken, har bare positive tilbakemeldinger. http://www.ergoline.no/2002/produkter/ergo...usetrapper.html Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Et annet godt tips er å skaffe deg to eller flere forskjellige mus/trackball/etc og bytte på å bruke dem. Da vil belastningen under bruk fordeles på forskjellige muskler og sener. Bruker du f.eks mus og trackball annenhver uke, så skal det mye til at du belaster samme område hele tiden. Evt bruke to mus som er så forskjellige at hånden ligger helt anderledes. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Har ikke det problemet selv(selv om jeg mistekner at det kommer), så vet ikke hvilken løsning som faktisk er best. Men Itavisen har sett på 3 muligheter. Gyration Ultra Cordless Optical Mouse ser bare tøff tøff ut. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Laptop med touchpad!! i sofa da soklart, den ligger på fanget osv.. har ikkje hatt problem enda.. kansje litt låk i ryggen da men, det er sofaen sin feil.. senga funker også.. men ikkje over lengre tid, da blir det for varm, vil ikkje ende opp på same måten som han svensken som fikk brannsår nedentil.. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Mus/tatstatur for musesyke[flisespikking]Går ut i fra du mener Mus/tatstatur mot musesyke [/flisespikking] Musesyke kan jo leses som selve plagen, eller som dem som er syke av det. Forstod det selv som det siste, da det ga mest mening. Altså: 1) mus/tastatur, prevantivt mot musesyke. 2) mus/tastatur for de musesyke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Ok, jeg ser feiltolkningen min nå, og fjerner like godt hele den dumme posten min. Lenke til kommentar
Svirre Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Jeg hadde klare antydning til musesyke. Jeg fungerte forsåvidt, men om jeg hadde forsatt som før ville det ikke gått så bra. Det jeg gjorde var å flytte musen foran tastaturet. Jeg vet det er noen som har betenkeligheter med dette, og tror den kommer i veien etc. Det venner man seg til. Jeg har skjermen i et hjørne og tastaturet foran den og musen forar der igjen. Skrivebordet mitt har en bue, og det gjør at jeg kan hvile armene på bordet mens jeg jobber. Dette siste har jeg funnet ut er viktig. Vitsen med å ha musen rett foran deg er at det er i den "sonen" vi mennesker har gode finmotoriske evner. Dette kan du teste ved å forsøke å holde armen rett ned langs kroppen. Deretter løfter du hånden så albuen lager en 90 graders vinkel. Forsøk så å flytte hånden til innover og utover mens albuen er i ro. Du vil da finne ut at det er mer "strekk" i armen når du vrir hånden utover. Det er i denne ytterste posisjoen mange vanligvis har musen. Dette fører til en mye mer slitsom stilling for armen og musklene vilselvsagt jobbe mer og bli mer slitne. Det går en stund, men så er det stopp. Derfor er det lurt å ha musen "innover" (eller altså midt foran deg). Uansett hva du måtte finne på er variasjon lurt. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Dere burde også prøve Mousetrapper, det er iallefall noe som blir brukt mye her på jobben av de som blir plaget med musesyken, har bare positive tilbakemeldinger.http://www.ergoline.no/2002/produkter/ergonomi_mousetrapper.html Denne har jeg gått til anskaffelse av selv for kort tid siden. Den ser ut til å fungere fint foreløpig. Husk å sørge for god støtte til underarmene i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå