Gå til innhold

Komplett.no 3mnd angrerett?


WiSLE

Anbefalte innlegg

Tror det egentlig er trådstarter som angrer etter den satte fristen og prøver å finne en måte og snu seg ut av sin mangel på besluttsomhet. du har 14 dager angreskjema finnes og er opplyst om på komplett.no som hos alle andre internett butikker. Om du ikke leser vilkårene for bestilling så er det ikke komplett sitt problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er akkurat det som har vært diskutert her før ja.

 

Men da har vi en, deg, som nettopp har handlet hos komplett.no. Det interessante er om du under "din konto" el på nettsiden får tilgang til det nevnte skjemaet når pakken er sendt. Det er påstått at det er slik, men du kan jo bekrefte eller avkrefte det.

 

Fint om du holder oss oppdatert.

 

Ligger ikke et skjema på komplett.no, men en knapp som er der hele tiden under angrefristperioden:

 

Stemmer sjekket dette nå, fra komplett.no http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...ling#ettersendt

Under er det noen eksempler på fremgangsmåter du kan benytte.

1. Hent pakken snarest mulig. Logg inn på din konto og registrer din angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett, skriv ut denne bekreftelsen og legg den i pakken som skal retuneres. Du betaler kun returporto og ditt tilgodehavende vil bli oversendt din konto et par dager etter at vi har mottatt og behandlet "angrepakken".

2. Logg inn på din konto og registrer din angrerett. Du vil motta en mail som bekrefter at kjøpet / varen er innenfor kriteriene for angrerett. Gå til postkontoret snarest mulig etter at du har mottatt utleveringsdokumentet, betal returporto, påse at postoperatøren fester/vedlegger utfylte angrefristskjema på en forsvarlig måte og returnerer pakken til oss.

3. Send oss et brev som sier at du angrer ditt kjøp og legg med sjekk eller giro med korrekt returporto og få postoperatøren til å returnere varen til oss.

 

Disse punktene krever en aktiv handling fra deg (husk 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven §11), på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med andre ord slik at vi kan behandle saken på en rask og smertefri måte for alle parter iht. Angrerettloven. Det oppfordres til at "Angrepakken" sendes som pakkepost slik at du ved å sjekke Posten sine sider har full oversikt over hvor ditt produkt befinner seg i postens system frem til det ankommer oss.

 

De nevner tre måter å benytte angrefristen på, ingen av dem viser til skjemaet forskriften nevner. Forøvrig så sier så vidt jeg husker angrerettloven ikke noe om hvordan måte angreretten skal varsles på. Jeg jobber med fakturaspørsmål og angrerett (på tjenester) til daglig, og jobben tar i mot beskjed om angrerett pr. telefon, e-post, brev, nevnte skjema, personlig oppmøte, eller andre måter som kunden velger å benytte. Er vi i tvil om kunden mente å benytte angreretten ringer vi kunden.

 

forbrukerrådet har i alle fall tolket dette ganske tydelig (http://forbrukerportalen.no/faq/1023117791.09):

Spørsmål:

 

I vår familie har vi fleire gongar tinga varer ved hjelp av Internett. I nokre tilfeller har vi angra på kjøpet sjølvom der ikkje er direkte feil og manglar ved varene. Vi lurer difor på om der finst angrefrist ved slike kjøp?

Svar:

 

Angrerettlova gjelder for handel på internett. Angrefristen gjeld frå den dag du mottok vara og 14 dagar framover. Ved slike kjøp pliktar seljar å legge ved vara opplysningar om angrefristen og angrefristskjema. Unnlet seljar å legge ved angrefristskjema vert angrefristen utvida inntil 3 månader. Dersom det ikkje er opplyst om angrerett vert angrefristen utvida til 1. år. Ved kjøp på Internett gjeld elles dei same reglar som ved postordrekjøp, dvs. kjøpar pliktar å betale returporto.

 

Jeg oppdaterer foresten her når jeg henter pakken, noe jeg gjør rett etter at lønna er på konto (mandag eller tirsdag neste uke).

Lenke til kommentar

For å sitere en artikkel om angrerett på jusstorget skrevet av advokat Carl F. Kjeldsberg:

 

Selgeren plikter før kjøpet å opplyse om produktet, og minstekravene er listet opp i § 7, pkt. a-h.

Kjøper skal på en klar og forståelig måte informeres om varens eller tjenestens viktigste egenskaper, totale kostnader, angrerett, vesentlige avtalevilkår, samt selgers navn og adresse.

Ved kjøpet plikter selger å gi de samme generelle opplysningene, og i tillegg opplyse om fremgangsmåte og vilkår for angreretten, om garanti- og servicevilkår, om vilkår for eventuell oppsigelse, samt å gi en bekreftelse på bestillingen.

 

Opplysningene skal gis skriftlig på papir eller "annet varig medium som kjøperen rår over", f.eks. ved utsendelse av e- post. Sendes opplysningene som vedlegg til en e-post, må dette gjøres slik at forbrukeren ikke trenger å foreta noen operasjoner for å konvertere vedlegget til en form som er lesbar.

Det er imidlertid ikke tilstrekkelig å henvise til at avtalevilkårene og de andre opplysningene som forbrukeren har krav på, finnes på selgers hjemmeside. Tilsvarende er det ikke nok for postordre firmaet og henvise til opplysningene i postordrekatalogen.

 

Kilde:

 

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=158

Lenke til kommentar

Det er ingen problem å benytte angreretten hos Komplett. Det er korrekt at angrefristskjema burde ligge ved i epost, men jeg syns det blir for dumt å dra dette noe videre ut.

 

Jeg er forresten sterk motstander av bruk av angrerett såfremt det står feilomformasjon om varen på nettsiden. Bare følg litt med på lagerbeholdningen hos diverse nettbutikker like før og like etter The Gathering...

Det er "vi andre" som ikke missbruker denne (lovpålagte) "tjenesten" som i praksis betaler for dette.

 

Jeg mener rett og slett at forbrukere har fått FOR MYE rettigheter på postordresalg. Jeg forstår at dette er for å beskytte mot de veldig få som faktisk svindler forbrukere, men det som skjer er at småforhandlere sliter veldig med å kunne overleve i postordremarkedet pga frykt for missbruk av angrerett osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...