Panter Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Hvorfor kan du ikke bare skrive som det er fra starten og ikke skrive i koder og leke besservisser? Hvor vanskelig er det å skrive f.eks "det skjema der finner du på nettsiden til komplett under kontoen din" el om det er slik du vet det er og ikke bare bable om varig medium når det ikke er det som er tema? Ingen i denne tråden har tydeligvis sett noe slikt skjema under kontoen på nettsiden, men har kun henvist til eposten som altså ikke er nok. Dersom det er korrekt at det lovpålage utfylte skjemaet er på nettsiden er det selvfølgelig bra. Forøvrig har jeg lagt inn en ordre hos Komplett nå og har ingen link noe sted til noe slikt skjema, men det kan godt være fordi ordren ikke er sendt ennå. Endret 20. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hvis du leser punktet om angrerett hos Komplett vil du bli overrasket over hva du kan finne ut. Jeg leker ikke besservisser, jeg opplyser deg bare om at du må lese alt, ikke bare de punktene som passer deg når du skal sitere lovere og forskrifter. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Ikke lese kun det som passer meg, hvor får du sånt vås fra? Hvor kunne jeg lest og har oversett at det lovpålagte skjemaet finnes under kontoen på komplett.no? Hvor fort ror den båten din egentlig? Endret 21. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hvor fort ror den båten din egentlig? jeg begynte også å lure på det. ser heller ingen ting som refererer til noe skjema på konto sidene. Selv om jeg vet riktig nok at de er der, så sier ikke mailen noe om de. mailen som blir sent knytter seg ikke opp mot skjemaet på internett, fordig den ikke nevner det. Det eneste som blir sent ut korrekt til kunden mangler et ferdi utfylt skjema, og det ferdig utfylte skjemat blir ikke innformert om til kunden. Endret 23. september 2008 av ElmotriX Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det er ikke noe behov for å ro i det hele tatt. Skjemaet er gjort tilgjengelig på et varig medium, altså oppfyller de kravene som er satt i loven. At en kunde har problemer med å finne det igjen er ikke det samme som at Komplett bryter loven. Jeg skjønner at enkelte kan ha et ekstremt behov for å kverulere dersom det betyr at de kan snike seg unna et kjøp de angrer på, men fakta her er ganske enkelt at Komplett følger norsk lov. Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Siterer fra Forskrift om angreskjema: § 1.Opplysningene som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er ikke mottatt på foreskreven måte før forbrukeren har mottatt skjemaet lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over. § 2. Endringer i skjemaene er ikke tillatt. Forbrukerne skal motta angreskjema i identisk kopi. Dvs. at Komplett verken kan sende seg en henvisning da dette ikke er å sende en kopi, de kan heller ikke vise dette på en nettside eller ha det lagret på en konto. Grunnet til dette er fordi da er ikke skjemaet lagret på et medie som du rår over, men hvis de sender det i en mail så er det en annen sak. Komplett må gjøre en av to ting, sende deg kopien på mail eller per post. Satt på spissen skal du kunne finne frem til skjemaet selv om Internetten slutter å fungere, som på papir eller mail på PCen. VG - Bomkjøp på internett? Bruk angreretten Endret 23. september 2008 av Sparkey Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg ser du liker Forbrukerrådets praksis med å droppe de setningene du ikke liker fra paragrafene du siterer. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg ser du liker Forbrukerrådets praksis med å droppe de setningene du ikke liker fra paragrafene du siterer. Det er vel heller du som ignorerer setninger nå. poenget er jo at de skal følge alle sammen. Et ferdig utfylt skjema finnes, men: a) Det er ikke informert om i mailen kunden får b) det ligger ikke lagret på et medium forbrukeren råder over. uansett hvor mye du ror så kommer du ikke vekk fra det. dette er 2 punket som står i loven som komplett ikke følger. De informerer ikke om skjema, og teknisk sett gir de ikke fra seg skjema heller (det ligger på serveren som kun komplett råder over). og det er ikke godt nok. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Så vidt jeg kan se av forskriften skal man motta det skjemaet som er utarbeidet av myndighetene. Jeg har i dag lagt inn en bestilling hos komplett, og har fått de to standard e-postene som er nevnt tidligere i denne tråden. I dem er det ikke vedlagt skjemaet som er lenket til fra lovdata sine sider. Så får vi se hva som ligger oppi eska når jeg henter den :-) Der skal det jo ligge et slikt skjema :-) Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Så vidt jeg kan se av forskriften skal man motta det skjemaet som er utarbeidet av myndighetene. Jeg har i dag lagt inn en bestilling hos komplett, og har fått de to standard e-postene som er nevnt tidligere i denne tråden. I dem er det ikke vedlagt skjemaet som er lenket til fra lovdata sine sider. Så får vi se hva som ligger oppi eska når jeg henter den :-) Der skal det jo ligge et slikt skjema :-) Nope, Komplett legger ikke skjemaet i pakken. Den sendes kun som epost. Dette er også innenfor loven. Men om noen ikke får denne eposten, så har ikke Komplett oppfylt lovverket. Og kjøper får 3 mnd angrerett. Men nesten alle i dag vet at det er 3 ukers angrerett vel? Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Nope, Komplett legger ikke skjemaet i pakken. Den sendes kun som epost. Dette er også innenfor loven. Problemet her er vel at de _ikke_ legger ved skjemaet pr. e-post, de legger ved en egenskrevet tekst som innformerer om angreretten, men ikke det skjemaet utviklet av myndighetene, og som departementet har bestemt ved hjelp av forskrift at skal leveres forbrukeren... Men om noen ikke får denne eposten, så har ikke Komplett oppfylt lovverket. Og kjøper får 3 mnd angrerett. Men nesten alle i dag vet at det er 3 ukers angrerett vel? Det er jo litt snedig også, for her vil det jo være sannsynliggjøring på at jeg i tilfelle har mottatt e-posten :-) Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Problemet her er vel at de _ikke_ legger ved skjemaet pr. e-post, de legger ved en egenskrevet tekst som innformerer om angreretten, men ikke det skjemaet utviklet av myndighetene, og som departementet har bestemt ved hjelp av forskrift at skal leveres forbrukeren... Det er akkurat det som har vært diskutert her før ja. Men da har vi en, deg, som nettopp har handlet hos komplett.no. Det interessante er om du under "din konto" el på nettsiden får tilgang til det nevnte skjemaet når pakken er sendt. Det er påstått at det er slik, men du kan jo bekrefte eller avkrefte det. Fint om du holder oss oppdatert. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Men om noen ikke får denne eposten, så har ikke Komplett oppfylt lovverket.Og kjøper får 3 mnd angrerett. Men nesten alle i dag vet at det er 3 ukers angrerett vel? Nei, 3 ukers angrerett har jeg aldri hørt om. 14 dager derimot har jeg hørt om. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Vil bare gjengi en mail slik den kommer fra komplett: VIKTIG INFORMASJON FRA KOMPLETT.NO Vi er i følge Angrerettloven §9 pålagt å sende deg disse opplysningene. VED EVENTUELLE PROBLEMER Dersom det skulle oppstå problemer med varen du har bestilt fra oss kan du henvende deg til: Komplett.no Østre Kullerød 4 3241 SANDEFJORD Tlf 33 47 14 40 [email protected] GARANTIER Garanti gis av produsenten, distributøren eller forhandleren og gjelder alle feil på produkt som ikke skyldes brukerens uaktsomhet eller feilbehandling. FORBRUKERENS ANGRERETT (Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp) Du er pliktig å gi melding til selgeren innen 14 dager (jf. Angrerettloven §13) etter du har mottatt varen om at du ønsker å gå fra avtalen og benytte deg av din angrerett. Kontakt derfor vårt kundesenter så raskt som mulig dersom du vil benytte deg av din rett til å angre på et kjøp. Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side (jf. Angrerettloven § 12 punkt a). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd). Du kan altså ikke sende varen i oppkrav til oss. Er varen sendt gjennom posten eller annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte (jf. Angrerettloven §15 tredje ledd). ANGRERETT PC Dersom du benytter deg av angreretten ifm. med et tilvirkningskjøp (ferdigbygd PC), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd). Dersom dette er et tilvirkningskjøp, løper fristen for å benytte deg av angreretten fra du mottar disse opplysningene. (jf. Angrerettloven §11 andre ledd) TIPS For nærmere informasjon, gode råd og veiledning før, under og etter at du har handlet hos Komplett.no, se Kundesenter & hjelp-sidene på Komplett.no. Vedlegg: Komplett_Angrefrist.PDF Som tidligere diskutert i tråden, følger ikke et angrefristSKJEMA med i mailen. Ikke at det utgjør et problem for min del, men jeg synes også dette er merkelig. Jeg var helt sikker på at selve SKJEMAET måtte følge med i mailen. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Fra forskriften: "Skjemaet anses mottatt når adressaten har tilgang til det" Så dersom det er tilgjengelig på nettsiden ferdig utfylt skal det være ok. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Ligger ikke et skjema på komplett.no, men en knapp som er der hele tiden under angrefristperioden: Har fjernet en del info fra bildet, av åpenbare årsaker. Endret 13. oktober 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
Panter Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Kommer ikke det nevnte skjemaet opp dersom du trykker på den linken? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Nei, da får man en ny side med web-skjema: Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 "Men nesten alle i dag vet at det er 3 ukers angrerett vel? " ----------------------------------------------------- Nei,ingen vet det,for det er feil...14 dager derimot,det er korrekt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Men om noen ikke får denne eposten, så har ikke Komplett oppfylt lovverket.Og kjøper får 3 mnd angrerett. Men nesten alle i dag vet at det er 3 ukers angrerett vel? Nei, 3 ukers angrerett har jeg aldri hørt om. 14 dager derimot har jeg hørt om. Uff! Jeg var litt vel trøtt da jeg skrev det svaret. Skjønner ikke selv hvorfor jeg skrev 3 uker, også uten å reagere på det selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå