WiSLE Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Har nettopp handlet av komplett, mente og hørte at du måtte få med angrerettskjema for at angreretten skal gjelde. Eller så har du 3måneder? (eller holder det at dem informerer at det finnes, men ikke sender skjema) Endret 16. september 2008 av WiSLE Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Du får angrerettskjema vedlagt i ordrebekreftelsen på epost. Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Nei, nettopp det jeg ikke har. Mailen: Komplett.no: Angrefristskjema som jeg mottok inneholdt informasjon, samt dokumentet "Komplett_Angrefrist.PDF 9K" Men dette dokumentet inneholdt akkurat det samme som sto i mailen. VIKTIG INFORMASJON FRA KOMPLETT.NO Vi er i følge Angrerettloven §9 pålagt å sende deg disse opplysningene. VED EVENTUELLE PROBLEMER Dersom det skulle oppstå problemer med varen du har bestilt fra oss kan du henvende deg til: Komplett.no Østre Kullerød 4 3241 SANDEFJORD Tlf 33 47 14 40 [email protected] GARANTIER Garanti gis av produsenten, distributøren eller forhandleren og gjelder alle feil på produkt som ikke skyldes brukerens uaktsomhet eller feilbehandling. FORBRUKERENS ANGRERETT (Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp) Du er pliktig å gi melding til selgeren innen 14 dager (jf. Angrerettloven §13) etter du har mottatt varen om at du ønsker å gå fra avtalen og benytte deg av din angrerett. Kontakt derfor vårt kundesenter så raskt som mulig dersom du vil benytte deg av din rett til å angre på et kjøp. Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side (jf. Angrerettloven § 12 punkt a). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd). Du kan altså ikke sende varen i oppkrav til oss. Er varen sendt gjennom posten eller annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte (jf. Angrerettloven §15 tredje ledd). ANGRERETT PC Dersom du benytter deg av angreretten ifm. med et tilvirkningskjøp (ferdigbygd PC), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd). Dersom dette er et tilvirkningskjøp, løper fristen for å benytte deg av angreretten fra du mottar disse opplysningene. (jf. Angrerettloven §11 andre ledd) TIPS For nærmere informasjon, gode råd og veiledning før, under og etter at du har handlet hos Komplett.no, se Kundesenter & hjelp-sidene på Komplett.no. Mener at dette er ikke nok for å bli kvalifisert som et "angrerett" skjema, ihht loven. Endret 16. september 2008 av WiSLE Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Da tar du feil . Loven krever faktisk ikke skjema, kun følgende: § 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over: a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet e) bekreftelse av bestillingen. Det komplett har gitt deg her er innenfor det loven krever . Endret 16. september 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Men i følge http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...0#bangreskjemab skal angrerettskjema følge med ferdig utfylt. Er det da slik å forstå at en ordrebekreftelse brukes som et angrerettsskjema? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Glem det, ikke prøv deg. Du får tilsendt angrerettskjema med engang du har bestilt noe. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Loven krever faktisk ikke skjema, kun følgende: ... skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig mediumsom forbrukeren råder over ... Det høres ut som at de som lagde loven tenkte på f.eks. et papir skjema? Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Er det virkelig verdt å bruke masse krefter for å kaaanskje kunne sno seg unna noe som egentlig er din egen feil? Og i dette tilfelle har nok Komplett sitt på det tørre. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Loven krever faktisk ikke skjema, kun følgende: ... skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig mediumsom forbrukeren råder over ... Det høres ut som at de som lagde loven tenkte på f.eks. et papir skjema? E-post regnes som et skriftlig medium. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Loven krever faktisk ikke skjema, kun følgende: ... skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig mediumsom forbrukeren råder over ... Det høres ut som at de som lagde loven tenkte på f.eks. et papir skjema? Det er fastslått i rettsinstans (husker ikke akkurat hvor) at epost er godkjent som "varig medium". Lenke til kommentar
Panter Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Norges største internetthandel kjenner fortsatt ikke loven og følger denne etter så mange år? Mildt sagt sjokkerende. LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html "§ 10. Forskrift Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere bestemmelser om krav til oppfyllelse av opplysningsplikten etter §§ 9, 9 a og 9 c, herunder at opplysninger om angreretten skal gis ved bruk av et angrefristformular fastsatt av departementet." FOR 2001-02-27 nr 221: Forskrift om angreskjema. http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-20010227-0221.html "§ 1. Forbrukeren skal ved avtaler der forbrukeren har angrerett i medhold av angrerettloven motta skjema som nevnt i § 2. Opplysningene som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er ikke mottatt på foreskreven måte før forbrukeren har mottatt skjemaet lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over." Skjema om angrerett http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/a....html?id=437425 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 er det ikke med sånn skjema i pakken sammen emd varen hos komplett? mener å ha fått med ett skjema man kan fylle ut i pakkene jeg har fått fra dem. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det vil jeg tro, men sist gang jeg handlet der for ca 2 år siden fulgte det ikke med noe slikt skjema. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Tråden flyttes til forbrukerrett. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det vil jeg tro, men sist gang jeg handlet der for ca 2 år siden fulgte det ikke med noe slikt skjema. Siden du tydeligvis valgte å overse de tidligere svarene om hva varig medium er. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen er også omhandlet i artikkel 5, men den bestemmelsen gjelder tjenesteyters plikt til å gi forbrukeren opplysninger og avtalevilkår skriftlig på et varig medium, dvs. slik at forbrukeren kan lagre opplysningene og hente dem fram på et senere tidspunkt, jf. punkt 3.2.4. Ytterligere utdyping fins i fortalen punkt 20 der det slås fast at varige medier omfatter disketter, CD-ROM, DVD og harddisken i forbrukerens datamaskin der e-posten er lagret. Det holder altså at du har fått skjemaet som vedlegg i en e-post. EOD. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) TEE, du har tydeligvis ikke fått med deg hvilket skjema, et såkalt angrefristformular, vi har snakket om i de siste postene. Les og ikke vær så besservisser. Endret 19. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) TEE, du har tydeligvis ikke fått med deg hvilket skjema, et såkalt angrefristformular, vi har snakket om i de siste postene. Les og ikke vær så besservisser. Jeg vet hvilket skjema det er snakk om, og jeg har nettopp postet hva de som laget forskriften mente med varig medium når de holdt på med forarbeidene til avsnittet av forskriften du siterte. Endret 19. september 2008 av TEE Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg vet hvilket skjema det er snakk om, og jeg har nettopp postet hva de som laget forskriften mente med varig medium når de holdt på med forarbeidene til avsnittet av forskriften du siterte. Ja, men poenget her er vel helst at Komplett ikke sender ut dette skjemaet (men derimot en egenkomponert tekst, både i selve mailen og i vedlagt pdf-fil) på epost, ikke om epost er et varig medium eller ikke. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Jeg vet hvilket skjema det er snakk om, og jeg har nettopp postet hva de som laget forskriften mente med varig medium når de holdt på med forarbeidene til avsnittet av forskriften du siterte. Ja, men poenget her er vel helst at Komplett ikke sender ut dette skjemaet (men derimot en egenkomponert tekst, både i selve mailen og i vedlagt pdf-fil) på epost, ikke om epost er et varig medium eller ikke. Takk! Det var akkurat det som var poenget som tydeligvis er så vanskelig å skjønne. Jeg vet godt hva varig medium betyr i denne konteksten. Slik jeg tolker trådstarter har ikke han fått dette og jeg har ikke fått det de gangene jeg har handlet derfra. Ser ut at også på andre i tråden her mener at eneste Komplett sender er denne teksten, ikke angrerettformularet, og at det i tillegg oppfyller loven. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er feil. Komplett skriver: "Vi er i følge Angrerettloven §9 pålagt å sende deg disse opplysningene." Men det står altså i forskriften at "Opplysningene som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er ikke mottatt på foreskreven måte før forbrukeren har mottatt skjemaet lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over." Kapitel 3 er denne §9 Komplett henviser til og skjema i denne sammenhengen er ikke teksten Komplett sender. Endret 20. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg vet hvilket skjema det er snakk om, og jeg har nettopp postet hva de som laget forskriften mente med varig medium når de holdt på med forarbeidene til avsnittet av forskriften du siterte. Ja, men poenget her er vel helst at Komplett ikke sender ut dette skjemaet (men derimot en egenkomponert tekst, både i selve mailen og i vedlagt pdf-fil) på epost, ikke om epost er et varig medium eller ikke. Takk! Det var akkurat det som var poenget som tydeligvis er så vanskelig å skjønne. Jeg vet godt hva varig medium betyr i denne konteksten. Slik jeg tolker trådstarter har ikke han fått dette og jeg har ikke fått det de gangene jeg har handlet derfra. Ser ut at også på andre i tråden her mener at eneste Komplett sender er denne teksten, ikke angrerettformularet, og at det i tillegg oppfyller loven. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er feil. Beklager at jeg antok at du leste hele teksten du siterte deler fra. Skjemaet anses mottatt når adressaten har tilgang til det. Tilgang til å melde fra om angrerett har du på kontosidene dine hos Komplett, slik de opplyser deg om. Men det er tydeligvis vanskelig å skjønne når man velger å overse de delene av en tekst som ikke passer inn i den man vil mene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå