Gå til innhold

BK: Morgentåke ved dottputten

tomsi42

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en stor fan av tåkebilder, men føler at dette ikke helt treffer teknisk. Motivet er så som så, men det blir for uklart. Syns du også skal bevege deg nærmere det du tar bilder av, og ha flere elementer og detaljer i bildet. Prøv på nytt neste gang det er tåke. Jeg er spent på å se hvilke resultater då får. Jeg har selv aldri tatt bilder i tåka. Du kan prøve deg på en litt "gritty" look.

EDIT: jeg glemte å nevne at du må passe på sortnivået når du redigerer bildet. her ser det ut som du ikke bruker hele histogramet. bruk for eksempel auto-levels for grei justering av dette, eller gjør det manuelt.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Ganske brukbart bilde som er full av høststemning; det forteller også historien om en stille morgenstund. Men det er litt i overkant med støy etter min smak. Jeg hadde også ønsket meg mer konstraster i bildet ditt; mulig det hadde hjulpet med lavere ISO, mindre blender og betydelig lengre lukkertid (stativ). Det kan også se en anelse skjevt ut; men mulig det er et optisk bedrag sett herfra.

Lenke til kommentar

Skal det være tåke, så skal det være tåke. Akkurat passe mye på akkurat dette bildet. Men som en del andre har bemerket, så er det en ganske grove korn her. Er det virkelig så mye støy på 350'n på ISO 400, eller har du croppet en del? Eller har du kanskje dratt det frem under etterbehandling?

Lenke til kommentar
Skal det være tåke, så skal det være tåke. Akkurat passe mye på akkurat dette bildet. Men som en del andre har bemerket, så er det en ganske grove korn her. Er det virkelig så mye støy på 350'n på ISO 400, eller har du croppet en del? Eller har du kanskje dratt det frem under etterbehandling?

Jeg er vel egentlig enig at det skal være såpass med tåke. Bildet er mest ment som en stemningsrapport fra en helgetur ute i naturen.

Støyen er nok mest et resultat av litt cropping og hard etterbehandling. Dette delvis fordi var tåken veldig tjukk, samt det at bildet ble undereksponert. Tok bildet på morgenen da jeg var en liten tur ut av teltet (rundt 07:00). Når jeg sto opp noen timer senere var tåken vekk og magien borte ...

Dette er rundt 11:30, siktet litt lenger mot høyre:

Det var forøvrig ikke noe skikkelig spennende i nærheten som jeg kunne forevige i tåken...

Tom

PS. Det kan nok stemme at det første bildet er litt skjevt. Har rettet det noe opp, men tydeligvis ikke nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...