Svrep Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er ein nybegynner som lurer på ein ting.Når det står om eit objektiv,f.eks Sigma 10-20: Super wide-angle zoom lens designed exclusively for digital SLR cameras.Betyr det at jeg på ein 400D har eit objektiv som er 10-20, eller må jeg ta hensyn til cropfaktoren slik at det er 16-32? Mvh.Kjell-Arne Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er ein nybegynner som lurer på ein ting.Når det står om eit objektiv,f.eks Sigma 10-20:Super wide-angle zoom lens designed exclusively for digital SLR cameras.Betyr det at jeg på ein 400D har eit objektiv som er 10-20, eller må jeg ta hensyn til cropfaktoren slik at det er 16-32? Mvh.Kjell-Arne Du må ta hensyn til crop faktoren, og da blir det som du sier: 16-32mm på ditt kamera. Mvh Geir Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 En liten rettelse....hvis objektivet er laget med hensyn til crop-faktoren, slik som f.eks. Canons EF-S objektiver, TROR jeg den opgitte brennvidden likevel vil stemme. Sigma betegner vel sine objektiver med DC. Med forbehold om at jeg tar feil her. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Men hvis du aldri har brukt gammeldags kamera, så har det ingenting å si for deg. Unasett kamera, så har du et 10-20mm objektiv. Dette er fordi det er den reelle brennvidden som oppgis på objektivet. På en 400D så vil du få samme bildevinkel/utsnitt som en 16-32mm ville ha gjort på en EOS 5D. Tom Lenke til kommentar
Svrep Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Takker for oppklarende svar. Mvh. Kjell-Arne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå