Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flere feil ved kjøp av bruktbil enn jeg var klar over, rettigheter?

Footy

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for et par uker tilbake en bruktbil av en privatperson.

På forhånd var jeg klar over ulyder i eksosen, dette ble også notert i salgskontrakten at begge parter var klar over dette...

I etterkant har det da kommer opp fler til, jeg har måtttet bytte:

- Bremsecalipper H. og V. bak

- Oljetrykksbryter

Og nå må jeg bytte vindusveskepumpe bak, låser på 2 dører og styrestag..

Bilen ble EU-Godkjent tidligere i år, men verkstedet sa det var veldig rart at den ble godkjent med det nåværende styrestag..

Har jeg noen rettigheter i det hele tatt i forhold ting jeg da ikke var klar over eller er jeg nødt til å punge ut for alt selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være greit å kontakte selgeren først. Dersom han ikke vil betale noe som helst, får man evt. finne ut hva man kan kreve.

Når det gjelder jusen i dette, kommer det litt an på. Ble det tatt forbehold om at bilen ble "solgt som den er" (e.l.)? I så fall har du færre rettigheter, men må dog ikke finne deg i hva som helst.

Styrestag er forresten én ting; generelt er det langt verre med krumstag og virrestag.

Lenke til kommentar

Det beste er vel å fortelle hva problemene består i, samt at du ikke visste om dem da du kjøpte bilen (forutsatt at dette stemmer), og spørre om han ikke mener han er ansvarlig for å dekke utgiftene.

Sier han ja, er saken løst. Sier han nei, må du finne ut om du har noen rettskrav mot ham. Om det er tilfelle, er vanskelig å si ut fra de opplysninger som er gitt.

Lenke til kommentar

Poenget er hvilke mangler selger visste om ved salget, og unnlot å opplyse deg om. Kan du bevise det, har du en god sak. Skjulte feil er vanskeligere, men unntar ikke selger for ansvar.

Snakk med selger, og forklar høflig at du ikke forventet så mange feil. Det meste løser seg med litt kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...