Gå til innhold

Er 13 år og vil ha penger!


Anbefalte innlegg

Jepp, nå har jeg altså blitt 13 år og vil ha penger.

Jeg vet at jeg kan vente 1-2 år med å bli avløser, men jeg kan vel jobbe som reklamebud e.l. i mellomtiden..?

men, hva slags jobber/måter å tjene penger på for en 13-åring??

 

 

Edit: Javel da, så glemte jeg å søke før jeg lagde et nytt emne..

Er tydeligvis masse tråder om netopp dette...

 

Men, jeg Fant denne tråden. Ideen om å spør om jobb på den lokale butikken er jo grei nok, MEN: Jeg er en SKIKKELIG nervøs type... Hvordan går jeg fram?? Spør etter butikkansvarig, eller de som jobber der??

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEN: Jeg er en SKIKKELIG nervøs type... Hvordan går jeg fram?? Spør etter butikkansvarig, eller de som jobber der??

 

Hehe, hadde samme problemet da jeg skulle spørre om min første jobb. Det er ikke skummelt i det hele tatt, bare finn en som jobber der og si: "Unnskyld? Jo, hei, jeg leter etter en ekstrajobb jeg, er sjefen din her i dag?". Derfra går det på skinner. Hvis han er der, spør om jobb. Hvis ikke, spør når han vil være der, og kom tilbake da.

 

Vær obs på at du sannsynligvis ikke får jobb i butikker før du er 18, siden du ikke kan sitte i kassa (man må være 18 for å selge bla. røyk). Men du kan jo prøve. Hvis det ikke går, spør på en bensinstasjon eller noe sånt. Jeg vet om 12-åringer som har fått jobb på Statoil.

Lenke til kommentar
MEN: Jeg er en SKIKKELIG nervøs type... Hvordan går jeg fram?? Spør etter butikkansvarig, eller de som jobber der??

 

Hehe, hadde samme problemet da jeg skulle spørre om min første jobb. Det er ikke skummelt i det hele tatt, bare finn en som jobber der og si: "Unnskyld? Jo, hei, jeg leter etter en ekstrajobb jeg, er sjefen din her i dag?". Derfra går det på skinner. Hvis han er der, spør om jobb. Hvis ikke, spør når han vil være der, og kom tilbake da.

 

Vær obs på at du sannsynligvis ikke får jobb i butikker før du er 18, siden du ikke kan sitte i kassa (man må være 18 for å selge bla. røyk). Men du kan jo prøve. Hvis det ikke går, spør på en bensinstasjon eller noe sånt. Jeg vet om 12-åringer som har fått jobb på Statoil.

Er nok vanskeligere å få jobb på en bensinstasjon når man er 13 siden man så si bare sitter i kassa.

 

Jeg fikk selv jobb i butikk når jeg var 14 så er fint mulig :) .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+90817234

 

 

Jaja, men som tidligere nevnt, en jobb er en jobb. Et sted må man begynne.

Alternativet er vel å få til en ukelønn hjemme for å ta oppvasken, gå ut med søpla, rake i hagen, osv., eller høre med bekjente om de kunne trengt noen til å jobbe for seg (vaske, handle, lufte ei bikkje).

 

Ikke noe særlig å sette på CVen, men betalt kan du få.

Lenke til kommentar

 

 

Jaja, men som tidligere nevnt, en jobb er en jobb. Et sted må man begynne.

Alternativet er vel å få til en ukelønn hjemme for å ta oppvasken, gå ut med søpla, rake i hagen, osv., eller høre med bekjente om de kunne trengt noen til å jobbe for seg (vaske, handle, lufte ei bikkje).

 

Ikke noe særlig å sette på CVen, men betalt kan du få.

Er penger ja, men er så sykt lite. Har sett flere tråder her på forumet hvor folk har jobbet hos Norpost og de har hatt en timeslønn på sånn 20-30 kroner. Er man 13 synes jeg man burde få minst 60 kroner.

Lenke til kommentar

Da jeg var 13 gikk jeg med avisen (Bergens Tidende). Sto opp litt før 6 og var ferdig med ruten klokken 7, en liten dusj og litt mat, så tok jeg bussen til skoen.

 

Fikk betalt per avis, ganget med et tall etter hvor lang tid de mente jeg skulle bruke på ruten og noe greier. Uansett, jeg regnet ut at jeg fikk 102 kr timen om jeg klarte ruten på 1 time, noe jeg klarte etter å ha gått den i noen måneder. 102 kr timen er ikke gale for en på 13 år, selv om det kun er én time hver dag, og derfor ikke blir de største utbetalingene.

 

Seinere, da jeg var 17, så jeg at McDonald's søkte etter folk som hadde gått med avisen, da det viste at de kom seg opp om morgenen og hadde en viss ansvarsfølelse. Så jeg sluttet med avisen og fikk jobb hos McDonald's foran andre søkere som aldri hadde hatt jobb før.

 

Fikk gode attester begge stedene og hadde ingen problemer med å få jobben jeg har i dag. Så penger er ikke alt, mye lettere å få jobbene du vil ha om du kan vise til tidligere arbeidserfaring. Og når det kommer til arbeidserfaring fra før en blir 18 vil jeg si at morgenbud og McDonalds stiller sterkt (i tillegg til at det ikke er så veldig urealistisk).

 

 

 

Edit: hvis noen mener det er litt merkelig å ta bussen til skoen, så kan jeg trøste dere med at det kun var en liten skrivefeil. SKOLEN.

 

Edit 2: Avisjobben fikk jeg forresten via moren til en jente i parallellklassen (som jeg egentlig ikke kjente). Huk fikset til og med sånn at jeg fikk den ruten jeg ville ha. Ja, det var en del flaks i det, men det var jo jeg som hadde sagt til "alle" at jeg var interessert i jobb. Så det er gjerne et fint sted å begynne; hør med foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, venner og bekjente.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

At Norpost får lov til å drive på enda er egentlig rart, for det er ren utnytting. Kan ikke forstå hvorfor noen nevner de her engang.

 

Min rute når jeg jobbet for dem brukte jeg 2 timer på, og pr gang så kunne jeg få betalt fra 29,17 kr til 43,67. Husker det ennå, MARERITT...

 

Jeg kan egentlig ikke komme på noe en 13 åring kan gjøre jeg da. Jeg kan ikke tro at mange butikker vil ta inn såå unge folk. Du kan jo evt. da noen snømåkejobber i vinter?:) Få foreldrene dine til å spre ordet, henge opp lapper rundt der du bor. Der kan du i alle fall faktisk få dratt inn litt penger:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Salg av VG/Dagbladet på søndager. Bruker 1 1/2 time, lønna varier (pga. tips) fra 200-300kr + bonuspoeng.

 

150kr timen er ikke dårlig for en rask time på Søndagsmorgenen når man er tretten (om man ser i forhold til Nordpost...)

 

Nå har jeg begynt å skrive for lokalavisa så VG salget er ikke så viktig lenger, men 250 spenn kommer godt med etter en halvtimes joggetur ;)

 

(lønna avhenger VELDIG av ruta du får, jeg kjenenr flere som tjener både mer og mindre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...