Lindsay Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Jeg vil ikke gå inn i noen diskusjon men vil ha løst mitt problem og kunne jeg ha gjort dette selv så hadde jeg gjort dette.Men så haqr jeg et problem att jeg ikke får adgang til mysql da jeg får access denide Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 En av fordelene med MyIsam er jo at den er raskere enn de fleste, derfor er den i bruk her. Men problemet er at det ikke virker som som folk forstår hvilke enorme ulemper MyISAM har. De blir fortalt at den er kjemperask og drar dermed en feilaktig slutning at den kan brukes i OLTP system (f.eks. et forum). De er FEIL FEIL FEIL. Og når i tillegg folk føler seg personlig såret fordi noen (jeg) påpeker at de har gjort et feil valg ved å velge MyISAM så frister det ikke særlig å hjelpe. Jeg klarer overhodet ikke å se en eneste grunn til å bruke MySql (hverken MyISAM eller InnoDb) til noe som helst. Me MyISAM risikerer du korrupt database ved noe så banalt som om strømmen går eller MySql servicen stopper unormalt. Og skulle du ønske å ha ACID compliance og velger InnoDb så kunne du like godt brukt PostgreSql som tross alt har bedre ytelse og mer funksjonalitet enn InnoDb. Hvis dere ikke tåler å høre andres meninger så bør dere heller ikke be om hjelp på et forum. EOS. Lenke til kommentar
SciFi-Bob Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis dere ikke tåler å høre andres meninger så bør dere heller ikke be om hjelp på et forum. EOS. Jeg kan bare ikke la være å svare på denne, ettersom det rett og slett koker over her hos meg. Vi har ikke bedt om din mening om hvilken databaseplattform som er best, vi har bare bedt om et svar på et problem vi har på den database plattformen vi bruker pr. i dag. Du må gjerne komme med saklige anbefalinger om andre plattformer som muligens kan gjøre det bedre for oss, men respekter at andre ikke alltid bruker det du mener er best. Hvis du har store problemer med folk som bruker MySQL, så lag en ny tråd, hvor du kan uttrykke dine frustrasjoner som du selv ønsker. Du har kommet med et godt argument, at vi bør gå over til InnoDB, og det skal vi prøve. Jeg aksepterer ikke å bli skjelt ut fordi jeg ønsker å benytte en databaseplattform som du anser for verdiløs. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis du har store problemer med folk som bruker MySQL, så lag en ny tråd, hvor du kan uttrykke dine frustrasjoner som du selv ønsker.Du har kommet med et godt argument, at vi bør gå over til InnoDB, og det skal vi prøve. Jeg aksepterer ikke å bli skjelt ut fordi jeg ønsker å benytte en databaseplattform som du anser for verdiløs. Jeg mistenker enkleste løsning er å gå over til InnoDB på MySQL. Vil dog påpeke at det ser ut til å bli litt mye forum-grufs, hvor ting leses som kvassere/skarpere enn det sikkert har vært ment, så svarer man deretter, og så blri det igjen lest kvassere osv osv. For min egen del har jeg ikke ment å påstå at MySQL er verdiløs. Jeg mener det sjeldent er rett valg ut fra tekniske kvaliteter. Derimot er MySQL ofte 'primærdatabasen' for diverse PHP-systemer, og det i seg selv er jo ett argument for MySQL, som man ikke videre kan se bort fra. Jeg tror nok de fleste som anbefaler å vurdere f.eks PostgreSQL gjør det av en grunn. En annen måte å se det hele på er: Dere har ikke bare ett problem, men to: a) Dere har ett ytelsesproblem med websiden. b) Dere vet ikke hva dere skal gjøre for å løse dette. Å bytte over fra MyISAM til InnoDB kan løse problem a), og dere kan leve lykkelig med det. Å bytte fra MySQL til PostgreSQL kan hjelpe med begge. PostgreSQL har lettere og bedre strukturert dokumentasjon, er lettere å drifte. Ikke minst er det også *enormt* mye enklere å finne ut av ytelsesrelaterte ting. EXPLAIN funksjonen er utrolig mye bedre, og det er lettere å få innsikt i hva databasen driver på med. Min erfaring er også at det er lettere å få god hjelp med problemer. Jeg mener ikke å si "Du bruker MySQL, derfor er du teit!", eller noen slike ting. Jeg bare støtter meg til at InnoDB nok er ett bedre valg enn MyISAM, og nevner også at PostgreSQL har flere fordeler, som ville kunne hjulpet i denne situasjonen. Ulempen/kostnaden er jo selvsagt at det er mer jobb å legge om fra MySQL til PostgreSQL, enn å bare bytte MyISAM med InnoDB. Da får dere selv velge hva som passer dere. Er ikke værre enn det (eller burde ikke være ihvertfall). (jeg liker og bruker helst PostgreSQL, så selv om jeg har brukt begge kjenner jeg nok den best. Derav selvsagt mulig det er ting jeg ikke vet om MySQL osv osv osv) Terje Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Nå vet jeg ikke hvordan dette kan løses om det er så enkelt som å konvertere MySQL til PostgreSQL da.Uansett er jeg keen på å få en løsning på dette med mitt phpBB forum Å skifte til PostgresSQL er sannsynligvis bare tull, med mindre du snakker om forum på størrele med f.ek vårt, MySQL funker mer eller mindre helt fint her enda. (rart det der) Vurder å skift ut PHPBB, oppbygningen av databasedata i phpBB er ikke særlig bra laget når det blir litt datamengder.(type et par GB) Ser at noen PHP-forum i bunnen på forsiden sier:"26 Queries", selv om antallet spørringer ikke bestemmer alt sier det en del, hvorfor skal det være nødvendig for en enkel forside? Til sammenligning kjører forsiden her på 5. Trenger informasjon om datamengder og trafikk for å kunne poengtere eksakt hva som er galt. Hva slags båndbredde som er tilgjengelig er irrelevant når ikke resten vises.: -Sidevisninger per døgn -Databasestørrele -Antall db/web-servere Du vil neppe tjene noe på å skifte til innodb da myisam er "webapplikasjonstabell" som passer perfekt. Lenke til kommentar
SciFi-Bob Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Vi skal prøve InnoDB, men er absolutt enig i at det er lettere å finne svar på ytelses problemer med f.eks. EXPLAIN i PostgreSQL. Kjenner godt PostgreSQL, men det er som tidligere nevnt ikke alltid like lett å skifte plattform. Takker imidlertid for gode tips. Og som en "sidekommentar", så vil jeg si at det er lett å la det skli ut i skittkasting. Det er absolutt ikke noe jeg er interessert i, så jeg sier med dette unnskyld til de som føler seg spesielt fornærmet av mine kommentarer. Vi er da tross alt fornuftige mennesker, er vi ikke? Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Å skifte til PostgresSQL er sannsynligvis bare tull, med mindre du snakker om forum på størrele med f.ek vårt, MySQL funker mer eller mindre helt fint her enda. (rart det der) Med fare for å bli skjelt ut, så må jeg bare si at forumet deres IKKE fungere perfekt. Flere ganger daglig opplever jeg at hele siden deres henger. Og ja, andre sider fungere helt perfekt, så det er ikke noe galt med internettforindelsen min. Om det er MySql eller annen infrastruktur hos dere som er skyld i tregheten skal jeg ikke spekulere i. Du vil neppe tjene noe på å skifte til innodb da myisam er "webapplikasjonstabell" som passer perfekt. Hvordan kan du påstå dette? Lockingmodellen til MyISAM er jo nettopp slik at det overhodet IKKE er perfekt for et forum med såpass mange brukere som dere har. Og hva legger du i begrepet "webapplikasjonstabell"? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Med fare for å bli skjelt ut, så må jeg bare si at forumet deres IKKE fungere perfekt. Flere ganger daglig opplever jeg at hele siden deres henger. Og ja, andre sider fungere helt perfekt, så det er ikke noe galt med internettforindelsen min. De problemene er ofte relatert til andre problemer Og hva legger du i begrepet "webapplikasjonstabell"? Hos oss er det det som funker best av alternaltivene. MyISAM er laget for systemer med >90% SELECTs, noe forum som er fornuftig skrevet har. At InnoDB er fint når man har en del skriving sier jeg ikke noe imot. Uansett så har databasemotor fint lite å si når det er snakk om små datamengder, så jeg vil ikke foreslå så alt for mye mer for trådstarter før mer info om data dukker opp. http://rackerhacker.com/2007/11/06/when-to...isam-or-innodb/ For forum er det faktum at fulltekstsindeks ikke støttes i InnoDB viktig å tenke på, dog har det også lite å si på små forum. Lockingmodellen til MyISAM er jo nettopp slik at det overhodet IKKE er perfekt for et forum med såpass mange brukere som dere har.Det har fint lite å si når en insert er lynkjapp, vi har ikke så mange nye innlegg i sekundet. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Nå har vi skiftet fra MyISAM til InnoDB men fortsatt er det stor treghet så nå er jeg i vilrede av hva vi kan gjøre.Ikke er det DNS problemer eller att vi har gal motor i databasen.Har dere andre forslag så er vi keene på å få løst dette problemet kan det være php koden da vi har modifisert forumet ganske mye da som påvirker phpbb_posts tabellen? Endret 28. september 2008 av Lindsay Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Nå har vi skiftet fra MyISAM til InnoDB men fortsatt er det stor treghet så nå er jeg i vilrede av hva vi kan gjøre.Ikke er det DNS problemer eller att vi har gal motor i databasen.Har dere andre forslag så er vi keene på å få løst dette problemet Jeg vil anbefale at du sjekker om det er noen profiling-pakke til PHP. Tror det lureste nesteskritt er å se er på hvor tiden går med. Alternativt legge til noe som logger tidspunkt, så man får sortert hvor tiden faktisk går med. Har MySQL noe får å logge spørringer, samt hvor lang tid de tar? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hva med å aktivere slow queries logging på databasen? Lenke til kommentar
SciFi-Bob Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det merkelige er at det er rimelig konstant hvor lang pausen er før det skjer noe. Det tar nesten alltid 5-10 sekunder før forumet reagerer etter en posting. Selv med lite eller ingen load, det betyr ikke noe. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det merkelige er at det er rimelig konstant hvor lang pausen er før det skjer noe.Det tar nesten alltid 5-10 sekunder før forumet reagerer etter en posting. Selv med lite eller ingen load, det betyr ikke noe. Setter scriptet opp en ny forbindelse til MySQL for hver gang det postes noe? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Jeg vet ikke men en kompis av meg vet dette og han har sagt att han skal debugge ved en ledig anledning.Men en ting har blitt bedre og det er att databsen er tryggere med InnoDB.Men vi sliter med overgangen fra debian og til ubuntu da vi får access denide på [email protected] også postet detten på ubuntuforums.org og der sier de att du kan bytte ut localhost med IP til maskinen.Dette skal vi prøve da Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Korleis er connections satt opp? Blir dei kasta? Er det mogleg php venter på connection timeout? Kjører dykk connection pooling? Ellers så er eg einig med Kaffenils og Terje angående MyIsam, sjølv om MySQL fungerer fint til diskusjon.no idag så kan katastrofen inntreffe forumet ein vakker svart dag...... (Facebook sleit med det same når ein plutseleg kunne lese andre sine meldinger....) Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Jeg har lite peiling på dette,men SciFi-Bob har greie på dette,det jeg vet er att forumet i load ligger på 0.2 sekunder og skjønner att det er MySQL som viser oppbyggingen av forumet med forums og kategorier.Det som er merkelig er att postinger ikke alltid er trege men ofte så dette skal vi få debugget når vi har root acces lokalt.Vi har bare prøvd oss i putty ikke lokalt på server, vi bruker sockets da på MySQL da vet jeg da denne er raskere har jeg fått fortalt.Skulle ønsket att vi hadde fått oppdatert til nyeste versjon av forumet, men vi har moddet forumet kraftig til dette.Men løser vi ikke dette problemet anser jeg dette som eneste mulighet for å få et OK forum.Det jeg vet med sikkerhet er att denne feilen er uholdbar hos meg da jeg har brukt masse penger for å få det slik jeg vil ha det og da er det irriterende att slike tregheter oppstår Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 * Sjekk DNS/Hostname lookup. Kan det unngåes så er det bra. * Sjekk etter slowqueries. Dette dreper basen. Disse spyttes ut i logger om du har tilgang til dem. Selv har jeg satt opp en monitor på min server: http://wabby.sytes.net/munin Denne boksen drifter et forum (Databasen er på 1GB per dags dato) som har 12000 og 60 - 150 aktive av gangen. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Endelig fikk jeg oppdatert til nyeste versjon av forumet,dette var en stor jobb da men nå funker forumet helt perfekt.Raskheten er tilbake og att vi fikk skiftet til InnoDB på de fleste tabeller skader heller ikke.Så takk for all hjelp dere har gitt oss i å søke på problemet.Men som sagt var det en modifikasjon av forumet som gjorde dette.Vi fikk ikke adgang til databasen da vi har skiftet fra debian til ubuntu,men problemet er løst for denne gang så bare vi har adgang eksternt så er vi reddet da på et vis Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 ..skiftet til InnoDB på de fleste tabeller.. Dere bør kjøre alt av databaser og tabeller på samme motor. Dette fordi MySQL har separate minnegrenser for hver av dem. Setter du f.eks key_buffer_size som er maksstørrelse på MyISAM-databasers minnebuffer vil ikke det ha noe å si for dine InnoDB-databaser som er begrenset av inndb_buffer_pool_size. Så enten må begge være høye, noe som gir deg mye overhead, eller så børt alt bruke samme motor. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Problemet er Fulltekst MySQL som ikke støttes av InnoDB og phpBB 3.Der kan bare MyISAM brukes.Det er bare phpbb_posts tabellen som er MyISAM og resten er InnoDB.Får bare valget mellom Fultekst MySQL eller Fulltekst native som er mye dårligere da når det gjelder søk på vårt forum da på mye brukte navn på forumet.Mulig det ikke er optimalt da det kan ikke jeg uttale meg om men søk på forumet må funke optimalt hos oss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå