Gå til innhold

hvordan flashe asus p5n-d?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

asus update, er det noen som kan fortelle meg om den, siden den virker greiest for en som aldri har oppdatert bios.

 

leste litt i manualet til hk og leste om asus ez flash2 som hørtes veldig lovende og enkelt ut. hva syns dere.

på usb'n der legger jeg bare in selve bin filen ikkesant? behøver okke å gjøre noe spes når jeg legger den over på usb minnepinne, gjøre om til MS-DOS el.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

når jeg tenker over det så tror jeg at jeg får enten mamoz.no eller datakjeden til å fikse dette, da kan de installere cpu'n og oppdatere bios slik at det blir gjort ordentlig. jeg vil ikke risikere at et system til 22 500kr går fløyten.

 

hører for mange av skrekkhistoriene om pc'r som ikke booter,ødelagte bios-chip'er med mer til. så tør ikke å ta sjanse selv om det i grunn høres greit ut, ihvertfall når du bruker asus ez flash 2. bedre å heller betale 500-600kr for å få det gjort skikkelig av folk som kan dette på fingertuppene.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Det å flashe bios er slettes ingen avansert sak, og enhver som har holdt på litt med data burde være i stand til å gjøre dette.

 

Problemer kan selvfølgelig oppstår under flashing, men sannsynligheten for dette er tross alt svært liten forutsatt at du ikke går bananas og trekker ut strømmen mens ny bios legges inn. ASUS har dessuten en veldig smart recovery dersom noe skulle gå galt under flashing. Du kan lese om CrashFree BIOS 2 i manualen  til HK.

 

Jeg har selv oppdatert bios et tyvetalls ganger, og har aldri hatt noen problemer.

 

Fremgangsmåten med EZ flash er som følger:

1: last ned nyeste bios fra asus

2: legg bios filen på en diskett eller usb pinne (det kan være du må pakke ut filen før du legger den på disketten/minnepinnen)

3: sett i minnepinnen og start maskinen hvor du skal flashe bios

4: under oppstarten trykker du på <ALT>+<F2> (du må være ganske rask)

5: velg enheten der bios-filen ligger, du velger/veksler med å trykke <Tab>

6: Trykk <ENTER> og bios blir nå flashet.

 

Det eneste du må huske på, er å ikke trekke ut ledningen mens bios flashes.

 

Tull å betale noen for å gjøre noe så enkelt for deg!

 

-Tet

 

edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Støtter siste inlegg!

Dette er veldig enkelt å gjøre selv. Last ned og pakk ut *.ROM filen til en minnepinne (anbefaler IKKE floppy, da disse VELDIG OFTE får problemer). Deretter kan du re-starte maskinen med denne i. Hvis du ikke er rask nok til å trykke Alt+F2, så er det bare å gå inn i BIOS ved å trykke Delete. Der går du inn i "Tools" tror jeg det er, og der finner du også EZ Flash først på listen. Deretter er prosessen som beskrevet over.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

åååh, det høres så lett ut:)får da også lyst til å prøve meg da, min bios versjon er 0203 og for å få støttet q9650 så må jeg ha minst 07 versjonen som da resulterer i 5 oppdateringer fra min versjon for å få riktig biosversjon med q9650 støtte. men jeg er så paranoid og har det i hodet at noe "typisk meg at noe selvsagt må gå galt". pc'n kosta flesk og kan ikke begynne å betale for reparasjoner ved feil i bios. sånt har ikke fattige jusstudenter råd til:(

 

ante ikke at jeg måtte flashe når jeg bestilte, trodde det var som å installere skjermkort,ram,hdd osv.

 

grunnen til at jeg vil ha noen som kan det til å gjøre det er for å skjøvet skyldansvaret til noen andre dersom det går galt. kan da kreve retting av feilen osv.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke flashe 5 ganger, du flasher en gang til den versjonen du skal ha....

 

Som allerdede nevnt, med det Asus kortet så følger det med CrashFree bios, dvs at dersom noe mot formodning skulle skjære seg under flashing, vil bios bli tilbakestilt til en som virker. Nå husker ikke jeg helt hvordan fremgangsmåten var for dette, men jeg mener å husker at du setter inn cd-platen som fulgte med hket, og så ordner den resten selv. Uansett, fremgangsmåten står i manualen til hk.

 

-Tet

 

edit: tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Du trenger ikke flashe 5 ganger, du flasher en gang til den versjonen du skal ha....

 

Som allerdede nevnt, med det Asus kortet så følger det med CrashFree bios, dvs at dersom noe mot formodning skulle skjære seg under flashing, vil bios bli tilbakestilt til en som virker. Nå husker ikke jeg helt hvordan fremgangsmåten var for dette, men jeg mener å husker at du setter inn cd-platen som fulgte med hket, og så ordner den resten selv. Uansett, fremgangsmåten står i manualen til hk.

 

-Tet

 

edit: tekst

e`n gang...? sikker, trodde jeg måtte gå alle stegene i updates? og ikke bar hoppe rett til siste oppdatering.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...