fff2008 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) (slettet) Endret 22. september 2008 av fff2008 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Er ikke helt sikker på om jeg tok denne. "“Jeg tror faktisk det var flaggermus.” fikk Gulbrand ut etter å ha summet seg." Her tenkte jeg vampyr første gang. Mest pga sotete vinduer og ingen hadde sett ham. Denne mistanken ble bekreftet når man kom litt lengre ned. Men skjønner ikke helt poenget. Mannen var en vampyr, eller en vampyr-wannabe. Han overrasket guttene. Til slutt viser det seg at han går rundt og samler flasker om dagen og at det var han som stod utenfor til å begynne med. Man binder sammen slutten og begynnelsen, det er en overraskelse, men den er litt...vet ikke helt hva jeg skal si...uten noen dypere mening. Heller ikke når jeg knytter inn tittelen "De rike har det godt" skjønner jeg helt hva novellen prøver å formidle. Om det er at "ting er ikke alltid slik de ser ut" Hvordan greier forresten vampyren seg ute i dagslys som flaskesamler? Ellers så er gjerne den biten hvor de sniker seg rundt litt spennende, men spenningen forsvinner fort etter den toppet seg ettersom de kommer seg raskt unna og plutselig er det neste dag. Men historien hadde gjerne passet bedre som en spenningsfortelling enn en novelle med overraskende slutt om den skal fortelles barn. Vi fikk vel helleri kke vite hvor pengene kom fra, selv om dette ble lagt opp som et stort mysterium (ikke si det er fra flaskepanting). tolmodig=tålmodig Tomflaska slengte han bort til en fillete, gammel mann som sto å rotet i søppelbøtta. Men du skriver fortsatt godt når det gjelder alt fra bildebruk til grammatikk. Lenke til kommentar
fff2008 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Millionæren sier noe med en hes, skrøpelig stemme. Det samme gjør mannen som samler flasker. Mannen er slett ingen vampyr, men rett og slett en flaskesamler Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hvorfor har han en kiste + flaggermus som speil? Lenke til kommentar
fff2008 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Hei Beklager kort svar, var litt opptatt tidligere. Jeg har ganske riktig lagt opp til at leseren skal få inntrykk av at mannen er en vampyr. Han pusser også opp badet, og siden han ikke har fått opp noe speil enda, har han, som den flaggermusentusiasten han er, hengt opp en av sine behandlede eksemplarer der imens. Jeg skal være enig i at denne detaljen kan være overflødig, den var ikke særlig gjennomtenkt og kanskje bare forvirrende for leseren. Kisten var mer tenkt som oppbevaringsplass for håndklær og lignende, samtidig som den førte tankene hen mot en vampyrs hvilested. Du er tydeligvis ikke helt fonøyd med at formuen var bygd på pant, og jeg skal være den første til å innrømme at det hele er en smule urealistisk. En yngre leser kan derimot ha litt lettere for å akseptere dette. Du etterlyser et budskap, og det må vel i så fall være at rikdom ikke er synonymt med en dans på roser, eller at ting ikke alltid er slik som vi oppfatter dem. Mannen må ha rotet rundt i veldig (/urealistisk) mange søppelspann for å stable seg opp en formue. Kanskje skammer han seg til og med, og vil skjule seg bak sotede vinduer osv. Jeg er enig i at ting skjer litt raskt i slutten, skal forsøke å ordne noen smidigere overganger. Ellers setter jeg veldig stor pris på tilbakemeldingen, takk skal du ha! Beklager at jeg skuffet deg med flaskepantingen! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Du må beklage instillingen min her, men nå har jeg gått over i litt hakkespettmodus (slik som ole,dole,doffen, ikke en fuglsom hakker på alt den finner:-). Og du må ikke beklage noe:-) Det er jo jeg som skulle beklage for at jeg bare skriver negativt. Den fillete gamle mannen som gravde i søppelbøtta etter tomflasker dannet en enorm kontrast til herregården bak ham. Han bodde på en av byens fineste eiendommer, kjørte rundt i de dyreste bilene, alle med sotede ruter, vel og merke. Joda, ingen tvil om at han badet i penger. Hvorfor skulle han gå rundt fillete kledd når han har så mye penger? Hvor mye flasker ligger det egentlig og slenger i området rundt eiendommen hans? Det at han har en kiste stående på badet: Du kommer med mange beskrivelser av mye rart. Dersom ikke kisten er det man tror guttene ser, en likkiste, så burde det vært beskrevet. Selvfølgelig kan han ha en mer normal kiste til oppbevaring, men....igjen, beskrevet. Hvorfor fyrer han i peisen og har lys på hjemme når han ikke er i huset? Jaja, nok kritikk for idag:-) Lenke til kommentar
fff2008 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Angående kisten er den bevisst sparsommelig beskrevet gjennom guttens første tanke; nemlig at den kunne romme en voksen mann, slik at leseren nok en gang skal bli hintet frem mot vampyrkonseptet uten at jeg riktig sier det. Baderomskister kan jo ofte være ganske store. Når det gjelder fillene og lyset/peisen er jeg helt enig i at det bør endres, bra observert! Setter stor pris på det du kaller hakking, det er akkurat det jeg er ute etter. mvh fff2008 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå