RWS Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Eg trur me får dette frå samfunnet rundt oss. La meg ta eit døme: Det er svært få her i Noreg som har problem med å fiske, og drepe å fisken, fordi samfunnet meiner dette er ok. Dvs at du ikke føler du har gjort noko gale. Dersom samfunnet hadde hatt dei same holdingane til drap av mennesker trur eg ikkje vi hadde hatt noko problem med å drepe kvarandre(Eit samfunn som hadde vore bygd opp på den måten hadde riktignok ikkje overlevd lenge). Når det gjelder dei tyske soldatane vil eg tru det var fordi Hitler ikkje klarte å hjernevaske dei heilt. Men altså du dreper fisk for å få mat, du samler ikke opp all laksen du kan få tak i, dytter de inn i gasskamre og brenner de etterpå. Bare den jødiske laksen...... Røkelaks kaller vi dem her på østlandet.. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Eg trur me får dette frå samfunnet rundt oss. La meg ta eit døme: Det er svært få her i Noreg som har problem med å fiske, og drepe å fisken, fordi samfunnet meiner dette er ok. Dvs at du ikke føler du har gjort noko gale. Dersom samfunnet hadde hatt dei same holdingane til drap av mennesker trur eg ikkje vi hadde hatt noko problem med å drepe kvarandre(Eit samfunn som hadde vore bygd opp på den måten hadde riktignok ikkje overlevd lenge). Når det gjelder dei tyske soldatane vil eg tru det var fordi Hitler ikkje klarte å hjernevaske dei heilt. Men altså du dreper fisk for å få mat, du samler ikke opp all laksen du kan få tak i, dytter de inn i gasskamre og brenner de etterpå. Bare den jødiske laksen...... Røkelaks kaller vi dem her på østlandet.. haha.. genialt:p men den spiser du! Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Folk som vi ikke er greie mot trenger vi ikke nødvendigvis møte igjen.. Og poenget var...? Du har rett Jeg tenkte ikke over at du er knyttet til bestemte miljø på blant annet arbeidsplassen og skolen din. Men når det gjelder for eksempel katastrofeoffer, vil det på ingen måte hjelpe oss å gi hjelp til dem. Lenke til kommentar
-AbraXas- Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Folk som vi ikke er greie mot trenger vi ikke nødvendigvis møte igjen.. Og poenget var...? Du har rett Jeg tenkte ikke over at du er knyttet til bestemte miljø på blant annet arbeidsplassen og skolen din. Men når det gjelder for eksempel katastrofeoffer, vil det på ingen måte hjelpe oss å gi hjelp til dem. Alle handlinger er i bunn og grunn egoistiske. Altruisme er en nok en illusjon; snarere et biprodukt av dine egoistiske handlinger. Bidrar du økonomisk for å hjelpe katastrofeoffere, bestikker du samvittigheten din. Så lenge du har bidratt er jo alt greit tenker du da. Hvis du f.eks var mangemillionær og bestemte deg for å gi bort en god del millioner, ville du utvilsomt også blitt sett opp på, som en solidarisk, gavemild person. Med andre ord tjene på det i en eller annen form. Alle handlinger du utfører, gjør du fordi det er til ditt eget beste, eller i hvert fall det du selv tror er ditt eget beste. Endret 21. september 2008 av -AbraXas- Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Hvorfor er det vanskelig for mennesket å gjøre ondt? La meg generalisere spørsmålet til: Hvorfor gjør mennesket alt det det gjør? På grunn av måten vi er fysiologisk og sosialt programmert. Verre er det ikke. Alt i menneskesinnet starter med programmering. Folk vil ha det til at det starter med valg, men det er bare en illusjon vi er programmert til å tro. Det fins bare en sannhet i universet og det er kausalitet, årsak og effekt. Vi er ett produkt av kausalitet. Kausalitet er det som kontrollerer oss og alt annet i dette universet. Kausalitet er det som får deg opp om morgenen, kausalitet er det som gjør deg pen, kausalitet er det som gjør deg stygg, kausalitet er det som gjør at du dreper, kausalitet er det som får sola til å skinne, kausalitet er det som får alt og ingenting til å fungere i perfekt symfoni. Trenger jeg å fortsette? Endret 22. september 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) ****Trenger jeg å fortsette? Ja, ikke stopp da... Hva er kausalitet? Et nytt fremmedord jeg ikke har hørt om.. OK, slo det opp selv... kausalitet Lærer noe nytt hver dag... Endret 22. september 2008 av RWS Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 ****Trenger jeg å fortsette? Ja, ikke stopp da... Hva er kausalitet? Et nytt fremmedord jeg ikke har hørt om.. OK, slo det opp selv... kausalitet Lærer noe nytt hver dag... Du må og forstå at kausalitet handler heller ikke bare om sammenhengen mellom årsak og effekt, men at det er en konstant, dvs det var alltid noe før det som kom etter. Fans av big bang teorien liker ikke å bli konfrontert med kausalitet, da de enten ikke forstår konseptet eller plutselig innser en stor feil med å tro at all eksistens plutselig oppsto fra ett stort smell. Hva var før dette smellet? Med tanke på at universet/tilværelsen/eksistens i det hele tatt, fungerer etter kausalitet, må det ha vært noe før big bang. Noen vil ha det til, deriblant Stephen Hawking, at big bang oppsto fra ingenting. Logisk tenkning tilsier at dette er en umulighet, da alt henger sammen i kausale kjeder. Ingenting, er ingenting, og det kan ikke skapes noe utifra det. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) ****Trenger jeg å fortsette? Ja, ikke stopp da... Hva er kausalitet? Et nytt fremmedord jeg ikke har hørt om.. OK, slo det opp selv... kausalitet Lærer noe nytt hver dag... Du må og forstå at kausalitet handler heller ikke bare om sammenhengen mellom årsak og effekt, men at det er en konstant, dvs det var alltid noe før det som kom etter. Fans av big bang teorien liker ikke å bli konfrontert med kausalitet, da de enten ikke forstår konseptet eller plutselig innser en stor feil med å tro at all eksistens plutselig oppsto fra ett stort smell. Hva var før dette smellet? Med tanke på at universet/tilværelsen/eksistens i det hele tatt, fungerer etter kausalitet, må det ha vært noe før big bang. Noen vil ha det til, deriblant Stephen Hawking, at big bang oppsto fra ingenting. Logisk tenkning tilsier at dette er en umulighet, da alt henger sammen i kausale kjeder. Ingenting, er ingenting, og det kan ikke skapes noe utifra det. " Logisk tankegang tilsier at dette er en umulighet, da alt henger sammen i kausale kjeder" det du tenker på der er én teori av mange. At alt er kaos er en annen teori. Men at én ting skjer etter en annen forklarer ikke hvorfor enkeltmennesker gjør grusomme ting. Feks nazi tyskland: misnøye etter ww1, dårlig økonomi, høy inflasjon etc. gjør livet surt for enkeltmennesket. én leder samler alle, fikser alt og angriper jødene. Hvordan fjerner det de moralske holdepunktene/sperrene som skal hindre deg i å begå massedrap på fellesmennesker? Og hvis det er så enkelt å begå grusomheter, hvorfor har vi moral i det heletatt da? Endret 22. september 2008 av Latskap Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Men at én ting skjer etter en annen forklarer ikke hvorfor enkeltmennesker gjør grusomme ting.Feks nazi tyskland: misnøye etter ww1, dårlig økonomi, høy inflasjon etc. gjør livet surt for enkeltmennesket. én leder samler alle, fikser alt og angriper jødene. Hvordan fjerner det de moralske holdepunktene/sperrene som skal hindre deg i å begå massedrap på fellesmennesker? Og hvis det er så enkelt å begå grusomheter, hvorfor har vi moral i det heletatt da? Det er ditt syn idag at jødene var fellesmennesker med tyskerne. Det synes de ikke på den tiden. Hva med polakker, slavere og kommunister? Jødene slapp billig unna under 2. verdenskrig. Det kommer ann på hvaslags moral man har! Alle mennesker har moral, men ingen har lik moral. Ondskap for deg er ikke det samme som ondskap for meg. Det er vanskelig å debattere relative begreper. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 De fleste mennesker er født med en grunnleggende moral. Vi snakker om denne medfødte moralen, ikke den tillærte. Lenke til kommentar
-AbraXas- Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 De fleste mennesker er født med en grunnleggende moral. Vi snakker om denne medfødte moralen, ikke den tillærte. Medfødt moral? Slik jeg ser det er alt som kan kalles moral tillært fra miljø og omgivelser. Du er ikke programmert til å handle "godt" eller "ondt", da dette er menneskeskapte abstrakte begrep. Dine handlinger baserer på hva som er til ditt eget, og din arts beste. Selv med dagens vel indoktrinerte moral, er det ikke noe problem å se forbi moralen, og hva som driver handlingen. Tenk over det, neste gang du er ute med vennegjengen. Prøv å analyser handlingene til hver enkelt, så vil du forstå hva jeg mener. Det er ganske fasinerende å se hvor egoistisk drevet så å si alle handlinger er. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Eg trur me får dette frå samfunnet rundt oss. La meg ta eit døme: Det er svært få her i Noreg som har problem med å fiske, og drepe å fisken, fordi samfunnet meiner dette er ok. Dvs at du ikke føler du har gjort noko gale. Dersom samfunnet hadde hatt dei same holdingane til drap av mennesker trur eg ikkje vi hadde hatt noko problem med å drepe kvarandre(Eit samfunn som hadde vore bygd opp på den måten hadde riktignok ikkje overlevd lenge). Når det gjelder dei tyske soldatane vil eg tru det var fordi Hitler ikkje klarte å hjernevaske dei heilt. Men altså du dreper fisk for å få mat, du samler ikke opp all laksen du kan få tak i, dytter de inn i gasskamre og brenner de etterpå. Nei, den som ikkje er stor nok blir berre dumpet rett på sjøen Endret 22. september 2008 av Painapple Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 De fleste mennesker er født med en grunnleggende moral. Vi snakker om denne medfødte moralen, ikke den tillærte. Les Lord of the Flies. Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hva som er ondt er jo ganske subjektivt, men det er handlinger som de fleste av oss mener er grusome handlinger. Alikevel blir slike handlinger utfør relativt ofte. Jeg ville ha store vanskeligheter med å for eksempel torturere noen på grunn av at jeg skulle tvinge ut opplysninger av dem for eksempel eller utføre medisinske eksperiment på dem. Så hva er det som kan få vanlige personer til å gjøre slike handlinger. Stanley Milgram utførte et eksperiment på lydighet og autoritet og dette viste at under visse omstendigheter ville ganske vanlige mennesker utføre handlinger de selv aldri hadde trodd de ville gjort. Så jeg tror vi har visse mekanismer i hjernen vår som hindrer oss i å utføre disse handligene til vanlig, men vi er flokkdyr så vi er skapt for å følge en leder og er denne lederen autoritær nok så skal det mye til før vi klarer å stoppe oss selv. De som gir ordre trenger ikke utføre handlingene selv, så er ikke så vanskelig å gjøre ondskap hvis en har makt og vilje. Men det finnes selvsagt også folk som er psykotiske som ikke har disse mekanismene i hjernen slik at de tar intiativet selv. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Noen vil ha det til, deriblant Stephen Hawking, at big bang oppsto fra ingenting. Logisk tenkning tilsier at dette er en umulighet, da alt henger sammen i kausale kjeder. Ingenting, er ingenting, og det kan ikke skapes noe utifra det. Dette er ting som har vært kjent lenge, det er dessuten ikke slik at det var "ingenting", men den samlede energien var, som i dagens univers, lik null. Imidlertid kunne en få kvantefluktuasjoner og det er dette som initierte ekspansjonen - eller inflasjonen - en kjenner som "The Big Bang". Søk etter Victor J Stenger om du er interessert i å lese om dette, han forklarer det meget godt på "legmannsnivå". Det er temmelig heftig fysikk ute og går her, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå