Pizzaen Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hei Har en stasjonær pc og en bærbar pc og har lyst til og kunne overføre filer fra den bærbare pc'n til den stasjonære pc'n og omvent, begge får nettet sitt fra samme router og begge bruker Xp Pro. Har lyst til at jeg har tilgang til ALLE partisjoner fra den andre pc'n. Lurer da på hvordan jeg kan få til dette? Er helt ny på sånt så ikke ta det som en selvfølge at jeg vet hva du snakker om. Lurer også på om jeg får routeren sin max speed (100 mbit) eller om jeg får linja mi sin max speed (10 mbit)? Jeg regner med at siden at dataene som blir sendt ikke blir sendt ut på nettet, men bare gjennom routeren til den andre pc'n. Lenke til kommentar
Eximius Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Jeg går ut ifra at du har satt opp et hjemmenettverk på begge pcene, og åpnet opp for fil og skriver deling. Å dele en mappe eller en partisjon er rimelig enkelt under windows xp, det du gjør er å høyreklikke på mappen eller partisjonen du vil dele, hvis det kommer frem ett valg som heter deling.. i den menyen kan du klikke der, hvis ikke går du på egenskaper og deretter på fanen deling. Midt i det vinduet er det noe som heter Nettverksdeling og sikkerhet, der er det 2 rubrikker du kan hake av i, hvis du haker av den øverste deler du mappen på nettverket, haker du av i den andre så godtar du at folk kan endre , fjerne og legge til filer i den mappen / partisjonen du deler. Og som du sier det er farten på nettverkskort og router som er innvirkende. "internetthastigeheten" har ingen innvirkning så lenge det er innad i nettverket. Om den bærbare er koblet til trådløst mot routeren vil det såklart gå lengre tid og overføre filer. Kan også legge til at for og finne ip-adressen / navnet på maskinen du sitter på kan du enten trykke win-tasten+r , skrive cmd, i console vinduet skriver du ipconfig. Da kommer IP adressen frem, for å finne navnet på maskinen kan du høyreklikke på min datamaskin og gå på fanen datamaskin navn. For å komme deg inn på maskinen med den delte ressuresen kan du f.eks skrive \\192.168.1.0 i adressefeltet . Eller om du bruker navnet på maskinen \\harald Endret 16. september 2008 av Eximius Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Takker, skall skjekke det ut Endret 22. september 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Noen som kan skrive MYE mer detaljert ? Sånn stepp-by-stepp guide til hvordan jeg gjør dette... Skjønte ikke så mye... Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Ikke for å virke vrang men dette var en grei og ryddig forklaring da om du ikke vil ha hjelp gjennom teamviewer Da ser du hvordan det gjøres da og allt vises på skjermen Endret 22. september 2008 av Lindsay Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Dette er relativt simpelt. La oss nå tenke oss du skal ha et bilde fra PCen din til Laptoppen din. Alright. Begge PCer: Trykk på Start -> Kjør. Skriv "cmd" og trykk enter. Skriv ipconfig og trykk enter. Skriv ned "IP Adresse". (192.168.0.10 f.eks) PCen: Høgre musknapp på mappen/partisjonen du skal dele ut, og velg "Deling og Sikkerhet". Del denne mappen med hvilket som helst navn. Om du legger til $ etterpå, er den skjult for alle andre. (f.eks "Spill$".) Laptoppen: Finn frem IP-adressen du skrev ned tidligere (til PCen), og finn frem Kjør-vinduet (Start -> Kjør). Her skriver du følgende: \\IPADRESSEN\spill$ Dette er et eksempel, så fyll ut med relevant informasjon du selv har funnet (192.168.0.10 f.eks). Etter dette skulle det være null problem å føre over filer. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Dette er relativt simpelt. La oss nå tenke oss du skal ha et bilde fra PCen din til Laptoppen din. Alright. Begge PCer: Trykk på Start -> Kjør. Skriv "cmd" og trykk enter. Skriv ipconfig og trykk enter. Skriv ned "IP Adresse". (192.168.0.10 f.eks) PCen: Høgre musknapp på mappen/partisjonen du skal dele ut, og velg "Deling og Sikkerhet". Del denne mappen med hvilket som helst navn. Om du legger til $ etterpå, er den skjult for alle andre. (f.eks "Spill$".) Laptoppen: Finn frem IP-adressen du skrev ned tidligere (til PCen), og finn frem Kjør-vinduet (Start -> Kjør). Her skriver du følgende: \\IPADRESSEN\spill$ Dette er et eksempel, så fyll ut med relevant informasjon du selv har funnet (192.168.0.10 f.eks). Etter dette skulle det være null problem å føre over filer. Når jeg skriver \\IPADRESSEN\spill$ (har selvsakt byttet ut ip og navn) så kommer det bare: Det angitte nettverksnavnet er ikke lenger tilgjengelig. Noen som vet hva som er feil? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Kan du prøve bare med IP-adressen? Altså: \\192.168.0.10 (f.eks) Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Kan du prøve bare med IP-adressen? Altså:\\192.168.0.10 (f.eks) Nå kommer det bare opp: Filnavnet, mappenavnet eller volumnavnesyntaksen er feil Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Sjekk om du har Windows Firewall eller andre brannmurer skrudd på, og skru dem av om du har. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Sjekk om du har Windows Firewall eller andre brannmurer skrudd på, og skru dem av om du har. Nope, funker ikke... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hmm, mystisk. Alright. Da tar du PCen og pinger Laptoppen, og omvendt. i command prompt (cmd), skriver du bare følgende: ping IPADRESSEN ping 192.168.0.10 (f.eks). Dette vil produsere fire forsøk på å få kontakt med motvert. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hmm, mystisk. Alright.Da tar du PCen og pinger Laptoppen, og omvendt. i command prompt (cmd), skriver du bare følgende: ping IPADRESSEN ping 192.168.0.10 (f.eks). Dette vil produsere fire forsøk på å få kontakt med motvert. Har pinget fra PC'n til Laptoppen nå og dette er det som står: Har tatt vekk IP'n min, tror ikke det er så lurt og ha den på et offentlig forum... Endret 23. september 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 opp til 58 ms? Hva i helvete? Hva slags nett kjører dere på, trådløst? Men siden du fikk pinget, burde du klare å entre PCen ved å bruke //IPADRESSE. Hvis ikke, så kan det være noen instillinger (deling?) eller brannmurer (windows?) Utenom det er jeg blank, må nesten få sett det for å få fikset det. Dessuten, om du sitter bak en ruter og har noe ala 192.168, så er det ikke så farlig med å si adressen din. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Du må disable "simple filesharing" på XP Pro. http://support.microsoft.com/kb/307874/no Gjør som anvist i artikkelen på begge PC. Prøv deretter samme som er nevnt tidligere. Endret 26. september 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) opp til 58 ms? Hva i helvete? Hva slags nett kjører dere på, trådløst? Men siden du fikk pinget, burde du klare å entre PCen ved å bruke //IPADRESSE. Hvis ikke, så kan det være noen instillinger (deling?) eller brannmurer (windows?) Utenom det er jeg blank, må nesten få sett det for å få fikset det. Dessuten, om du sitter bak en ruter og har noe ala 192.168, så er det ikke så farlig med å si adressen din. Sitter nokk bak en router ja, ip'n min er 192.168.1.100. Er nettet tregt?? Bruker trådløst på laptoppen og kablett på stasjonære også router'n heter Linksys WRT54GL... Men OT: Pc'n er sånn delvis ubrukelig nå, tar kanskje litt tid før jeg får den opp og går. Skall skrive her når jeg får den opp Du må disable "simple filesharing" på XP Pro.http://support.microsoft.com/kb/307874/no Gjør som anvist i artikkelen på begge PC. Prøv deretter samme som er nevnt tidligere. Skall prøve dette når problemet over er løst Endret 27. september 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Du må disable "simple filesharing" på XP Pro.http://support.microsoft.com/kb/307874/no Gjør som anvist i artikkelen på begge PC. Prøv deretter samme som er nevnt tidligere. Har gjort det på begge pc'ne nå, men det funker fortsatt ikke. Er ganske nær i og gi opp nå! Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Er begge pcene i samme arbeidsgruppe? Og ja, det er routeren sin hastighet du får på overføring. Endret 28. september 2008 av Bjohansen Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Er begge pcene i samme arbeidsgruppe? Og ja, det er routeren sin hastighet du får på overføring. Nei, begge pc'ene er ikke i samme arbeidsgruppe... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Reglene for hjemmenettverk med XP Pro er: -Samme arbeidgruppe på alle PCer. -Samme brukernavn/passord som du bruker er likt på alle. Ellers må du mappe opp med "connect using a different username" som da må være administrator på fjern pc med maskinnavn\administrator + passord -Disable simple filesharing. Når dette er gjørt kan du browse inn på delte ressurser. Mappe opp administrative shares som C: på remote PC som f.eks har ip 192.168.1.11 med \\192.168.1.11\c$ eller mappe opp shares med \\192.168.1.11\"sharenavn" . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå