Agentspoon Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er veldig fersk på nettsidefronten. Jeg har prøvd en gang å lage en Joomla! side ved å følge begynnerguiden på det offisielle nettstedet, men dette tok i bruk en lokal nettverkstjeneste kalt "Localhost" som gjorde at ingen andre enn meg selv hadde tilgang til siden. Nå ønsker jeg å lage en skikkelig nettside. Altså en som andre også kan besøke. Etter mye om og men har jeg kommet fram til at jeg vil bruke et subdomene på FreeHostia som webhotell. Det jeg ikke vet, men gjerne vil få å vite, er hvordan jeg begynner med å laste opp innstallasjonsfilene til FreeHostia slik at jeg kan begynne redigeringen av siden. Jeg har hørt en smule om FTP-opplastere, men kjenner ikke begrepet særlig godt. Derfor hadde det vært utrolig kjekt om noen kunne bistå meg med en trinn-for-trinn hjelp for disse små, første stegene. På forhånd takk for alle gode veiledinger! Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hei, HjemmePc har faktisk en helt grei guide på det: http://www.klikk.no/teknologi/nyemedier/article268929.ece Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Så må du, for å kunne bruke Joomla, vere sikker på at gratishosten din har støtte for PHP og at dei lar deg opprette og bruke ein MySQL-database. Så vidt eg veit så er database-støtte på gratishostar ganske sjeldan. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Det var i den sammenheng jeg ble anbefalt FreeHostia. Og takk for linken! Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Unnskyld for at jeg dobbelposter, men jeg har et nytt problem. Nå har jeg klart å laste opp filene og jeg kom meg inn på installasjonsstadiet. Dessverre henger jeg meg opp på skritt 4 som handler om databasen. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive inn i Database Name, som vist på bildet under: Noen som vet noe konkret om hva som skal stå her? Er det felles for alle, eller avhenger det av navnet på websiden jeg lager? Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Mest sansynligt det samme som brukernavnet, eller så må du lage database selv(på kontroll panelet kan du lage databaser hos noen levrandører), vet ikke hvordan det er med Freehostia. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Så hvis du lager en database selv, kan du da bruke denne for den samme websiden? For eksempel hvis jeg har noe kalt planter.freehostia.com og har en bruker som heter -inkog, så kan jeg fremdeles bruke noe annet som f.eks. ager. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Var ikke helt med på den men. La oss si jeg har et webhotell(database, ftp og helle greiene) til domenet side1.no, også har jeg en til side2.no (men den har ikke mysql(database)), så kan jeg bruke den til side1.no ja. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Forklarte litt dårlig, men svaret du ga var riktig nok. Jeg har nå fått tilbakemelding fra en av teknikerne og det viste seg at ting var litt annerledes enn jeg trodde. Jeg burde i teorien kunne komme i gang nå, men server-en er for øyeblikket nede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå