Hoel Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Finnes det noen distroer som støtter EFI "out of the box"? Fant lite om det på google :-\ Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hva legger du i å "støtte EFI" ? "Linux systems have been able to use EFI at boot time since early 2000, using the elilo EFI boot loader or, more recently, EFI versions of grub." http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface Lenke til kommentar
Hoel Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Tenkte på en distro som har Elilo evt Grub 2 som standard bootloader. Fant ingen informasjon om det på Debian eller Gentoo sine sider i alle fall. Man kan vel antagligvis velge noen pakker et sted, men det beste hadde vært om det var rimelig greit å installere siden sist jeg lekte med Linux var for en 6 år siden ca :-) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Vet ikke om noen som bruker det som standard nei, men det finnes pakker for Ubuntu og Debian ihvertfall, så det burde ikke være så problematisk. Men jeg har intrykk av at mange EFI baserte firmwares også har et BIOS interface for bakoverkompatibilitet? Mulig at de store server-distroene (Red Hat Enterprise og SUSE Enterprise) har EFI støtte ut av boksen. Og da mulig at CentOS har også... Endret 16. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Hoel Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Virker som Ubuntu gjorde susen. Tipper den bruker BIOS bakoverkompatibiliteten på Macbooken min og med MBR lagt til sda1 så funket det bra. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Funker med Ubuntu, det har jeg prøvd på macen min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå