SSSø Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Ja, som emnetittelen prøver å få frem så har jeg et Nikon D60, og nå tenker jeg å kjøpe meg en blits. Den kommer nok ikke til å bli brukt veldig mye, men jeg har savnet det i en del situasjoner. Nå har jeg vel egentlig aldri prøvd en skikkelig blits før, så egentlig vet jeg jo ikke hvor mye den vil bli brukt...tror jeg. Det jeg lurer på er hvilken blits dere vil anbefale. Selv tror jeg vel at SB 400 vil holde for meg. Har ikke planer om å lyse opp svære katedraler og avanserte funksjoner vet jeg vel heller lite om. Trenger bare litt lys, jeg. Kriteriene mine er vel helt enkelt at den skal kunne stilles både opp og ned og til sidene (har nå lest flere steder at den ikke kan stilles til sidene, men har da også lest at den kan det), samt at den må kunne brukes uten å måtte stå på kameraet. Kan ikke SB 400 alt dette (om jeg skaffer meg en kabelting i tillegg)? Eller burde jeg gå for SB 600 med en gang? Takker for svar... Edit: Ser nå at kabelen (SC-28) var temmelig dyr (til å bare være en kabel. Finnes det andre alternativer? Andre produsenter? Ellers har jeg lest litt rundt og funnet ut at jeg mest sannsynlig ikke trenger noe mer enn SB 400. Hva gøy vil for eksempel en SB 600 gi meg? Endret 16. september 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 SB-400 kan ikke snus til sidene, og mangler manuelle innstillinger og sånt. I din situasjon ville jeg tatt en 600 og eventuelt supplert med 900 seinere. TTL-kabler kan du få billig på eBay, men de er ofte skranglete. Skal du først ha det bør du skaffe ordentlige Nikon-kabler, selv om de er alt for dyre. Lenke til kommentar
sofus71 Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Tror du ikke vil angre deg hvis du legger på noen lapper og går for en SB-600. Jeg hadde samme utgagspunkt som deg ang blitz. Trodde at den ble lite brukt osv.. Hørte på råd her på forumet og endte opp med en SB-600. Angrer ikke en dag på det. Og blitzen blir mye mer brukt en det jeg trodde på forhånd. (selv om jeg har et f2,8 objektiv) Tror det kan bli tilfellet for deg også. Se denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962964 Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Etter hva jeg har forstått så vil jeg ikke å utnttet en SB 00 skikkelig med mitt kamera. Men ellers var det jo egentlig en SB 600 jeg ønsket meg. Commander mode heter det kanskje. Det mangler min D60 (noe som egentlig er temmelig kjipt). Kan 600 vries til sidene? Endret 17. september 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Kan 600 vries til sidene?Ja. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Jeg fikk faktisk en SB 600 i dag (ja, jeg har bursdag, hurra for meg). Så nå vil jeg helst ikke høre at jeg kunne klart meg med en 400. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg fikk faktisk en SB 600 i dag (ja, jeg har bursdag, hurra for meg). Så nå vil jeg helst ikke høre at jeg kunne klart meg med en 400. Grutulerer med dagen. Selvfølgelig kunne du klart deg med en SB400 Men SB600 er en mye bedre blits, den er kraftigere og du har fler innstillingsmuligheter. SB400 ser jeg mer på som en reserve-blits for de gangene du ønsker å reise lett. Tom Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det er bare for Ken Rockwell SB-400 er bra nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå