Gå til innhold

Ny og stille vifte til Quad 6600


Reggy

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått ny PC med Quad 6600 prosessor og intel original vifte.

 

Jeg ønsker meg en annen vifte som er stillere og gjerne bedre.

 

Har ikke noe særlig peiling, men ser på nettbutikkene at noen vifter er vifteløse. For meg høres jo det stille ut. Er det noe alternativ? Alla denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51153

 

Og gjerne en som hvertfall ikke koster mer enn den som er linket til..gjerne billigere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp fått ny PC med Quad 6600 prosessor og intel original vifte.

 

Jeg ønsker meg en annen vifte som er stillere og gjerne bedre.

 

Har ikke noe særlig peiling, men ser på nettbutikkene at noen vifter er vifteløse. For meg høres jo det stille ut. Er det noe alternativ? Alla denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51153

 

Og gjerne en som hvertfall ikke koster mer enn den som er linket til..gjerne billigere..

 

 

Hvis du ikke skal overklokke skal TRUE, som den forkortes, klare å kjøle Q6600 passivt (uten vifte), men det kommer også litt an på luftgjennomstrømningen i kabinettet ditt skulle jeg tro. Hvilket kabinett har du?

 

Thermalright HR-01 er et annet alternativ som i utgangspunktet er designet for passiv kjøling.

Lenke til kommentar
Har nettopp fått ny PC med Quad 6600 prosessor og intel original vifte.

 

Jeg ønsker meg en annen vifte som er stillere og gjerne bedre.

 

Har ikke noe særlig peiling, men ser på nettbutikkene at noen vifter er vifteløse. For meg høres jo det stille ut. Er det noe alternativ? Alla denne http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51153

 

Og gjerne en som hvertfall ikke koster mer enn den som er linket til..gjerne billigere..

 

 

Hvis du ikke skal overklokke skal TRUE, som den forkortes, klare å kjøle Q6600 passivt (uten vifte), men det kommer også litt an på luftgjennomstrømningen i kabinettet ditt skulle jeg tro. Hvilket kabinett har du?

 

Thermalright HR-01 er et annet alternativ som i utgangspunktet er designet for passiv kjøling.

 

 

Jeg har dette kabinettet : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=33206

 

Det er uten vifter, men vurderer å sette inn en 120 mm i bak og kanskje en til to 80 mm som jeg kan ha på siden/ døra i kabinettet. HK har kontakter for drifting av 3 vifter.

 

Det står jo også på netshop sin side at man kan montere en 120 mm vifte på denne "True". Er det på toppen av kjølingen da de mener og skal den blåse nedover på rillene? Og skal evt den vifta monteres i kontakten til CPU`ens viftekontakt og vil det passe?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Jeg har dette kabinettet : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=33206

 

Det er uten vifter, men vurderer å sette inn en 120 mm i bak og kanskje en til to 80 mm som jeg kan ha på siden/ døra i kabinettet. HK har kontakter for drifting av 3 vifter.

 

Det står jo også på netshop sin side at man kan montere en 120 mm vifte på denne "True". Er det på toppen av kjølingen da de mener og skal den blåse nedover på rillene? Og skal evt den vifta monteres i kontakten til CPU`ens viftekontakt og vil det passe?

 

Installering av TRUE-kjøleren innebærer at du må ta ut hovedkortet fra PCen din for å montere en plate for festing av kjøleren:

 

image003.jpg

Bilde fra Thermalright)

 

Viften monteres på siden;

 

49338d1181171725-installing-my-thermalright-ultra-120-extreme-pict0038.jpg

(Bilde fra Gamespot-forum)

 

Husk at TRUE er noe av det største du får plass til i et midi-kabinett (ca. 16 cm høy) - mål først :D Den er regnet som siste skanse i luft-kjøling av prosessorer før vannkjøling.

Vet ikke om du skulle overklokke, men om du bare er ute etter støydemping er dette temmelig overkill. Du tåler nok en 120mm vifte i kabinettet ditt (dvs på en CPU-kjøler), kanskje også en 92mm. På laveste innstilling vil nok den bli overdøvd av grafikkortet ditt uansett.

For eksempel Xigmatek XP-S964. Denne er en god kjøler i sin klasse, og kan monteres uten å demontere noe som helst - utenom sidedøra og den gamle kjøleren selvfølgelig... Vifte, festeanordning, samt kjølepasta er inkludert! Monter den slik at viften blåser gjennom finnene på kjøleren og ut baksiden av kabinettet ditt:

 

DSC01809.JPG

(Bilde fra generation-3d-forum)

 

Viftene kan kobles på hovedkortets 3-pins "CPU Fan"-kontakt. Dette gir deg sannsynligvis også muligheten for å justere hastigheten på viften i bios.

 

Hvis du skal kjøle prosessoren passivt, ville jeg hatt litt luftgjennomstrømning i kabinettet først. Dvs en 120mm i front som blåser luft inn, og en 120mm til bak som trekker luft ut, men dette betyr da altså 2x120mm, samt en dyr CPU-kjøler ;)

Endret av runniz
Lenke til kommentar
Jeg har dette kabinettet : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=33206

 

Det er uten vifter, men vurderer å sette inn en 120 mm i bak og kanskje en til to 80 mm som jeg kan ha på siden/ døra i kabinettet. HK har kontakter for drifting av 3 vifter.

 

Det står jo også på netshop sin side at man kan montere en 120 mm vifte på denne "True". Er det på toppen av kjølingen da de mener og skal den blåse nedover på rillene? Og skal evt den vifta monteres i kontakten til CPU`ens viftekontakt og vil det passe?

 

Installering av TRUE-kjøleren innebærer at du må ta ut hovedkortet fra PCen din for å montere en plate for festing av kjøleren:

 

image003.jpg

Bilde fra Thermalright)

 

Viften monteres på siden;

 

49338d1181171725-installing-my-thermalright-ultra-120-extreme-pict0038.jpg

(Bilde fra Gamespot-forum)

 

Husk at TRUE er noe av det største du får plass til i et midi-kabinett (ca. 16 cm høy) - mål først :D Den er regnet som siste skanse i luft-kjøling av prosessorer før vannkjøling.

Vet ikke om du skulle overklokke, men om du bare er ute etter støydemping er dette temmelig overkill. Du tåler nok en 120mm vifte i kabinettet ditt (dvs på en CPU-kjøler), kanskje også en 92mm. På laveste innstilling vil nok den bli overdøvd av grafikkortet ditt uansett.

For eksempel Xigmatek XP-S964. Denne er en god kjøler i sin klasse, og kan monteres uten å demontere noe som helst - utenom sidedøra og den gamle kjøleren selvfølgelig... Vifte, festeanordning, samt kjølepasta er inkludert! Monter den slik at viften blåser gjennom finnene på kjøleren og ut baksiden av kabinettet ditt:

 

DSC01809.JPG

(Bilde fra generation-3d-forum)

 

Viftene kan kobles på hovedkortets 3-pins "CPU Fan"-kontakt. Dette gir deg sannsynligvis også muligheten for å justere hastigheten på viften i bios.

 

Hvis du skal kjøle prosessoren passivt, ville jeg hatt litt luftgjennomstrømning i kabinettet først. Dvs en 120mm i front som blåser luft inn, og en 120mm til bak som trekker luft ut, men dette betyr da altså 2x120mm, samt en dyr CPU-kjøler ;)

 

Takk for svar!

 

Det er ikke aktuelt å ta ut noe hovedkort - så da er den uaktuell.

 

HK mitt har 4 pins kontakt for CPU. Er det noe problem..

 

Skal sjekke ut den andre du linker til...

Lenke til kommentar
Om du ikke kan ta ut hovedkortet så er Xigmatek HDT-1283 veien å gå, ingen tvil.

 

Jeg fant viften du anbefalte. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=94996

 

Og slik jeg forstod er denne mulig å montere uten å ta ut HK.

 

Jeg har kjøpt (ikke pakket ut) denne vifta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

 

Så har jeg fulgt litt med på formuet og fått tips om denne Zalmann viften bør monteres ved å ta ut HK.

 

Har du noen formening om det? Zalmann veier ca 500 gram , mens den du linket til veier det 600 gram så det vil si omtrent det samme. Er din oppfatning at begge disse viftene kan monteres uten å ta ut HK eller bare den du linker til.`..?

 

Netshop har ikke viften på lager før i oktober (ubekreftet). Vet du andre som kan ha den, og anbefaler du meg å returnere Zalmann viften og heller kjøpe den andre.

 

Også uansett om begge kan monteres uten å ta ut HK??

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt (ikke pakket ut) denne vifta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

 

Så har jeg fulgt litt med på formuet og fått tips om denne Zalmann viften bør monteres ved å ta ut HK.

 

Har du noen formening om det? Zalmann veier ca 500 gram , mens den du linket til veier det 600 gram så det vil si omtrent det samme. Er din oppfatning at begge disse viftene kan monteres uten å ta ut HK eller bare den du linker til.`..?

Zalmann-kjøleren krever demontering av hovedkortet, da den også har en bakplate. Den er også dyr, samt at den bråker.

 

Du må - som sagt - ha en kjøler som bruker pushpins:

 

hdt-s1283_011.jpg

 

Det er ikke vekta som begrenser om du må ta ut hovedkortet eller ikke.

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Dette har jeg nevnt i pm til trådstarter også..

 

Jeg har selv to slike xigmatek'er i bruk, og jeg er KJEMPEFORNØYD. Om du er ute etter litt mindre støy og like bra kjøling som stock-vifta på xigmatek kjøleren så kan du få tak i en nexus 120mm vifte, denne på 1000rpm dytter like mye luft som xigmatek pwm-vifta på 1400rpm, og bråker vesentlig mindre. Bruker dette selv i min Solo (HTPC)

 

 

 

DSC_8800.sized.jpg

 

DSC_8807.sized.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt (ikke pakket ut) denne vifta http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

 

Så har jeg fulgt litt med på formuet og fått tips om denne Zalmann viften bør monteres ved å ta ut HK.

 

Har du noen formening om det? Zalmann veier ca 500 gram , mens den du linket til veier det 600 gram så det vil si omtrent det samme. Er din oppfatning at begge disse viftene kan monteres uten å ta ut HK eller bare den du linker til.`..?

Zalmann-kjøleren krever demontering av hovedkortet, da den også har en bakplate. Den er også dyr, samt at den bråker.

 

Du må - som sagt - ha en kjøler som bruker pushpins:

 

hdt-s1283_011.jpg

 

Det er ikke vekta som begrenser om du må ta ut hovedkortet eller ikke.

 

Skjønner.

 

Har sett litt på disse pushpins på youtube og der virker det kurrant å ta dem opp og ned.

 

Men en i tråden mente at jeg hadde stor sannsynlighet for å knekke HK uten å ta det ut fordi jeg må bruke mye makt til å sette vifta på plass. Noen meninger om det? Er det enkelt å skyve ned disse pushpins...?

 

Og når man kikker etter vifter er noe man kan søke etter for å bare få treff på vifter som benytter pushpins?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Dette går helt fint, bare begynn med den som er vanskeligst først, så trykker du de ned i kryssmønster, som om du strammer boltene på et bilhjul.

 

Pass godt på at de to "leppene" nederst på pinnene kommer nedi hølet, ellers blir de fort ødelagt.

 

Ser den leppa ja. Typisk fort gjort å få noe av dem på utsiden, og så legge egget. Bra tips..

 

Får prøve å være litt ekstra observang når jeg tar standardvifta også. I.o.m. at den også er festet på samme måte.

 

Utfordringen nå er få tak i denne vifta. Den virker jo veldig bra på flere av dere. Både netshod og en dansk side vcore.dk er for tiden utsolgt..

 

Tips om andre som selger Xigmatek HDT-1283 mottas med takk:)

 

Zalmann skal i retur til nettbutikken sin..

Lenke til kommentar
Om du ikke kan ta ut hovedkortet så er Xigmatek HDT-1283 veien å gå, ingen tvil.

 

Jeg har problemer med å spore opp et sted som har denne viften på lager. Netshop får den muligens snart, men hvis ikke er disse viftene bra/ bedre. De er i samme merke og kan monteres uten å ta ut hovedkortet.

 

http://www.vcore.dk/shop/search-1.html?key...=xigmatek%20hdt

 

Spesielt den som heter Xigmatek HDT-RS1283 Heatpipe Cooler - Red Scorpion Edition, virker nesten å bare være en forbedret utgave av Xigmatek HDT-1283. Eller lik, bare med lys?

 

Kanskje gå for den, siden den andre vanskelig å få tak?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Jeg har selv to slike xigmatek'er i bruk, og jeg er KJEMPEFORNØYD. Om du er ute etter litt mindre støy og like bra kjøling som stock-vifta på xigmatek kjøleren så kan du få tak i en nexus 120mm vifte, denne på 1000rpm dytter like mye luft som xigmatek pwm-vifta på 1400rpm, og bråker vesentlig mindre. Bruker dette selv i min Solo (HTPC)

 

Er det Nexus Real Silent 120mm du mener?

Lenke til kommentar
Red Scorpion yter litt dårligere enn S1283, og er veldig dyrt priset. Men den er i det minste på lager, bl.a. på netshop.

 

Ja, det var skrekkelig dyr hos Netshop..

 

Kanskje billigere med den danske siden, vcore.dk, selv om kursen er i dansk favør.

 

Var også meget høy så jeg må sjekke i kabinettplass før jeg evt bestiller den. Synes det er nok penger med den andre, men kommer den ikke på lager snart må jeg kanskje bare bestille denne..

 

Det er vel uansett en god vifte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...