Gå til innhold

UV-filter på 24-70/2.8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker også filter på dette objektivet, og ingen andre (b+w). Primært for å forenkle rengjøring, og for å beskytte mot riper. Det er mye synsing om filter kan forverre skaden ved fall, men det høres merkelig ut spør du meg. Uansett om filteret knuser vil det ta opp deler av støtet og sende det gjennom "rammen" til objektivet og ikke direkte på glasset.

Det eneste man kan si som sikkert er vel at filteret ikke vil bedre den optiske kvaliteten, men når folk ikke ser forskjell i bruk så er det vel et lite problem?

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvordagn 24-70 er, men et protection filter kan være greit for å 1) beskytte frontlinsen mot regn og 2) gjøre objektivet helt tett.

1 - regndråper er ufarlige, bare å tørke av, som du gjør på filtret.

2 - Filter er ei stålramme som de legger glasset/plastikken oppi,

så skrues det fast med en låsering. Her må du kladde på mye silikon får å få det tett.

Et par runder med gjenger for å feste filtret på objektivet kan heller ikke bli tett.

Uansett om filteret knuser vil det ta opp deler av støtet og sende det gjennom "rammen" til objektivet og ikke direkte på glasset.

Det er helt riktig, men samtidig kan splintrene bli farlige.

For å ripe i glasset, må du ha noe som er like hardt, eller hardere.

Det eneste man kan si som sikkert er vel at filteret ikke vil bedre den optiske kvaliteten, men når folk ikke ser forskjell i bruk så er det vel et lite problem?

Helt enig, selv om diskusjonen setter stemningen i sving!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...