von-schnellfahrer Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Hvorfor er den falsk? Hvorfor kjøpe seg et av markedets grommeste zoom-objektiv for så å risikere redusert bildekvalitet pga at man på død og liv skal sette en ekstra glassplate foran? All den fine Nano-coatingen til ingen nytte... Har man markedes grommeste zoom-objektiv, ville jeg også kjøpt markedes grommeste filter Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Nå vet ikke jeg hvordagn 24-70 er, men et protection filter kan være greit for å 1) beskytte frontlinsen mot regn og 2) gjøre objektivet helt tett. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg bruker også filter på dette objektivet, og ingen andre (b+w). Primært for å forenkle rengjøring, og for å beskytte mot riper. Det er mye synsing om filter kan forverre skaden ved fall, men det høres merkelig ut spør du meg. Uansett om filteret knuser vil det ta opp deler av støtet og sende det gjennom "rammen" til objektivet og ikke direkte på glasset. Det eneste man kan si som sikkert er vel at filteret ikke vil bedre den optiske kvaliteten, men når folk ikke ser forskjell i bruk så er det vel et lite problem? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Uansett om filteret knuser vil det ta opp deler av støtet og sende det gjennom "rammen" til objektivet og ikke direkte på glasset.Problemet er at du sender glass mot glass, og det kan være mye verre enn å sende stein mot glass eller tre mot glass med tanke på riper. Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Nå vet ikke jeg hvordagn 24-70 er, men et protection filter kan være greit for å 1) beskytte frontlinsen mot regn og 2) gjøre objektivet helt tett. 1 - regndråper er ufarlige, bare å tørke av, som du gjør på filtret. 2 - Filter er ei stålramme som de legger glasset/plastikken oppi, så skrues det fast med en låsering. Her må du kladde på mye silikon får å få det tett. Et par runder med gjenger for å feste filtret på objektivet kan heller ikke bli tett. Uansett om filteret knuser vil det ta opp deler av støtet og sende det gjennom "rammen" til objektivet og ikke direkte på glasset. Det er helt riktig, men samtidig kan splintrene bli farlige. For å ripe i glasset, må du ha noe som er like hardt, eller hardere. Det eneste man kan si som sikkert er vel at filteret ikke vil bedre den optiske kvaliteten, men når folk ikke ser forskjell i bruk så er det vel et lite problem? Helt enig, selv om diskusjonen setter stemningen i sving! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå