Gå til innhold

BK: Åker – sorthvitt vs. farge

matsktsk

Anbefalte innlegg

Hei! Har aldri postet noe særlig på dette forumet, men prøver å legge ut noe her for å se hvordan det går.

Tok et bilde i forrige uke på en åker like ved NTNU Dragvoll i Trondheim, og her er det jeg har kommet frem til etter å ha jobbet en del med det. Er ganske fornøyd med komposisjonen, men er litt irritert på at bildet er såpass utbrent på midten til høyre.

MEN, det jeg ikke klarer helt å bestemme meg for er om det er best i s/h eller farger! Jeg liker fargene veldig godt, men synes det får bedre effekt i s/h. Hva synes dere?

Uten farger:

post-54293-1221581974_thumb.jpg

Med farger:

post-54293-1221582002_thumb.jpg

Kamera/glass: Canon EOS 40D + Sigma 10-20mm

EXIF: ISO100, 1/200s og f/5.6 @ 10mm

Endret av matsktsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å fikse utbrentheten, men fargen på himmelen ble litt annerledes av det, men fant ut at jeg likte det. Er ikke helt med på 1:3 crop, Mr. Olsen, bildet blir litt trangt uten det. Bildet fikk for kjedelige linjer i komposisjonen.

post-54293-1221585888_thumb.jpg

Endret av matsktsk
Lenke til kommentar

Det er delte meninger om hvor mye energi man skal bruke på å frykte utbrenthet (og støy f.eks.)

Jeg synes bildet tapte seg på å fjerne utbrentheten helt. Når jeg står og ser utover en åker, med sola i utkanten av synsfeltet, så er det akkurat som om det er innmari lyst... -utbrentheten bidrar til å formidle den lave sola, som skyggene bak trærne også gjør.

Det er trolig utbrenthet i bare én kanal, men det er nok til å skape fargestikket når du ror deg helt ut. Jeg likte det andre fargeeksemplaret bedre enn det siste. Hvor utbrent må du ha det for å få tilbake den dype blåfargen?

Lenke til kommentar

Det går litt rundt for meg nå med oversikt over justeringslag og slikt, men prøvde litt og tok noe som ble litt mer på halvveien mellom farge og utbrenthet. Tror ikke jeg skal ta vekk mer utbrenthet enn det her i alle fall, kanskje ta tilbake noe av den også.

post-54293-1221586678_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...