matsktsk Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Hei! Har aldri postet noe særlig på dette forumet, men prøver å legge ut noe her for å se hvordan det går. Tok et bilde i forrige uke på en åker like ved NTNU Dragvoll i Trondheim, og her er det jeg har kommet frem til etter å ha jobbet en del med det. Er ganske fornøyd med komposisjonen, men er litt irritert på at bildet er såpass utbrent på midten til høyre. MEN, det jeg ikke klarer helt å bestemme meg for er om det er best i s/h eller farger! Jeg liker fargene veldig godt, men synes det får bedre effekt i s/h. Hva synes dere? Uten farger: Med farger: Kamera/glass: Canon EOS 40D + Sigma 10-20mm EXIF: ISO100, 1/200s og f/5.6 @ 10mm Endret 16. september 2008 av matsktsk Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Farge, farge og atter farge... Helt klart fargeversjonen i mine øyne. Skal bildet være i sort-hvitt ville jeg kjørt *mye* hardere kontraster, nå er det en grå mellomtone-"grøt", synes det verken er sort eller hvitt og da synes jeg bildet heller ikke skal være i sort-hvitt. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Okei. Prøvde å kjøre på med litt hardere kontrast, men da forsvinner mye av detaljene i skogen ettersom det er såpass mørkt der, og det ødelegger en del for bildet – det blir langt unna det jeg hadde tenkt det skulle bli i alle fall. Takk for respons! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg synes nok fargene kommer langt i å berge et i utgangspunktet relativt kjedelig bilde. Men jeg synes det trenger litt forsiktig oppskarping. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Har ikke skarpet det opp noe særlig, så prøvde litt forsiktig; tok heller litt lite enn litt mye. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Fiks utbrentheten, velg en 1:3 crop så har du et godt fargebilde. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Prøvde å fikse utbrentheten, men fargen på himmelen ble litt annerledes av det, men fant ut at jeg likte det. Er ikke helt med på 1:3 crop, Mr. Olsen, bildet blir litt trangt uten det. Bildet fikk for kjedelige linjer i komposisjonen. Endret 16. september 2008 av matsktsk Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jobb selektivt på utbrentheten.... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det er delte meninger om hvor mye energi man skal bruke på å frykte utbrenthet (og støy f.eks.) Jeg synes bildet tapte seg på å fjerne utbrentheten helt. Når jeg står og ser utover en åker, med sola i utkanten av synsfeltet, så er det akkurat som om det er innmari lyst... -utbrentheten bidrar til å formidle den lave sola, som skyggene bak trærne også gjør. Det er trolig utbrenthet i bare én kanal, men det er nok til å skape fargestikket når du ror deg helt ut. Jeg likte det andre fargeeksemplaret bedre enn det siste. Hvor utbrent må du ha det for å få tilbake den dype blåfargen? Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Det går litt rundt for meg nå med oversikt over justeringslag og slikt, men prøvde litt og tok noe som ble litt mer på halvveien mellom farge og utbrenthet. Tror ikke jeg skal ta vekk mer utbrenthet enn det her i alle fall, kanskje ta tilbake noe av den også. Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 likte sort hvitt versjonen best jeg... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Ikke rør annet enn utbrentheten! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg likte den siste versjonen, gi det en liten oppskarping så har du det der. Men konverter til sRGB fargerom før du legger ut, nettleserene fikser det bedre da. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Må begynne litt på nytt, oppdaget at en eller annen gang under redigeringsprosessen har jeg prestert å lagre over slik at jeg sitter bare med en liten versjon (1000*667px), så skal jobbe litt ut i fra RAW-filen igjen før jeg kommer tilbake. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Lag to filer, en hvor alt er perfekt, og en med litt detaljer i det utbrente partiet. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Nå har jeg prøvd i alle fall: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 For mye kontraster... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg synes det siste ble veldig bra, men det vises blassere i nettlesere enn det skal, fordi det er i Pro RGB i stedet for i sRGB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå