username882 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Et ordtak som passer inn i slike sammenhenger: "Kjærlighet gjør blind" Hadde det vært mulig å diskutere med relgiøse ville ikke verden hatt noen gud. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Jeg tar en liten pause fra denne diskusjonen.Vanskelig å diskutere seriøst, men kanskje det er jeg som er feig, noe jeg regner med mange synes. Takk til alle seriøse debattanter Håper diskusjonen ikke har "skremt" deg eller andre overtroiske (det er faktisk det dere er i mine øyne ), og at diskusjonen ikke ebber ut i ren mobbing/hetsing (for så å bli stengt). Endret 18. september 2008 av Spragleknas Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvor ekstrem stor sikkerhet snakker vi om her? Du har sett/hørt/luktet på gud? Eller har du opplevd dette i drømme? Sammen med andre kanskje? Du virker så sikker.... Når du sier du prøver å være et godt menneske mener du da at du som kristen er i en særs stilling som har gud som vakthund og "dørvakt", så og si, for å passe på at du gjør de riktige tingene? Jeg, som er ateist, klarer så klart ikke dette, eller? Jeg har ingen som truer meg til å være snill, jeg må velge dette selv. Hvis du ble redd nå kan jeg si at jeg har vært snill UTEN guds tankefengsel i snart førti år..... Uten å drepe noen, voldta noen, stjele fra noen eller mobbe noen. Var ikke vanskelig i det hele tatt! Jeg gjør stort sett mot andre som jeg vil at andre skal gjøre mot meg..... Enkelt! Nei, jeg mener bare at jeg følger kristendommens (og stort sett alle andre) prinsipper som handler om at du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg. Jeg tror ikke kristne er beskyttet mer enn andre, men jeg tror vi kommer til himmelen når vi dør, og at Gud hører bønnene og tankene våre. For meg er verden, livet, mennesker, universet osv. alt for utrolig og perfekt til at det skulle vært skapt ved en tilfeldighet (i mine øyne). Men det er min tro. Jeg er ihvertfall glad for at alle tror på eller ikke tror på forskjellige ting Når det gjelder min sikkerhet angående troen på Gud? Jeg vet egentlig ikke helt, men jeg har en utrolig sterk følelse. Lenke til kommentar
SEO Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 For meg er verden, livet, mennesker, universet osv. alt for utrolig og perfekt til at det skulle vært skapt ved en tilfeldighet (i mine øyne). Jeg ser også livet som fantastisk, utrolig og perfekt (sistnevnte kan diskuteres). Er det mindre tilfeldig at en Gud bare er til? Noen må også ha skapt dette vesenet. Alt skapt ved en tilfeldighet, hva er tilfeldig? Det er overveldende forklaringer på hvorfor vi er her. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Det er bare dere kristne som er så dumme å tror at Gud er årsaken til opplevelsen deres, mens vi ateister vet at det samme kan skje med oss, men det er pokkers meg ikke no jævla gud innvolvert, men det som skjer, skjer av andre naturlige årsaker. Og JA, jeg var en gang "kristen"(dvs jeg trodde på gud), men innså ikke hvor helvetes dumt det var før jeg ble ateist. og der har vi ett eksempel på en "dårlig" ateist. Noe av det som gjør det til en "god" ateist/agnostiker/kristen/muslim osv. er at du viser tålmodighet mot de som ikke tror det samme som deg, og klarer å holde deg unna de nedlatende kommentarene. En person er ikke dum bare fordi h*n velger å tro på noe annet enn deg. Du kan på et vis si at de ateistene som sier nedlatene ting og presser på med vitenskapelige fakta for å fremme sin sak, uten å høre på hva de andre sier, er for ateisme, det samme som kristne som sier nedlatende ting til ateister, og holder hardbarket fast på at bibelen har rett, er for kristendommen. Jeg sa ikke at den personen var dum, jeg sa bare at jeg synes det er dumt å tro på det. Einstein var ikke dum han, og han trodde på gud. Og det handler ikke om å tro på noe annet enn meg, det handler om hva som er mest logisk. Endret 19. september 2008 av MrLG Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Nei, jeg mener bare at jeg følger kristendommens (og stort sett alle andre) prinsipper som handler om at du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg. http://en.wikipedia.org/wiki/Ethic_of_reciprocity Det prinsippet har ein i så å seie alle religionar som er verd å nemne idag. Å kalle det "kristendommens prinsipper" er veldig historielaust, for prinsippet var formulert lenge før NT var skrive. For meg er verden, livet, mennesker, universet osv. alt for utrolig og perfekt til at det skulle vært skapt ved en tilfeldighet (i mine øyne).Kven påstår at alt det har vore skapt ved eit slumpehøve? Naturleg utveljing er til dømes alt unntatt styrt av slump. Endret 20. september 2008 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Mange er Kristne fordi dem enten har glemt å melde seg ut eller Liker å få penger til Konfirmasjonen. Om du spør de "Fleste" ungdommer i 2008 om hvorfor de konfirmerer seg, så er det fordi de får Skummelt mye penger. Hvordan jeg fant ut at Gud og alt det var en spøk? I kristendomslæren i kjerka snakker altid presten om jesus. men etter mye tenkning er Gud like sannsynelig så at en Datamaskin lagde hele menneskeligheten Prøv å Bevis at gud fins... Eller Prøv å bevis at Datamaskinen skapte deg. Du vil ende opp med "Umm kan ikke bevise noen av delene." About the bible: Bibelen er en skummel liten svart bok der De kriste tilbake til år 1000+- Hjernevasket folk som ikke var like troende som dem selv. Religion = Krig. Slik vil det altid være. Om du tviler der så kan du jo se ned i bagdhad atm. Lenke til kommentar
____________ Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 jmk: "1. Beviser bør være falsiferbare; anekdoter f.eks. er sjeldent dette, spesielt på et nettforum. 2. Millioner av mennesker har oppled andre guder enn den kristne Gud - tenker du ofte over det? (Millioner av mennesker har opplevd rus, for øvrig, mind you. ) 3. Uten at jeg vil gå noe nærmere inn på det: Ja, jeg har prøvd å 'tro på gud', men det hjalp ikke." 1. Vel, jeg skal ikke bruke mer tid på beviser. Jeg ville bare påpeke at mange spør etter bevis, og når kristne kommer med det de selv mener er bevis, blir de (ofte) bare ignorert (på d.no) 2. Ja, jeg tenker faktisk ofte på det:) Det er vanskelig å forklare hvorfor den kristne Gud er mer rett enn andre Guder, spesielt når jeg ikke kan bruke mine beviser. Hvis jeg skal prøve å ikke se på min tro når jeg svarer, så er det faktum at kristendommen øker klart mest et lite tegn, for all del, det er ikke noe bevis, men en liten indikasjon er det. 3. Prøv igjen:) jmk: "Jeg er veldig uenig med deg når det kommer til "flertallet har rett": Hva om en muslim eller hindu spør deg om dette? - Er din gud bedre enn muslimens eller hinduens? I så fall faller argumentet ditt. Er alle gudene deres gyldige? I så fall faller guden din. " Jeg sier ikke at flertallet har rett... Jeg bare påpeker at når det er SÅ mange som tror på Gud, er det ikke "håpløst å kunne tro på noe slikt i 2008" Om min Gud er bedre enn andres... Jeg skal ikke legge meg oppi om det er noe i andre religioner. Men, om jeg skal prøve å være objektiv, så er den kristne Gud den mest troverdige Guden. 1. Som sagt, beviser av type anektode holder sjeldent mål på et forum som dette. 2. og sitat nummer to: Er ikke da antallet av de andre verdensreligionenes tilhengere like sterke indikasjoner på at også disse religionene kan være sanne? Er metafysikk et slags demokrati? 3. ***(Nederste sitat) jmk:" 1. Ja, egen tro. Jeg for min del velger å tro på meg selv og de rundt meg - noe jeg kan se, føle og ofte ta på. Men ofte går egen tro ut i demokratiet, og blir den rette tro: Den rette tro. 2. Du lyver - jeg tror ikke at 'alt ble skapt av ingenting'. 3. For meg virker det som det ville krevd mer tro, å tro at det finnes en uendelig entitet som skapte oss, samtidig som man tror at denne entiteten ikke ble skapt av noe(n) ..." 1. Det respekterer jeg helt, for meg blir det alt for enkelt, "å bare tro på meg selv, og det jeg ser" 2. Jeg beklager påstanden. Jeg mener naturligvis ikke "ingenting", det jeg mente med ingenting var, "ikke en Gudommelig kraft". Beklager. 3. Ja, at Gud har levd evig er for meg umulig å forstå. Heldigvis er jeg så sikker på Guds eksistens, at jeg ikke plages med det spørsmålet 1. Hvordan er dette enkelt? Har du sett hva vi mennesker har prestert gjennom tidene? Hva vi presterer hver eneste dag? Langt mer enn noen gud (beviselig) har gjort! 2. Fravær av gudstro i seg selv inneholder nemlig ingen svar på "de store spørsmålene". 3. I så fall, for å dra dette videre: Hvordan er ditt bilde av den kristne gud? / Hvordan, hva, hvor osv. er gud? jmk: "Riktig. Vi trenger ingen gud. Situasjonen vår trenger ingen frelser: Vi har frelst oss selv. Vesten er relativt sett det beste stedet å bo på denne jord." Vi trenger ingen Gud nei... Der har vi problemet. Jeg er redd mange vil få seg en støkk, den dagen de forlater jorden.... ... og kommer tilbake som en meitemark eller en blind hund, fordi de ikke levde som gode hinduer skal? Hvordan kan du vite noe / postulere noe om hva som skjer med en person, etter at personen er død, annet enn det du kan se, og etter hvert lukte? *** Bønn alene skal være nok. Lukas 11:9-10 "Jeg sier dere: Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Den som leter, han finner. Og den som banker på, skal det lukkes opp for." Også kommer delen som virkelig treffer: Lukas 11:11-13 "Finnes det en far blant dere som vil gi sønnen sin en orm når han ber om en fisk, eller gi ham en skorpion når han ber om et egg? Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Far i himmelen gi Den hellige ånd til dem som ber ham!" Johannes og Matteus er mye enige (Matteus 7:7-11 sier omtrent det samme som det over). Johannes 16:23 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ber Far om noe, skal han gi dere i mitt navn." Matteus 6:5 "Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har fått sin lønn. Men når du ber, skal du gå inn i ditt rom og lukke din dør og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg" Edit: Jeg burde kanskje sitert en online-bibel istedetfor å skrive Bønn alene er nok. Grunnen til at jeg anbefaler flere måter å bli kjent med Gud på er, at mange nok ikke åpner seg opp for et svar når de "bare" ber en kort bønn de har lært, eller noe. Men, for all del, bønn er nok får å bli kjent meg Gud... Det var bla. slik jeg ble kjent med han. Var ikke bønnene mine gode nok for Far? Dessverre kan ikke jeg uttale meg, ettersom jeg ikke kjenner din historie. Men, jeg tror absolutt din bønn var god nok:) Det jeg spør deg om er, tok du deg tid til å lytte etter svar? Hvordan åpner man seg for svar? Hørte han meg ikke første gangen? Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Artig tråd dette. Jovisst hørte han deg første gangen. Hva spurte du om da? Skal du først teste ut dette så lag en liste over bønnemner/ønsker som du skriver i en bok og be om det hver dag i 1 mnd og se hva som skjer? Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Gud er nice, da. EHHEHEH HEH HHE Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det finnes omtrent 150 forskjellige religioner som hver har over en million tilhengere. Hvis man skal safe er det best å begynne. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 ...Einstein var ikke dum han, og han trodde på gud... -Totalt feil, Einstein var Panteist, han referanser til gud var kun brukt som retoriske grep. Å sørge for å komme med fakta og foreta en bakgrunnssjekk for uttalelser er nyttige ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå