Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er ulovlig ved "piratkopiering".


hernil

Anbefalte innlegg

Hvis det med "streaming" tenkes på sånn type Twitch.tv og Ustream livestreaming av spill, så ser jeg ikke annet enn at dette er lovlig, kanskje under noe slags "fair use" prinsipp? Både Ustream og Twitch.tv er jo store, anerkjente tjenester som har dette som forretningsmodell, og både PS4 og XBone integrerer jo tungt med disse to tjenestene nettopp slik at det skal være lettere for hvem som helst å streame.

 

Twitch.tv er ikke ulovlig fordi de fleste spillselskapene har gitt grønt signal at gamerne kan streame gamet deres. Det står i agreement om du kan streame eller ikke. 99% av de fleste agreement gir grønt signal for at du kan streame.

 

 

Nintendo bannet alle fra å streame gamet deres på twitch.tv. Nå har de gitt grønt signal for at spillene deres kan streames på twitch.tv! Nintendo fans klagde på Nintendo. Du kan ikke kødde med THE POWER OF THE MOBS som romerne vanligvis pleier å si.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, en EULA er jo en avtale man inngår med spillutgiveren i det man tar spillet i bruk og da er man jo bundet til den selv etter norsk lov. En EULA kan jo på noen punkter stride i mot ufravikelige regler i norsk lov, men det gjelder vel stort sett kun helt spesielle ting og resten av EULA vil jo fortsatt være bindende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at streaming er lovlig her til lands? Leste om det for ikke så lenge siden. Var noe med at det er vanskelig å vite om det er piracy eller ikke. Eller er det blitt forandret nå med den nye loven?

 

Hvis du streamer f.eks. en TV-serie fra: www.streamTVseries4free.com, så er dette å regne som ulovlig nedlasting. Du laster ned innholdet og kan derfor straffes deretter. Det er derfor ulovlig å se på f.eks. musikkvideoen til Justin Bieber(eller hva nå enn ungdommen ser/hører på i dag) på YouTube, med mindre Justin eller andre som sitter på rettighetene til musikkvideoen har gitt sin eksplisitte tillatelse til akkurat den videoen. Det samme gjelder om noen har lastet opp en musikkfil, og laget en "karaokeversjon", hvor de har teksting som løper med musikken, misheard lyrics, og gudene vet alle variantene av mulig innhold. ALT dette er ulovlig, med mindre rettighetshaver har gitt sin eksplisitte tillatelse. Dette er ikke vanskelig, det er såre enkelt.

 

Når det kommer til å streame at man spiller et eller annet spill, så er dette neppe ulovlig, men det kan bryte mot EULA og liknende, som gjør at spillselskapet kan kutte tilgangen din til spillet, om de har muligheten og vil.

Lenke til kommentar

Manfred? Blir ikke det her det samme da?

 

Blir det ikke det?

 

Hadde tenkt å lagen en ny tråd , men jeg tar det bare her jeg:

 

Hvis jeg laster ned en musikk cd via bittorrent som jeg også har originalt hjemme , har jeg da gjort noe ulovlig?

 

Du har gjort noe unødvendig men jeg tror det er lov når den er ødelagt men hvorfor ike ta backup av platene?

Lenke til kommentar
Du har gjort noe unødvendig men jeg tror det er lov når den er ødelagt men hvorfor ike ta backup av platene?

 

Ripper du inn alle platene du kjøper? Jeg forsøkte en gang, men gikk lei etter andre eller tredje plata. Ikke noe unødvendig egentlig, veldig greit å ha musikk digitalt. Har selv all min musikk i mp3/flac.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du sier, og at det er ulovlig. Poenget jeg derimot prøvde å få fram var at det for mannen i gata er såpass tilnærmet umulig å holde oversikt i rettihetsjungelen at man i praksis aldri kan bli straffa i en norsk rettssal for å ha streama noe som helst.

 

Poenget du forsøker å få frem er interessant, men ganske irrelevant. Rettsvillfarelse fører kun til straffrihet når den er unnskyldelig.

 

(Unnskyldelig rettsvillfarelse er noen ganger spøkende definert av jurister som "mindretallet i Høyesterett". Det er en spøk, men den sier litt om hvor lista ligger.)

Lenke til kommentar

Skjønner hva du sier, og at det er ulovlig. Poenget jeg derimot prøvde å få fram var at det for mannen i gata er såpass tilnærmet umulig å holde oversikt i rettihetsjungelen at man i praksis aldri kan bli straffa i en norsk rettssal for å ha streama noe som helst.

 

 

Det er en velkjent prinsipp som går som følger: Ignorantia legis neminem excusat/Ignorantia juris non excusat.

Det innebærer at man ikke kan påberope seg å ikke ha visst at noe var ulovlig, eller at man ikke visste om forbudet - for å slippe straff. Det er åpenbart at vi ikke kan la det være en unnskyldning og noe frikort, til å bryte loven. Dog er det som Krikkert sier, helt spesielle særtilfeller, som vil være unntatt fra dette prinsipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...