hernil Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hei. Har søkt litt, men ikke funnet noe her på forumet. Oppretter derfor ny tråd. Lurer på hvilken del av og hvilke lover man bryter ved piratkopiering. Har hørt en del forskjellig når det gjelder hva som er det ulovlige (opp/nedlasting)? Lurer også på en del andre ting rundt emnet. Er det opp eller nedlasting som er ulovlig, eller begge? Forskjell på film og musikk (og bilder)? Lovligheten ved streaming? Stemmer det at dette går under åndsverksloven, hvem kan da egentlig anmelde deg, artist, plateselskap eller "hvem som helst"? Stemmer det at det må rettslig kjennelse til for at ISP kan utlevere IP-adresse, hva må da til for å skaffe en? Hva vil straffen være i Norge for piratkopiering? Hadde vært fint om noen kunne svare meg på dette. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hei. Har søkt litt, men ikke funnet noe her på forumet. Oppretter derfor ny tråd. Lurer på hvilken del av og hvilke lover man bryter ved piratkopiering. Har hørt en del forskjellig når det gjelder hva som er det ulovlige (opp/nedlasting)? Lurer også på en del andre ting rundt emnet. Er det opp eller nedlasting som er ulovlig, eller begge? Begge Forskjell på film og musikk (og bilder)?Nei Lovligheten ved streaming?Vet ikke. Hvertfall ulovlig å laste opp for streaming Stemmer det at dette går under åndsverksloven, hvem kan da egentlig anmelde deg, artist, plateselskap eller "hvem som helst"? I praksis blir det nok plateselskapet eller en interesseorganisasjon for artister/plateselskap Stemmer det at det må rettslig kjennelse til for at ISP kan utlevere IP-adresse, hva må da til for å skaffe en? Norske ISPer er motvillige tol å utlevere IP-adresser. Veit ikke om det må rettslig kjennelse til. Kanskje holder det med at politiet spør Hva vil straffen være i Norge for piratkopiering?Veit dessverre ikke, men i praksis blir det neppe snakk om mye Hadde vært fint om noen kunne svare meg på dette. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 jeg hiver meg med litt her regnes det som pirat kopiering når man tar flerre sikkerhetskopier av et program en det som stor i avtalen som følger programmet ? det er enkelt programmer som kun tillater at man bare tar en sikkerhetskopi i tillegg den kopien som ligger på pc-en Lenke til kommentar
hernil Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Takker for svar Alinoe. Det hadde vært fint om du kunne du lagt ved kilder på det, er det mulig? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Åndsverkloven... Link Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Åndsverkloven... Link Takk! Flause av meg å ikke slenge med den Lenke til kommentar
XanderX Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Lovligheten ved streaming? Vet ikke. Hvertfall ulovlig å laste opp for streaming etter som æ forstår, så har du lov til å se filmer på nett. streaming. men det sto i en norsk avis om dette. dagbladet eller. der sto det at det var lov til å se filmer på nette(streaming) Lenke til kommentar
Caze Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Dersom du har kjøpt f.eks. en DVD-film eller CD-plate har du full anledning til å lage sikkerhetskopier. Du har tilogmed full rett til å GI BORT en kopi av en film du selv eier - til familie eller venner. DE har derimot ikke anledning til å kopiere dette videre. Elektronisk Forpost Norge har mer info om rettighetene dine: http://efn.no/ Lenke til kommentar
frentix Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hadde tenkt å lagen en ny tråd , men jeg tar det bare her jeg: Hvis jeg laster ned en musikk cd via bittorrent som jeg også har originalt hjemme , har jeg da gjort noe ulovlig? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja. Følger du Manfreds link litt lengre opp i tråden ser du at det i åndsverksloven står at du kun selv har lov til å lage dine egne kopier. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Har jeg lov til å laste ned cd-er fra venner (som de eier)? Det er jo lov til å kopiere venners cd-er. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Nei. Vennene dine kan kun kopiere sine egne CD-er for å ha som "backup" eller for å ha et eksemplar i bilen og et hjemme eller slikt. De kan ikke gi deg en kopi. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Dersom du har kjøpt f.eks. en DVD-film eller CD-plate har du full anledning til å lage sikkerhetskopier. Du har tilogmed full rett til å GI BORT en kopi av en film du selv eier - til familie eller venner. DE har derimot ikke anledning til å kopiere dette videre. Elektronisk Forpost Norge har mer info om rettighetene dine: http://efn.no/ Manfred? Blir ikke det her det samme da? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Nei, for her er jeg uenig i hva Caze sier, og jeg kan ikke se hvor i loven han har hjemmel for å si noe slikt. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jon Bing er en av de som "opplyser" om hva som kan tolkes av bl.a. Lov om opphavsrett, osv. til mannen i gata. Han sier "I Norge er det tillatt å fremstille eksemplar (kopi) til privat bruk. Du kan altså laste ned til eget bruk (og kanskje dele med familie og nære venner), men du kan ikke tilby det nedlastede videre gjennom et peer-to-peer nettverk eller lignende." http://itpro.no/art/5764.html Jeg har ikke noen juridisk utdanning, men jeg klarer å følge med i slike debatter og innlegg nok til å danne meg et bilde. Jeg stoler på Mr. Bing Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Han sier i artikkelen "og kanskje dele med familie og venner"... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 hva regnes som privat bruk i denne sammenhengen ? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Kanskje, kan jo bare være en måte å ordlegge seg på. Lenke til kommentar
frentix Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Så hvis jeg laster ned en Metallica cd , som jeg har originalt, over et peer-to-peer netverk som jeg deaktivere share ratio på (ingen opplasting) så er det lovlig , eller i verste fall i en gråsone? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 hva regnes som privat bruk i denne sammenhengen ? Du kan rippe din CD for overføring til MP3-spiller, du kan lage en kopi av CD-samlingen for å ha i bilen, du kan synkronisere MP3-samlingen mot laptopen, du kan låne bort en CD eller en kopi av en CD til familie/venner ( graden av "vennskap" er så vidt jeg vet uprøvd i retten ). Det dekker vel det meste tror jeg. Så hvis jeg laster ned en Metallica cd , som jeg har originalt, over et peer-to-peer netverk som jeg deaktivere share ratio på (ingen opplasting) så er det lovlig , eller i verste fall i en gråsone? Etter den nye loven fra 2006 er det så vidt jeg vet ulovlig, slik jeg også hintet til i min forige post. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå