Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er ulovlig ved "piratkopiering".


hernil

Anbefalte innlegg

Hei. Har søkt litt, men ikke funnet noe her på forumet. Oppretter derfor ny tråd.

 

Lurer på hvilken del av og hvilke lover man bryter ved piratkopiering. Har hørt en del forskjellig når det gjelder hva som er det ulovlige (opp/nedlasting)? Lurer også på en del andre ting rundt emnet.

  • Er det opp eller nedlasting som er ulovlig, eller begge?
  • Forskjell på film og musikk (og bilder)?
  • Lovligheten ved streaming?
  • Stemmer det at dette går under åndsverksloven, hvem kan da egentlig anmelde deg, artist, plateselskap eller "hvem som helst"?
  • Stemmer det at det må rettslig kjennelse til for at ISP kan utlevere IP-adresse, hva må da til for å skaffe en?
  • Hva vil straffen være i Norge for piratkopiering?

Hadde vært fint om noen kunne svare meg på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har søkt litt, men ikke funnet noe her på forumet. Oppretter derfor ny tråd.

 

Lurer på hvilken del av og hvilke lover man bryter ved piratkopiering. Har hørt en del forskjellig når det gjelder hva som er det ulovlige (opp/nedlasting)? Lurer også på en del andre ting rundt emnet.

  • Er det opp eller nedlasting som er ulovlig, eller begge?
    Begge
  • Forskjell på film og musikk (og bilder)?
    Nei
  • Lovligheten ved streaming?
    Vet ikke. Hvertfall ulovlig å laste opp for streaming
  • Stemmer det at dette går under åndsverksloven, hvem kan da egentlig anmelde deg, artist, plateselskap eller "hvem som helst"?
    I praksis blir det nok plateselskapet eller en interesseorganisasjon for artister/plateselskap
  • Stemmer det at det må rettslig kjennelse til for at ISP kan utlevere IP-adresse, hva må da til for å skaffe en?
    Norske ISPer er motvillige tol å utlevere IP-adresser. Veit ikke om det må rettslig kjennelse til. Kanskje holder det med at politiet spør
  • Hva vil straffen være i Norge for piratkopiering?
    Veit dessverre ikke, men i praksis blir det neppe snakk om mye

Hadde vært fint om noen kunne svare meg på dette. :)

Lenke til kommentar
Dersom du har kjøpt f.eks. en DVD-film eller CD-plate har du full anledning til å lage sikkerhetskopier. Du har tilogmed full rett til å GI BORT en kopi av en film du selv eier - til familie eller venner. DE har derimot ikke anledning til å kopiere dette videre.

 

Elektronisk Forpost Norge har mer info om rettighetene dine:

http://efn.no/

 

Manfred? Blir ikke det her det samme da?

Lenke til kommentar

Jon Bing er en av de som "opplyser" om hva som kan tolkes av bl.a. Lov om opphavsrett, osv. til mannen i gata. Han sier "I Norge er det tillatt å fremstille eksemplar (kopi) til privat bruk. Du kan altså laste ned til eget bruk (og kanskje dele med familie og nære venner), men du kan ikke tilby det nedlastede videre gjennom et peer-to-peer nettverk eller lignende."

http://itpro.no/art/5764.html

 

Jeg har ikke noen juridisk utdanning, men jeg klarer å følge med i slike debatter og innlegg nok til å danne meg et bilde. Jeg stoler på Mr. Bing :)

Lenke til kommentar
hva regnes som privat bruk i denne sammenhengen ?

Du kan rippe din CD for overføring til MP3-spiller, du kan lage en kopi av CD-samlingen for å ha i bilen, du kan synkronisere MP3-samlingen mot laptopen, du kan låne bort en CD eller en kopi av en CD til familie/venner ( graden av "vennskap" er så vidt jeg vet uprøvd i retten ). Det dekker vel det meste tror jeg.

 

Så hvis jeg laster ned en Metallica cd , som jeg har originalt, over et peer-to-peer netverk som jeg deaktivere share ratio på (ingen opplasting) så er det lovlig , eller i verste fall i en gråsone?

Etter den nye loven fra 2006 er det så vidt jeg vet ulovlig, slik jeg også hintet til i min forige post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...