huskydogg Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Hei Har kjøpt en laptop til min bror på hans bursdag. Han blir snart konfirmert, og har alltid ønsket seg en PC. Dette blir hans første. Selv har han ingen til lite kunnskap rundt PC, og i den anledning har jeg "tjuvåpnet" pakken litt og installert Live Messenger, Adobe Reader, 7zip + + Altså noen få basicprogrammer jeg mener han vil trenge. Naturlig nok vil ikke denne PC´n holde seg frisk og rask for alltid. Derfor ønsker jeg nå å lage en bootable DVD som oppretter PC´n til den stand den er i nå (med mine extraprogrammer). PC`n har kun én partisjon. Recoveryen må foregå via DVD evt minnepenn. Ser dog helst at jeg får gjort det via DVD. SP1 og en haug med oppdateringer er installert. Har søkt her i forumet og brukt mange dager i google og div forum, men kan ikke se å finne noen god guide for dette. Noen som kan dette steg for steg? Mvh: Huskydogg. Endret 16. september 2008 av huskydogg Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Enten så følger det med en Recovery-DVD, eller så ligger det en skjult Recovery-partisjon på HDD som aktiveres med en tastekombinasjon under oppstart. Les i manualen. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 PC`n har kun én partisjon. Recoveryen må foregå via DVD evt minnepenn. Ser dog helst at jeg får gjort det via DVD. SP1 og en haug med oppdateringer er installert. (det betyr at du trenger noe annet enn den vannlig recovery sak fra produsent) Og hvorfor skal du google så mye når all informasjon og verktøy til det du spør etter tilbys fra Microsoft? Søk for deployment for Vista. Da kan du image Vista di og enten velge å legge som image, eller legge image tilbake i form av installasjon, men dog slik du vil ha det, alt fra en DVD plate Som et hint siden du skal arbeide med noe slik, som er ikke mer en en times arbeid for å få det til, og ikke mer enn 5-10 min for å legge ferdig image tilbake: -du kan konfigurere systemet ditt slik at den recovery sak du ønsker kan ligge i en partition på disken din -og at bror din kan entre recovery consol, for enten å reparere med den allerede configurert Vistas Startup Recovery sak, (kun for startup problemer) eller , som tillegg, om han ønsker å legge tilbake et image for disken fra en annet partition i maskinen, som kan være mye mer GB enn en DVD plate, til tross at du kan selvfølgelig å image Vista med å splitte image. Er du helt gira kan du selvfølgelig leggr image som er lagret på en annet maskin i din nettverk, dvs du imager Vista via nettverk... til og tilbake.... Så bruk litt tid å studere litt deploy seksjon for Vista. (mulig du finner ut at mange som snakker negativt om en del ting, har ikke peil after all) Lenke til kommentar
huskydogg Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Hei, og takk for svar Fant et program som kalles vLite. Her kan jeg visstnok tweake inn alle updates, servicepacker, drivere og program som trengs for en frisk og fungerende installasjon. Venter nå bare på en guide som skal postes om bruk av vLite (ventes inn imorgen). Recovery DVD´n jeg skal lage, må naturligvis være 100% automatisk, og ikke kreve å klikke på en eneste knapp da det skal brukes av noen som knapt nok har slått på en PC før. Håper vLite fixer dette. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Da snakker vi om noe helt annet. Du etterlyser å lage en installasjons CD og ikke en recovery CD, Med recovery CD menes at Vista legges tilbake -i aktivert tilstand (hvis den ble activert før imaging) -og med alle instillinger....og you mane it..programmer, songs, dokumenter, ja du forstår, du legger tilbake Vista i den tilstand som den var i det mest perfekte status. Du liksomt begynner å skrive med en gang etter tilbakelegging, på en halvferdig dokument, sant? Lenke til kommentar
huskydogg Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Installasjons CD er kanskje mer riktig betegnelse. Ser bare at det brukes recovery der det er omtalt. Men enig med deg forsåvidt. Er en egen installasjons CD jeg tenker å lage. Mangler dog kunnskaper rundt dette, og etterlyser derfor en (vanntett) guide (skjønte ikke siste setningen din, men kanskje ikke så nøye..?) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Siste settning betyr at etter tilbakelegging av et image tatt av et perfekt kjørende system, er man tilbake der man var....ikke alltid det samme med en installasjon...av diverse grunner. Men jeg tror at du er etter en installasjons Cd så det er greit med vLite. Håper at broren liker gaven din. Det er tross alt en veldig god gave i disse dagene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå