Gå til innhold

Ripe i glasset i front, går det og bytte? pris?


Anbefalte innlegg

Hei

Har fått en ripe på mitt 24-105 canon linse.

Er i ytterkanten på glasset i front.

Har ikker merket noe på bildene enda.. (men syns kanskje hvis man tar bilde mot sola\eller i sterkt sollys?

 

Noen som vet pris på dette?

Det yttersste glasset, er det bare et glass, eller er det med i optikken, altså om det går og bytte selv, uten og justere etterpå?

 

R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har fått en ripe på mitt 24-105 canon linse.

Er i ytterkanten på glasset i front.

Har ikker merket noe på bildene enda.. (men syns kanskje hvis man tar bilde mot sola\eller i sterkt sollys?

 

Noen som vet pris på dette?

Det yttersste glasset, er det bare et glass, eller er det med i optikken, altså om det går og bytte selv, uten og justere etterpå?

Det går an å bytte det, men det koster mye mer enn det smaker - for det vil _aldri_ være synlig på bildene dine. Antar du ikke har brukt filter (da er "frontelementet" helt flatt). Du risikerer selvfølgelig at du taper litt om du skal selge det videre, men hvis ikke - kos deg med snadder glass, du vil som sagt ikke merke det på bilder noen gang.

 

Dersom det bare er filteret, kan du bytte det selv uten noen justering, men mitt råd (dog vil noen være uenige - ikke ta den diskusjonen nå) vil være å droppe filteret - det er mer utsatt for riper og skade enn selve frontelementet...

Lenke til kommentar
Og der kom en av fordelene med å bruke et filter på objektivene frem .
Spørsmålet er jo om det er filter foran - og at det er ripe i dét. Ellers spørs det om trådstarter har hatt solblenderen på, det vil gjøre det lettere å få riper i glasset, og du har ingen garanti for at et filter ikke ville blitt ødelagt. Hvor mange filter skal man kjøpe for å ikke gjøre forskjell på bildekvaliteten? Som sagt vil det aldri synes på bildene... :-)
Lenke til kommentar
Uten å starte noen ny filterdiskusjon,så er det hevet over en hver tvil om at et filter montert på et så dyrt objektiv er en svært billig forsikring.

Om trådstarter ønsker å selge sitt objektiv så har den ripen forårsaket et prisfall på ca 50% alene.

Det er vel her kjernen av filterdiskusjonene ligger. For en slag som er såpass hardt at det vil lage en ripe i frontglasset ville ha knust et filter. Og da hadde sjansene vært veldig store for at man hadde fått mer enn en ripe i frontelementet ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Har filter på det ;) men husker ikke når ripa kom frem. hehe

linsa har hvert i hardt vær. hvert med på mye.

hvorfor merkes det ikke på bildet??

 

 

og solblender.. kanskje linse lokket, som smelt borti?

 

 

altså, det er ikke filteret ripa er i.

men noen som vet om det må justeres hvis glasset byttes, eller er det bare glass med 3 skruer? ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke merkes på bildet er at det er veldig ute av fokus når det sitter på frontelementet.

Ved veldig sterke kontraster kan du kanskje se at det lyse lekker litt over i det mørke om ripa er veldig stor.

Får du derimot en ripe på bakre element vil du kunne se det på bildene, spesielt om du bruker liten blender.

 

De eneste objektivene du må være ekstra forsiktig med frontelementet er fisheye-objektiver.

Her er frontelementet innenfor fokusområdet ved mindre blendere så da vil alt synes.

 

Alle filtrene jeg har brukt har gitt dårlige motlysegenskaper, så jeg unngår helst å bruke dem.

Om man skal ligge i søla og fotografere forbipasserende syklister kan det jo være kjekt med et billig filter slik at du slipper å skrape opp linsa når du tørker søla av.

Lenke til kommentar
hvorfor merkes det ikke på bildet??
Fordi det er så enormt ute av fokus, uansett hvordan du vender og vrir på det. På enkelte ekstreme vidvinkler kan du se støvet på frontelementet når du blender mye ned, fordi dybdeskarpheten er så stor. Men det gjelder ikke "vanlige" objektiver.

 

men noen som vet om det må justeres hvis glasset byttes, eller er det bare glass med 3 skruer? ;)
Bare glem å bytte glasset - som sagt vil det aldri være synlig, og man snakker flere tusen kroner for å gjøre det. Du vil aldri få igjen de pengene i noe som helst - ei heller bruktverdi - kjøp deg heller noe annet for dem, en blits, et objektiv, eller spar dem til noe helt annet. Det er litt surt akkurat etter at du har oppdaget det, men så går det fjorten dager og så husker du det ikke lenger...

 

Regner med at du har prøvd å vaske den bort forresten? Alle riper jeg har sett til nå i frontelementet har latt seg vaske bort - så de har vært mindre skumle enn de så ut som...

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens. Oppklarte litt.

Men... Har ikke tenkt og bytte front glasset så lenge jeg ikke ser noe på bildene :), men.. er det bare ett glass, eller del av "fokus\prisme" delen?

Det er "bare" et glass, men det er et av de viktigste glassene i objektivet, og bør helst ikke være skjevt montert på noen måte... Som regel er ikke frontelementet en del av fokuseringsmekanismen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...