Gå til innhold

Pentax k20d og Olympus E3 - ønsker brukererfaringer og kjøpsråd

Anbefalte innlegg

Hei!

Finansieringen er nå på plass til et nytt kamera. Værbeskyttelse og robusthet er viktig for meg, like så er utvalg i god optikk. Jeg hadde vel nærmest bestemt meg for Pentax k20d (selv om jeg selvfølgelig blir usikker ijen når det nå ryktes om en oppfølger). Jeg synes prisen på dette kameraet nå virker attraktiv (har fått tlbud om 7.500,- med 18-55). MEN...så har en fotograf jeg kjenner hvisket meg i øret (ca 100 ganger i løpet av en kveld) at jeg nok blir MYE lykkeligere med en Olympus E-3...

Kan nevne at jeg synes grepet på Pentaxen passer meg ypperlig.

Så da blir spørsmålene: Hvor fornøyd er k20 brukerne her? Og hvor fornøyd er E3 brukerne? Finnes det noen her som kanskje har prøvd begge? Og er det egentlig noe som rettferdiggjør en prisforskjell på 4.000,- for disse to? Og sist men ikke minst, kjære fotoeksperter, er det store forskjeller når det gjelder priser og utvalg på optikk?

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da blir spørsmålene: Hvor fornøyd er k20 brukerne her? Og hvor fornøyd er E3 brukerne? Finnes det noen her som kanskje har prøvd begge?
Vet ikke om noen som har prøvd både K20D og E-3, men goffen har eid både K10D og E-3 (endte vel opp med sistnevnte). Han var meget fornøyd med begge systemer, men det ble for dyrt å ha begge. Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om _misfornøyde_ Pentax-brukere, noen har selvfølgelig hatt ting å utsette på kameraene, men de ville funnet ting å utsette på E-3 og D300 også - om ikke de samme tingene.

Og er det egentlig noe som rettferdiggjør en prisforskjell på 4.000,- for disse to? Og sist men ikke minst, kjære fotoeksperter, er det store forskjeller når det gjelder priser og utvalg på optikk?
E-3 er litt kjappere, 100% søkerdekning og har vridbar skjerm til liveview, og mulighet for bedre (men hinsides dyr) optikk (Zuiko Digital Top Pro-serien med f.eks. 14-35 f/2 og 35-100 f/2). K20D har bedre detaljgjengivelse og er bedre på høy ISO, og vil gi deg et billigere værtettet system enn Olympus. K20D med DA* 16-50 f/2.8 koster omtrent det samme som E-3 med en ordinær normalzoom, for værtetning må du litt mer opp i pris. 14-54 er et godt Oly-alternativ i budsjettklassen, meget skarpt og værtettet, og koster ikke en formue. Men fordi kamerahuset er så mye dyrere blir totalpakken også dyrere. Er macro-fotografering veldig viktig for deg, er Olympus nok deg beste alternativet.

Utvalget av fastoptikk er langt større på Pentax-fronten, og Pentax er spesielt godt egnet for brukere som liker fastoptikk. Mye gammel og god optikk som kan påmonteres (det gjelder for så vidt Olympus også, men det er _litt_ mindre av den tilgjengelig i Norge). Nytt er det som sagt fastoptikk som skiller, av zoomer er det mer enn tilstrekkelig utvalg til begge to...

Jeg er slett ikke sikker på at du blir mye lykkeligere med E-3, selv om fotografen du kjenner vil ha deg til å tro det. Jeg tror du vil bli særs godt fornøyd med Pentax også, og jeg tror graden av lykke er omtrent like stor, særlig om du bruker "mellomlegget" til optikk til Pentax. Den billigste optikken til Olympus er bedre enn den billigste til Pentax, men når går litt opp i pris blir det mye mer likt.

Edit: At grepet til Pentax passer deg godt, er selvfølgelig også noe å ta med seg. Vær klar over også at Samsung har en søstermodell GX-20 som på de aller, aller fleste måter er identisk til K20D, bortsett fra at liveview-løsningen anses for å være litt bedre, og at du ikke kan bruke samme batterigrep som til K20D pga. en ytterst marginal forskjell i fotavtrykket til kameraene.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har desverre ingen erfaringer med k20d, men jeg hadde en k10d men landet på e-3.

Fordeler med

E-3:

E-3 virker uhorvelig mye mer solid bygget.

IS (stabilisatoren) virker bedre.

Antistøvsystemet er MYE bedre. Det ser og ut til å hindre støv på mattskiven, noe som var plagsomt på k10d.

Lettere tilgang til de fleste bilderelaterte innstillinger via "superpanel". Dette er en mye oversett fordel med Olympus. Mange reviews snakker om uoversiktelig menystruktur. Who cares, menyene trenger du nesten aldri.

Værtett Linseutvalg. Det skal godt gjøres å slå 12-60 + 50-200 i mellomserien til Oly, og alle utenom den laveste serien er værtett.

Nå for tiden får du vel en blits i 4-5000 kroners klassen gratis med i prisen ?

k10d:

Pentax har ikke olys irriterende anale holdning til gammel optikk, og gir deg fokuskonfirmering med alle linser.

Mye bedre linseutvalg dersom du er happy med optikk som ikke er værbestandig og har treg AF.

Kanonbra med adaptall objektiver. Der får du blenderautomatikk.

Ellers så er bruktprisen på gammel optikk steget så hinsidiges, at jeg er like fornøyd med å konvertere konica hexanon linser til Olyen

K20D er vel bedre på høyISO støy ?

Mulighet for å velge en del verdier som alltid resettes ved av/på. F.x ISO om jeg husker rett.Ingenting er mer irriterende enn å knipse avgårde med iso 1600 fra kvelden før...

Mye bedre utvalg i Sigma o.l. optikk. (Men dette er enda bedre på Canikon og igjen uten værtetting.)

Var veldig fornøyd med bildekvaliteten på begge to.Du kan ikke bomme uansett hva du velger. Ville tatt en grundig titt på de mest aktuelle (for deg) værtette objektivene i begge leirene.

Lykke til.

Goffen

Lenke til kommentar

Det er Olympus Norge som kom på banen og "bestemte" at prisen skulle hoppe opp to tusen.

FL-50R kommer i alle fall med i prisen, jeg tror flash or cash-tilbudet ennå gjelder. FL50R er i alle fall en knallblits, trådløs blitsstyring er uvurderlig. Gleder meg til neste portrettintervju, for å si det slik.

Når det kommer til eldre fastoptikk er utvalget meget rikt. Så lenge man bruker en adapter. Med adapter kan 4/3 ta så godt som alle tenkelige og utenkelige fatninger, med unntak av EOS. Til og med noe Mamiya-optikk kan monteres med en adapter.

Protip: Rokkor 55/1.2 - NYDELIG.

Lenke til kommentar
Når det kommer til eldre fastoptikk er utvalget meget rikt. Så lenge man bruker en adapter. Med adapter kan 4/3 ta så godt som alle tenkelige og utenkelige fatninger, med unntak av EOS. Til og med noe Mamiya-optikk kan monteres med en adapter.

Ja, det stemmer at du får det meste til å funke, men altså uten blenderautomatikk. Dette er for spesiellt interesserte (Herunder meg). Dette får du på pentax-a linser og nyere.

Og Olympus saboterer dessuten som sagt ved å ikke gi deg fokuskonfirmering. Imidlertid så går det rimelig greit på e-3 å fokusere vha Optisk Søker. I motsetning til på e-xxx'ene.

Goffen

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer at du får det meste til å funke, men altså uten blenderautomatikk. Dette er for spesiellt interesserte (Herunder meg). Dette får du på pentax-a linser og nyere.
Og på eldre objektiver (som ikke har kamerastyrt blender) får du nedblendet lysmåling, altså at man måler tilgjengelig lys når du har blendet ned mekanisk... Det betyr mørkere søker, men ellers går det greit.
Lenke til kommentar
Og på eldre objektiver (som ikke har kamerastyrt blender) får du nedblendet lysmåling, altså at man måler tilgjengelig lys når du har blendet ned mekanisk... Det betyr mørkere søker, men ellers går det greit.

Stemmer vel ikkje heilt..

Mekaniske objektiver (M-objektiver) gir like lys søker som automatiske (A-objektiver), då dei er er på full åpning når objektivet er montert på kamerahus.

En foretar lysmålinga manuelt med dedikert knapp på kamerahus, der objektivet blender ned til ønska/valgt blender og måler lys, (dette gir en swisj lyd) og kamera beregner rett lukkertid. Dette gjeld iallefall Pentax

Lenke til kommentar
Stemmer vel ikkje heilt..

Mekaniske objektiver (M-objektiver) gir like lys søker som automatiske (A-objektiver), då dei er er på full åpning når objektivet er montert på kamerahus.

En foretar lysmålinga manuelt med dedikert knapp på kamerahus, der objektivet blender ned til ønska/valgt blender og måler lys, (dette gir en swisj lyd) og kamera beregner rett lukkertid. Dette gjeld iallefall Pentax

Det er korrekt kaffilars.

På Pentax har du semiatomatisk blender vha green button på m-objektiver. Dvs du får svisj lyden, og et øyeblikks mørkere søker mens målingen foretas. a-objektiver er helautomatisk ang blender. Du styrer den fra kameraet og alt foregår med åpen blender fram til du tar bildet.

Du får også hjelp til fokusering.

På Olympus må du alltid blende ned manuellt (og får mørkere søker) med alle gamle objektiver enten de er av OM type eller andre fabrikater. Du får IS, men ikke fokushjelp. Den inntastede fokuslengden kommer ikke med i Exif'en.

Olympusen kan pga kortere avstand til brikken bruke omtrent alt utenom canon objektiver vha adaptere.

Det finnes 3. parts brikker å få kjøpt til olympus som gir fokuskonfirmasjon. Disse må limes på plass i objektiv eller adapter.

I tillegg når det gjelder gammel optikk så kommer forskjellen i cropfaktor inn i bildet.

Oly har 2x pentax ca1.5x. Dvs Tele blir mer tele på olympus. (Og wide mindre wide.)

(Her må man i tillegg tenke på at problmet med gammel optikk ofte ligger i dårlig kantskarphet, og Oly jafser kun ut indrefileten)

Kort fortalt. Pentax er lettere å bruke med gammel optikk, men Olympus gir deg mye større utvalg i slike.

Goffen

Lenke til kommentar

Det var faktisk jeg som kjøpte goffens K10, og den lever akkurat nå side om side med en flunkende ny K20. Helgetilbudet til Japan Photo når de feiret ny butikk ble rett og slett for fristende.. :)

For å fortsette litt på historikken der, kan jeg si at førsteinntrykket av K20 vs K10 sier meg at det ikke er allverdens store forskjeller, men er som de fleste reviews sier en "perfeksjonering" av forgjengeren. Liveview er ikke av den mest smidige sorten, men jeg har faktisk brukt det til macro. Det er langt i fra noe pek-og-klikk funksjon som enkelte andre kamera har. Det tar bedre bilder i dårlig lys, men støyen er ikke borte av den grunn. Forskjellen ligger mer i at K20 har visuelt finere støy. Jeg vil tro det allikevel gjør jobben bedre enn E3 akkurat der? Ellers føles det som om autofokus på K20 er litt mer enig med meg i hva det skal fokuseres på, særlig i litt dårlige lysforhold, men jeg har ingen tekniske bevis på at dette stemmer :) K20 har så langt imponert meg stort med skarphet og resultat etter crop.

En av de største åpenbaringene i ergonomi på K10/20 for meg var å få fatt i et batterigrep. Jeg var veldig skeptisk i utgangspunktet, men må bare innrømme at det var fantastisk for mine hender. Det blir en diger og tung kloss å dra på, men allikevel mer behagelig å holde. Særlig hjelper det å få fordelt vekta på hele håndflaten når du holder det i landskapsmodus.

Utvalget av gammel optikk er større til olympus med allverdens adapter tilgjengelig, men som goffen sier får du flere som gir deg blenderautomatikk (A) til pentax f.eks Tamron adaptall2 og eldre Tokina i tillegg til orginalobjektivene. Pentax har noen skikkelige juveler blant eldre manuelle objektiv, men særlig proffmodellene av autofokus-objektivene begynner å bli latterlig priset. Den store fordelen med pentax er at du får fokusbekreftelse og billedstabilisering på _alle_ objektiv uten å modifisere eller trikse med noe. Olympus krever så vidt jeg vet at du lurer kamera med hjelp av litt elektronikk.

Manuelle objektv gir følgende blenderfunksjonalitet:

-A = automatisk blender (styrt av hjul på kamerahuset)

-K/M = vidåpen mens du fokuserer, blender ned med grønn knapp for å ta lysmåling

skrufatning/m42 = blender ned med ringen på objektivet, blir det for mørkt for å fokusere må du åpne opp først og så ned igjen når du skal ta bilde

Når alt kommer til alt vil jeg anbefale at du tar en tur i en butikk og ber om å få holde litt i begge om mulig. Et av de aller viktigste kriteriene bør være hvordan det passer dine hender og hvordan det føles i bruk. Prøv gjerne med batterigrep som nevnt tidligere. Ellers må du gruble litt over hva du skal bruke kamera til. Noen vil f.eks hardnakket påstå at 3 bilder i sekundet er for tregt, mens andre mener at mindre støy på høy iso er viktigere. Det kommer alt an på behovet ditt.

Forresten burde du vente til helga og se hva som skjer på Photokina fra Olympus og Pentax. Det går mange rare rykter. Om ikke annet kan det hende at prisene går ned.

Lenke til kommentar

Tror ikke det kommer nevneverdig fra Olympus på Photokina. Olympus lanserer sjelden ting på store fotomesser, da drukner lanseringene blant alle lanseringene fra de to store.

Merk for eksempel at m4/3 ble lansert lenge før Photokina. Kanskje vil Olympus lansere noe spennende i løpet av de første to ukene etter PK. En Olympus-direktør lovet tre nye kamera til fourthirds under lanseringen av m4/3, og at det vil komme noe til m4/3 er det ingen tvil om.

:)

Lenke til kommentar
Tror ikke det kommer nevneverdig fra Olympus på Photokina. Olympus lanserer sjelden ting på store fotomesser, da drukner lanseringene blant alle lanseringene fra de to store.

Merk for eksempel at m4/3 ble lansert lenge før Photokina. Kanskje vil Olympus lansere noe spennende i løpet av de første to ukene etter PK. En Olympus-direktør lovet tre nye kamera til fourthirds under lanseringen av m4/3, og at det vil komme noe til m4/3 er det ingen tvil om.

:)

Det kommer vel an på om de føler at de må ha noe nytt og spennende på Photokina? Det er mulig at de viser frem noe m4/3.

Tom

Lenke til kommentar
Den store fordelen med pentax er at du får fokusbekreftelse og billedstabilisering på _alle_ objektiv uten å modifisere eller trikse med noe. Olympus krever så vidt jeg vet at du lurer kamera med hjelp av litt elektronikk.

Bare en liten presisering her.

Det er kun Fokuskonfirmeringen (blip+grønt lys) som krever brikke.

Olympus har introdusert (via firmware oppgradering) støtte for IS på alle objektiver. Du legger inn brennvidden i mm omtrendt som på Pentax. Det fine med Pentax er at den kommer opp og spør om brennvidde når du slår på apparatet med en linse den ikke gjennkjenner. Mener og dette kommer med i Exif.

Dersom du chipper en linse med Dandelion så lurer denne kameraet til å tro at det er en 4/3 linse der, og brennvidde og ftall (Ikke faktisk brennvidde(ved zoom) eller ftall etter nedblending, men det som står programmert i brikken) kommer med i exif. Du kan ikke lengre mate inn brennvidde i kameraet, men må sette dette i brikken. Brikken kan programmeres fra kameraet vha endel snedige knapperier.

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har desverre ingen erfaringer med k20d, men jeg hadde en k10d men landet på e-3.

Fordeler med

E-3:

Antistøvsystemet er MYE bedre. Det ser og ut til å hindre støv på mattskiven, noe som var plagsomt på k10d.

Lettere tilgang til de fleste bilderelaterte innstillinger via "superpanel". Dette er en mye oversett fordel med Olympus. Mange reviews snakker om uoversiktelig menystruktur. Who cares, menyene trenger du nesten aldri.

Værtett Linseutvalg. Det skal godt gjøres å slå 12-60 + 50-200 i mellomserien til Oly, og alle utenom den laveste serien er værtett.

k10d:

Pentax har ikke olys irriterende anale holdning til gammel optikk, og gir deg fokuskonfirmering med alle linser.

Mye bedre linseutvalg dersom du er happy med optikk som ikke er værbestandig og har treg AF.

Ellers så er bruktprisen på gammel optikk steget så hinsidiges, at jeg er like fornøyd med å konvertere konica hexanon linser til Olyen

Mulighet for å velge en del verdier som alltid resettes ved av/på. F.x ISO om jeg husker rett.Ingenting er mer irriterende enn å knipse avgårde med iso 1600 fra kvelden før...

Mye bedre utvalg i Sigma o.l. optikk. (Men dette er enda bedre på Canikon og igjen uten værtetting.)

Var veldig fornøyd med bildekvaliteten på begge to.Du kan ikke bomme uansett hva du velger. Ville tatt en grundig titt på de mest aktuelle (for deg) værtette objektivene i begge leirene.

Lykke til.

Goffen

Hei!

Takk for alle tilbakemeldinger så langt.

Jeg har to spørsmål:

1) Du sier at E3 virker "uhorvelig mer solid bygget". Jeg trodde dette var en av styrkene til Pentax? Har f.eks en mye mer solid følelse når jeg holder en k20 enn konkurrenter fra Nikon / Canon. Er virkelig Olympus enda mye bedre på dette???

2) Optikk. Jeg har på sett og vis tatt for gitt at en produsent som skryter av værtettingen på husene (som Pentax - og tydligvis Olympus) også har fulgt opp dette med tilsvarende tetting på objektivene. Men dette er altså ikke helt riktig? (spesialt når det gjelder Pentax)? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Hei.

Fordeler med

E-3:

k10d:

Lykke til.

Goffen

Hei!

Takk for alle tilbakemeldinger så langt.

Jeg har to spørsmål:

1) Du sier at E3 virker "uhorvelig mer solid bygget". Jeg trodde dette var en av styrkene til Pentax? Har f.eks en mye mer solid følelse når jeg holder en k20 enn konkurrenter fra Nikon / Canon. Er virkelig Olympus enda mye bedre på dette???

2) Optikk. Jeg har på sett og vis tatt for gitt at en produsent som skryter av værtettingen på husene (som Pentax - og tydligvis Olympus) også har fulgt opp dette med tilsvarende tetting på objektivene. Men dette er altså ikke helt riktig? (spesialt når det gjelder Pentax)? Eller har jeg misforstått?

Pentax har pr i dag 4 objektiver som er værtettet. Desse er DA*16-50/2.8, DA*50-135/2.8, DA*200/2.8 og DA*300/4. DA*60-250/4 er venta no i haust, i lag med DA*55/1.4 og kanskje fleire, men enn får vite meir i forbindelse med Photokina, Fotomessa som er i neste veke.

Olympus sitt utvalg kjenner eg ikkje til.

Lenke til kommentar

Jeg syns E-3 føles mer solid enn K20D. Men K20D føles ikke akkurat som et slitt Canon 300D heller..

Olympus har værtettet optikk i hele High Grade-serien sin og Super High Grade-serien.

High grade: 11-22, 12-60, 14-54, 50, 50-200 (+50-200SWD)

Super high grade: 7-14, 8, 14-35, 35-100, 150, 90-250, 300.

Det billigste er 14-54 som koster rundt 4000 for tiden. Dukker fra tid til annen ett opp til 2500 på fotodotten.

Lenke til kommentar

Jeg har overhodet ikke peiling, men angrer i dag på at jeg ikke gikk for E3. Hovedsakelig på grunn av 12-60'n. Det er en linse jeg har veldig lyst på. Pentax har jeg ikke vurdert da den bare klarer 3 bilder per sekund. Til skibilder mener jeg at det er for lite. Som det er skrevet mye om i tråden, valg av linser er like viktig som hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...