Gå til innhold

Antivirus som gjør alt selv? Gratis!

Anbefalte innlegg

Hei :) Mamma burde egentlig ha et antivirus program på pc'n og hun er helt ubrukelig når det kommer til pc kunnskaper! Så, jeg trenger et antivirus som hun ikke trenger og gjøre en dritt med, IKKE NOE, og det må være gratis... Har Smart security selv, men har dårlig rå så vill helst ikke bruke penger på det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter det virus i karantene og sånt automatisk, for mamma er ikke så flink til sånt :p Så det må gjøre absolutt ALT selv...

Edit: Noen som har et "fake virus" jeg kan bruke også ser jeg hvordan AVG funker når mamma får virus?

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Jeg ville heller satt meg ned med henne en halvtime en dag, og forklart hun litt om hvor viktig det er å beskytte pc-en (fortell bl.a at malware på PC-en kan gjøre at fremmede folk beynner å spionere på det hun gjør på pc-en, se passord hun skriver inn etc. Snakk så hun forstår deg. Jeg tipper at hun da selv blir interissert i å lære seg hvordan hun skal beskytte seg.

Prøv å bruke "virklighets-bilder" når du forklarer hva forskjellige programmer gjør. Brannmur er en mur som hindrer fiendene i å komme seg inn. Antispyware/antivirus finner fiender som alerede har kommet innenfor muren.

Først når hun har fått basis-kunskaper om virus, kan du prøve å forklare henne hvordan et av programmene fungerer. Få henne til å starte programmene, og søke etter virus en gang hver dag i starten, så blir hun vandt til å bruke det.

Å eksprimentere med virus bør du være forsiktig med. Du bør isåfall bruke en "sandbox" som hindrer selve maskinen i å bli infisert. Men uansett: istede for å lære henne hvordan hun skal fjerne et virus hvis hun får et (noe hun kommer til å glemme samme dagen), ber du henne heller om å si ifra til deg hver gang det skjer noe "utenom det vanlige".

Det tar nok ikke så lang tid før hun forstår det...

Lenke til kommentar

Og prøve og lære henne noe i det hele tatt om data er så og si umulig. Det med og starte programet er ikke noe stress, er bare og sette det til og starte ved oppstart. I AVG kan jeg jo sette opp at den scaner automatisk så det er ikke noe og bry seg om.

Tror ikke du skjønnte helt hva jeg mente med et fake virus. Det jeg tenkte på er et "virus" som ikke egentlig gjør noe med pc'n, bare at det har en liten bit med kode som antivirus program tar som et virus. Det blir brukt til og teste om antivirus programet funker og lignende. Tenkte og bruke et sånt for og finne ut om mamma må gjøre noe når det kommer virus på pc'n eller om alt skjer automatisk.

Det med og si ifra til meg når det skjer noe uvanlig er ikke mulig, er der svært skjeldent....

Edit: Noen som har en link til et sånn fake virus?

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Åpne Notepad, skriv "X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*" uten ", og lagre som "hei.exe" eller noe. Så scanner du, eller kjører det(hvis du har automatisk blokkering av virus) så skal den komme opp. OBS: Dette er en kode jeg fant akuratt, men mente det er noe ala det andre jeg prøvde, som funket, og denne ser ut til og fungere også, men vær forsiktig, koden KAN(jeg hari kke prøvd denne) surre med noe, men det står på mange sider den funker :)

Har flere i familien som sliter med pc :)

Lykke til

Kim

Lenke til kommentar
Something simular to: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=4257199 ?

edit: ble vist dobbeltposting her, men poenget var tydligvis det samme :)

Takker :) Fikk ikke til og laste ned fila før Smart security kom med en liten popp-up i gjørne :p

Edit: Eneste du trenger og gjøre er og trykke "remove threat" og det tror jeg jeg greier og få inn i hue på mamma ;) Takker folkens for hjelpen :)

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg installerte Nod32 på datamaskinen til lillesøster. Jeg satt den i såkalt silent modus, dvs at den satt infiserte filer i karantene, blokkerte skumle connections osv. Og når den fant infiserte filer på datamaskinen får jeg en mail. Funker som smør, og hun får virus i huet og ræva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...